۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
جهت اطلاع آقای حدادعادل؛

بیماری ها و آفات درخت چنار/ کرم سفید ریشه/ کرم برگ چنار/ سوسک چوبخوار/ مردم برای جلوگیری از سَم پاشی، حَشَره کُش و شَته کُش استفاده کنند!

بیماری ها و آفات درخت چنار/ کرم سفید ریشه/ کرم برگ چنار/ سوسک چوبخوار/ مردم برای جلوگیری از سَم پاشی، حَشَره کُش و شَته کُش استفاده کنند!
غلامعلی حدادعادل همه کاره شورای ائتلاف اصولگرایان روز گذشته در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره سایر لیست های انتخاباتی چیست، در یک توهین آشکار اظهار داشت:"همیشه در کنار چنار، پاجوش ها هم وجود دارند، اینها ۴۸ ساعته هستند و بعدا خبری از آنها نخواهد بود" این اظهارات حدادعادل واکنش های بسیاری را در فضای مجازی در پی داشته است.
کد خبر : ۶۴۹۹۴۵

صراط نیوز صرفا جهت یادآوری به حدادعادل و شرکای وی در ائتلاف پدرخوانده ها، برخی از بیماری ها و آفات درخت چنار را یادآوری می کند. باشد که آنها با مطالعه این خطرات، از ابتلای خود و جامعه به آن جلوگیری نمایند.


پروانه مینوز درخت چنار
پروانه مینوز یا کرم برگ چنار از آفات برگخوار درخت چنار است. این آفت حشره کوچکی به رنگ کرم مایل به زرد می باشد که روی برگ های چنار تخم گذاری می‌کند. لارو ها پس از خارج شدن از تخم از پوست برگ درخت چنار تغذیه کرده و باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می‌شوند.
مبارزه شیمیایی با این آفت معمولا الزامی ندارد اما در صورت خسارت و آسیب به درخت می‌توان از سموم شیمیایی مانند کونفیدور برای از بین بردن آفت استفاده کرد.
سوسک چوبخوار
این سوسک از جمله مهم ترین آفات درخت چنار به خصوص در سطح شهر تهران می‌باشد که لارو آن از ریشه و طوقه درخت تغذیه می‌کند. برای کنترل این آفت ابتدا رعایت اصول آبیاری و در نهایت کوددهی و جلوگیری از ایجاد زخم بر روی ساقه لازم است. این آفت اغلب درختان ضعیف را مورد حمله قرار می‌دهد بنابراین هرس به موقع و قطع شاخه های آلوده بهترین روش مبارزه با این آفت است. جهت مبارزه فیزیکی با این آفت می‌توان سوراخ های لاروی را به کمک مفتول از بین برد. مبارزه شیمیایی نیز از طریق سم پاشی انجام می‌شود.
 
زنجرک
زنجرک تخم هایش را در فصل زمستان در زیر پوست سرشاخه های جوان(عموما یکساله) می گذارد. لارو ها در میانه فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت از تخم خارج می‌شوند. حشرات در اواسط اردیبهشت ظاهر می گردند اما در تابستان از روی درختان مهاجرت کرده و به روی میزبان های دیگر می‌روند. آفت زنجرک باعث می‌شود برگ های درخت رنگ پریده شده و سطح آن ها نقطه نقطه شود. همچنین با تغذیه از شیره گیاه مانع رشد طبیعی درخت می‌شود. برای مبارزه با این آفت می‌توان از سموم سیستمیک استفاده کرد. بدین ترتیب سم از طریق شیره درخت وارد بدن حشره شده و باعث مرگ آن می‌شود. از دیگر روش های معمول مبارزه با این آفت استفاده از شته کش هایی مانند مالاتیون و اتیون است.
 
کرم سفید ریشه
این حشره از ریشه و قسمت های سطحی چوب درخت تغذیه می‌کند. در اثر این آفت برگ های درخت بعد از مدتی زرد می‌شوند و حتی ممکن است در اثر از بین رفتن ریشه ها درخت سقوط کند. اولین قدم برای جلوگیری از آسیب درخت، جمع آوری و نابودی حشرات قبل از تخم گذاری است. حشره کامل قبل از گرم شدن هوا روی شاخه درخت ظاهر می‌شود اما غیرفعال است و به درخت آسیب نمی‌زند. با تکان دادن شاخه ها می‌توان آن ها را از درخت دور کرد. برای مبارزه شیمیایی نیز می توان خاک درخت را با حشره کش اتیون آبیاری کرد. بهتر است این کار در مرداد ماه که لاروها از تخم خارج می‌شوند انجام شود.