۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱

انتظامي: آدم به معني واقعي، كم داريم

خوشحالیم که در این فروشگاه میزبان هنرمندان و مولفانی هستیم که مردم دوستشان دارند و برایشان احترام زیادی قائل‌اند.
کد خبر : ۸۲۳۲۶

مراسم رونمایی کتاب «از دور و نزدیک» نوشته‌ي آیدین آغداشلو با حضور عزت‌الله انتظامی، ابراهیم حقیقی، حسین الهی قمشه‌ای و جمعی از اهالی هنر و ادبیات، 14 مهر در فروشگاه مرکزی شهرکتاب برگزار شد.
 
 در ابتدای مراسم، مژگان رئیسی امجد مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: خوشحالیم که در این فروشگاه میزبان هنرمندان و مولفانی هستیم که مردم دوستشان دارند و برایشان احترام زیادی قائل‌اند.
 
وی افزود: این اولین‌بار است که نشستی برای رونمایی یک کتاب در فروشگاه برگزار می‌شود و امیدواریم فتح بابی باشد تا این دست رویدادها را نیز در دل سایر برنامه‌های فرهنگی فروشگاه بگنجانیم و کتاب‌های تازه چاپ و ارزشمند را به مخاطبان معرفی کنیم.
 
سپس ناهید طباطبایی نویسنده و مدیر انتشارات «دید»، گزارشی از روند چاپ کتاب «از دور و نزدیک» در این موسسه انتشاراتی ارائه داد و درباره آن گفت: این کتاب نگاهی جامع و بی‌طرفانه دارد به سینمای ایران و جهان. از طرف دیگر، با نگاهی موشکافانه به سینماگران ایرانی پرداخته و با نثر فوق‌العاده شیرین و نگاه تیزبینی که دارد، مخاطب را مجذوب خود می کند.
 
وي تاکید کرد: چیزی که در مورد این کتاب باید بگویم نگاه مشفقانه و خالی از غرض آغداشلو به سینماگران است. او نقد و دیدگاه‌های خود را در چارچوب خاصی ارائه داده و از غرض‌ورزی و تندی پرهیز کرده است.
 
در ادامه مراسم، کتاب جدید آیدین آغداشلو از سوی او به عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران تقدیم شد.
 
استاد انتظامی نیز در سخنانی کوتاه درباره آغداشلو گفت: من خاطره‌ای از آیدین آغداشلو دارم که دوست دارم در اینجا نقل کنم. حدود 14 – 15 سال پیش هوشنگ گلمکانی کتابی را شروع کرد که بنویسد. وقتی کار نوشتن تمام شد من پیشنهاد دادم که جلد کتاب را آیدین آغداشلو طراحی کند. اسم آن کتاب شد "آقای بازیگر" درحالی که من زیاد هم آقا نبودم و عزت‌الله انتظامی بودم.
 
وی ادامه داد: آن موقع من متوجه شدم که آیدین تمام فیلم‌‎های مرا دیده و آن طرح را کشیده است. چاپ اول آن کتاب تمام شد درحالی که خیلی‌ها تصویر آغداشلو را که از من کشیده بود، قاب کرده بودند. چاپ دوم کتاب هم آمد و بلافاصله تمام شد. من نظرم این بود که فروش این کتاب به خاطر طرح آیدین آغداشلو بوده و نه به‌خاطر آقای بازیگر.
 
عزت‌الله انتظامی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اعتقاد دارم که ما آدم به معنی واقعی کلمه، کم داریم. بنابراین وقتی آدم‌هایی پیدا شوند که برای کشور و فرهنگ ما اهمیت دارند و بشود درباره‌شان حرف زد و جلسه تشکیل داد، من کاری جز سر تعظیم فرود آوردن در مقابلشان نمی‌توانم انجام دهم و همین جا در مقابل آغداشلو هم سر تعظیم فرود می‌آورم.
 
سپس آیدین آغداشلو دقایقی برای حاضران صحبت کرد و درباره سبک کاری‌اش سخن گفت، او گفت: هر وقت نقاشی می‌کشم فکر می‌کنم خراب شده است و می‌خواهم پاره‌اش کنم و دورش بیندازم ولی چون کاغذ ارزشمند است و این روزها هم خیلی گران شده، سعی می‌کنم این کار را نکنم و هر طور شده نقاشی را به اتمام برسانم.
 
او سپس از لزوم در پیش گرفتن مهر و شفقت نسبت به اهالی هنر سخن گفت و افزود: کار هنر کار خطرناکی است. روی لبه تیغی قرار دارد که یک لبه‌اش می‌تواند جهل باشد و یک لبه‌اش انزوا. بنابراین هر کس که اهل این قبیله است بزرگوار است و باید ستایش شود. این ستایش راهی دارد و باید راهش را پیدا کرد.
 
آغداشلو در ادامه افزود: اگر بپرسید چرا درباره سینما نوشته‌ام، باید بگویم که من درباره خیلی چیزها نوشته‌ام؛ از تاریخ هنر گرفته تا نمایش. ما عادت کرده‌ایم که اهل تخصص باشیم؛ یعنی کسانی باشیم که در حیطه خاصی تخصص دارند و فقط در همان مقوله بنویسند و نقد کنند. اما استثناهایی هم هستند که بر خلاف این رویه عمل می‌کنند چرا که معتقدند هیچ‌چیز قطعی نیست و می‌توان درباره همه چیز نظر داد.
 
وي ادامه داد: عرصه خلاقیت عرصه گسترده‌ای است و اگر هنرمند این جرات و جسارت را به خودش بدهد می‌تواند پیشرفت کند. من این سعادت را داشته‌ام که از مقوله مهم و جدی فرهنگ بنویسم و انتظار دارم پاسخ و عکس‌العمل آن را نیز بشنوم. این شانس را داشته‌ام که در برابر اباطیلی که نوشته‌ام، تا حالا کسی از گل نازکتر به من نگفته است. به نوعی می‌توانم بگویم که من تا حالا زیر پونز مانده‌ام و امیدوارم 45 مقاله این کتاب هم آبروی مرا به مخاطره نیندازد.
 
آغداشلو همچنین گفت: جسارت در چاپ این کتاب، یکجور دعوت است تا به من بگویند که کجا به خطا و اشتباه رفته‌ام. اگر به من نگویند که خطاهایم چه بوده، خطا در درون من تثبیت و ماندگار می‌شود.
 
در جریان این مراسم، آیدین آغداشلو اولین نسخه توزیع شده از کتابش را به عزت‌الله انتظامی تقدیم کرد. مژگان رئیسی امجد مدیر فروشگاه مرکزی شهرکتاب نیز با اهدای هدیه‌ای از استاد انتظامی تقدیر به‌عمل آورد و در پایان مراسم، آیدین آغداشلو کتاب‌هایش را برای حاضران در مراسم امضا کرد.

منبع: ایسنا