۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
حکم اولیه دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی؛

تأیید صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به اتهام نسل‌کشی اسرائیل در غزه + واکنش ایران

تأیید صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به اتهام نسل‌کشی اسرائیل در غزه + واکنش ایران
جزییات حکم دادگاه لاهه درباره‌ی شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل اعلام شد. عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد امروز جمعه طی حکمی در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی به اسرائیل دستور داد فوراً برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدامات لازم را انجام دهد، اما دستوری برای توقف اقدامات نظامی این رژیم در غزه صادر نکرد.
کد خبر : ۶۴۷۱۴۲

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد امروز جمعه طی حکمی در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی به اسرائیل دستور داد فوراً برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدامات لازم را انجام دهد، اما دستوری برای توقف اقدامات نظامی این رژیم در غزه صادر نکرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل اعلام کرد اسرائیل بایستی «تمامی تدابیر» لازم را برای جلوگیری از انجام اقداماتی که مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شوند را به کار ببندد.

آفریقای جنوبی ماه گذشته با تنظیم شکوائیه‌ای نزد دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است تل‌آویو را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت اسرائیل بایستی هر کسی که مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود را مجازات کند. دیوان بین‌المللی دادگستری امروز اعلام کرد برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در خصوص نسل‌کشی در غزه ذی‌صلاح است.

این دادگاه همچنین حق طرح دعوی از سوی آفریقای جنوبی را وارد دانست و اعلام کرد درخواست اسرائیل برای رد این شکایت غیرقابل قبول است.

دادگاه لاهه علاوه بر این تصریح کرد اظهارات مقام‌های اسرائیلی برای انسان‌زدایی از مردم فلسطین را مد نظر قرار دارد و بر حق ملت فلسطین در نوار غزه برای محافظت شدن در برابر نسل‌کشی تاکید دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اعلام کرد اسرائیل بایستی ظرف یک ماه اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام می‌دهد به این دادگاه گزارش دهد. قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این حکم برای اسرائیل تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این دادگاه مطلع است که عملیات نظامی اسرائیل باعث مرگ و زخمی شدن عده زیادی از فلسطینی‌ها، تخریب منازل و کوچ اجباری بخش عمده‌ای از جمعیت غزه شده است.

دادگاه لاهه اسرائیل را ملزم کرده تدابیر بیشتری برای محافظت از فلسطینی‌ها به کار ببندد، اما دستوری برای پایان دادن به عملیات‌های نظامی در غزه صادر نکرد.

نظر کارشناسان درباره حکم اولیه دادگاه لاهه

«جیمز بیز»، خبرنگار الجزیره در لاهه می‌گوید: حکم دادگاه لاهه درباره اسرائیل حکم جالبی است، زیرا قضات این دادگاه با اکثر استدلال‌های مطرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی موافقت کردند.

آن‌ها پذیرفتند که برای صدور حکم در این پرونده صلاحیت دارند و اینکه بخشی از ادعا‌های مطرح‌شده از سوی آفریقای جنوبی مصداق تعریف نسل‌کشی طبق مفاد کنوانسیون منع نسل‌کشی محسوب می‌شوند.

اما بخشی از حکم که باعث ناخرسندی آفریقای جنوبی خواهد شد احتمالاْ پاراگراف نهایی حکم است که دستوری برای برقراری آتش‌بس در غزه صادر نمی‌کند.

این دادگاه از اسرائیل به طور مشخص خواست اقداماتی مانند رساندن کمک‌های انسانی و ارائه گزارش ظرف یک ماه انجام دهد.

در این حکم همچنین اسرائیل ملزم شده که از تمامی اختیاراتش برای جلوگیری از اقداماتی که می‌توانند منجر به نسل‌کشی شوند جلوگیری کنند.

تبریک امیرعبداللهیان به دولت و مردم آفریقای جنوبی

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس،  در پی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این موفقیت را به دولت و ملت آفریقای جنوبی تبریک گفت.

امیرعبداللهیان در این باره اعلام کرد: موفقیت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک می‌گویم.

‏وی افزود: بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی تأکید می‌کنم.

‏به گزارش فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری امروز جمعه در رأی اولیه خود در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، فهرستی از اقداماتی که تل‌آویو باید در جنگ غزه انجام دهد را قرائت کرد.

«جوآن دونوگو» رئیس و قاضی دادگاه لاهه در این جلسه گفت: «دیوان از فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد کاملا آگاه است و کشتار جاری در غزه را محکوم می‌کند». وی با بیان اینکه دادگاه لاهه این اختیار و صلاحیت را دارد که اقدامات اضطراری را در این پرونده اعمال کند، تصریح کرد: «دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد».

وزیر خارجه همچنین یادآور شد: امروز مقامات رژیم جعلی اسرائیل منفورترین افراد نزد افکار عمومی جهان هستند که باید به دلیل ارتکاب نسل‌کشی و جنایات بی‌سابقه جنگی علیه فلسطینی‌ها فورا به دست عدالت سپرده شوند.

‏رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد که حمایت همه‌جانبه کاخ سفید از جنایات صهیونیست‌ها نیز هیچگاه فراموش نخواهد شد و مورد توجه و پیگیری افکار‌عمومی قرار دارد.

امیرعبداللهیان از همه همتایان خود در کشور‌های جهان تقاضا کرد که از اقدام آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند.