۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
برای تبادل اسراء؛

آتش بس موقت غزه اجرا شد

آتش بس موقت غزه اجرا شد
آتش بس موقت چهار روزه درگیری‌ها در غزه پس از توافق مقاومت و رژیم صهیونیستی، از صبح امروز (جمعه) وارد فاز اجرایی شد.
کد خبر : ۶۴۱۰۱۰
به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایسنا؛ دقایقی قبل از اجرای آتش بس، رژیم صهیونیستی حملات هوایی شدیدی به مناطق مختلف نوار غزه داشت. قایق‌های اشغالگر نیز ساحل رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. توپخانه رژیم صهیونیستی نیز اطراف منطقه الخیام را هدف گرفت.
 
اجرای این توافق پس از تاخیر یک روزه آغاز شده است. در ابتدا قرار بود توافق تبادل اسراء بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس از صبح روز پنجشنبه آغاز شود، اما تا روز جمعه به تعویق افتاد.
 
یک مقام صهیونیست گفته بود، اختلافات مانع آغاز آتش‌بس در غزه است.
 
یک منبع سیاسی رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه از وجود اختلافاتی میان کابینه این رژیم و جنبش حماس خبر داد که مانع آغاز اجرای آتش‌بس در نوار غزه شده بود.
 
منابع رژیم صهیونیستی مدعی بودند که به فهرستی از اسامی اسرای اسرائیلی که حماس قصد آزاد کردن آن‌ها را دارد دست نیافته‌اند.
 
جنبش حماس روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از مذاکرات سخت و پیچیده که روز‌های زیادی زمان برد به یاری خداوند و تلاش‌های گسترده قطر و مصر به توافق آتش بس انسانی (آتش بس موقت) به مدت چهار روز دست یافتیم.
 
در همین راستا، گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد: آتش‌بس چهار روز خواهد بود که از صبح جمعه شروع خواهد شد و طی آن هرگونه اقدام نظامی گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت فلسطین و دشمن صهیونیستی در طول ایام آتش‌بس متوقف خواهد شد.
 
در ادامه بیانیه آمده است: پرواز هواپیما‌های صهیونیستی به طور کامل در جنوب نوار غزه متوقف می‌شود و پرواز هواپیما‌های صهیونیستی در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف می‌گردد.
 
القسام تأکید کرد که در مقابل هر اسیر صهیونیست، سه اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد خواهد شد.
 
شاخه نظامی حماس اضافه کرد، طی چهار روز آتش‌بس موقت ۵۰ اسیر صهیونیست اعم از زن و کودک کمتر از ۱۹ سال آزاد خواهند شد.
 
القسام ادامه داد، روزانه ۲۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی و همچنین روزانه چهار کامیون سوخت و گاز مایع برای همه مناطق در نوار غزه وارد می‌شود.
 
رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین بامداد چهارشنبه و پس از پذیرش شروط مقاومت توسط تل‌آویو، درباره مفاد آتش‌بس و تبادل اسرا به توافق رسیده بودند.
 
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز درباره اهمیت آتش بس در غزه گفت: مردم غزه و مقاومت با پایداری و ایستادگی توانستند رژیم صهیونیستی را به پذیرش شروط مقاومت در آتش بس مجبور کنند.
 
این آتش بس پس از آن انجام می‌شود که طبق اعلام دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه، شمار شهدای غزه به ۱۴ هزار و ۸۴۵ نفر از هفتم اکتبر تاکنون رسیده است.
 
دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که ۶۱۵۰ نفر از شهدا کودک و ۴۰۰۰ نفر هم زن هستند. شمار مجروحان نیز به بیش از ۳۶ هزار نفر رسیده و ۷۰۰۰ نفر نیز مفقود و زیر آوار هستند. تاکنون ۱.۵ میلیون نفر آواره و بی‌سرپناه شدند.
 
دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در نوار غزه تأکید کرد که ۲۳۴ هزار واحد مسکونی خسارت جزئی دیده و ۴۶ هزار واحد به طور کامل تخریب شده است.
 
در مقابل، یک روزنامه عبری به نقل از وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نوشت، جنگ علیه غزه هزینه‌های بسیار سنگینی را به این رژیم تحمیل خواهد کرد و این رژیم تا ده‌ها سال کسری بودجه خواهد داشت.
برچسب ها: آتش بس غزه