۰۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲

نگراني از محبوبيت رهبر انقلاب در عراق

مناسبات و علايق مذهبي بين دو كشور با اعزام روزانه هزاران زائر ايراني براي بازديد از شهرهاي مقدس عراق، از جمله نجف احيا شده است.
کد خبر : ۸۱۱۹۰

يك خبرگزاري آمريكايي نسبت به گسترش محبوبيت آيت الله خامنه اي در ميان مردم عراق ابراز نگراني كرد.

به گزارش صراط، آسوشيتدپرس در گزارشي خاطرنشان كرد: هر چند تنش بين ايران و عراق كه 8 سال درگير جنگ بوده اند به طور كامل از بين نرفته اما پس از سقوط صدام در سال 2003، مناسبات ايران با شيعيان عراق رو به گسترش نهاد و از برخي جهات حتي به عقب نشيني نيروهاي ايالات متحده از عراق سرعت بخشيد.

اين خبرگزاري مي نويسد: مناسبات و علايق مذهبي بين دو كشور با اعزام روزانه هزاران زائر ايراني براي بازديد از شهرهاي مقدس عراق، از جمله نجف احيا شده است. استفاده از واحد پول ايران، حتي به اندازه دينار عراقي در شهر نجف معمول است و بسياري از مردم فارسي را خوب مي فهمند.

آسوشيتدپرس مي نويسد: در حالي كه نفوذ ايران در سال هاي اخير گسترش يافته، اكنون نشانه هاي جديدي در اين مورد به چشم مي خورد. هزاران تصوير رهبر جمهوري اسلامي ايران در حالي كه لبخند به لب دارد، در خيابان هاي كشوري نصب شده كه روزگاري با ايران در جنگ بودند. اكنون همزمان با عقب نشيني نيروهاي ايالات متحده از عراق، ايران به قدرتمندترين كشور منطقه بدل شده است.

گزارشگر آسوشيتدپرس خاطرنشان كرد: پوسترهاي آيت الله علي خامنه اي اولين بار در برخي محلات بغداد و نيز در سراسر مناطق جنوبي عراق از جمله بصره كه اكثريت مردم آن ها شيعه هستند، ديده شد. اين پوسترها در مراسم روز جهاني قدس استفاده شدند و از آن زمان تاكنون به طور قابل توجهي افزايش يافته اند. شيخ علي الزيدي مي گويد آيت الله خامنه اي از حمايت مردمي در سراسر جهان و از جمله در عراق برخوردار است و افكار عمومي نقش او را در جايگاه يك رهبر سياسي و مذهبي مي ستايند. الزيدي عضو يكي از گروه هايي است كه حملات مرگباري را عليه نيروهاي آمريكايي به اجرا گذاشتند. آنها اخيراً نيز آمريكا را به خاطر پخش فيلم اهانت آميز عليه پيامبر اسلام[ص[ تهديد كردند.

آسوشيتدپرس تأكيد مي كند: سران سياسي عراق از هنگام سقوط حكومت صدام در پي تقويت و بازسازي مناسبات خود با ايران بوده اند و ايران نيز به اين امر تمايل نشان داده است. بسياري از معارضان عراق در طي حكومت صدام در ايران پناه جستند و برخي هم اكنون پست هاي كليدي دولتي دارند. مقتدي صدر، روحاني شيعه تندرو به اصرار ايران، اما با اكراه پذيرفت تا از نوري المالكي، دشمن ديرينه خود حمايت سياسي كند و اين حمايت سبب شد او در سال 2010 در مسند نخست وزيري ابقا شود.

منبع: کیهان
نظرات بینندگان
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۱۱۶
۱
جانم فدای رهبر
سرباز جوان امام خامنه ای
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۷۰
۰
درود به امام خامنه ای عزیز دل همه ایرانیا