۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

اوباما کمی جلوتر از رامنی

نظرسنجی های ملی نشان می دهد که رقابت باراک اوباما و میت رامنی، نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات بسیار تنگاتنگ است.اگرچه نظرسنجی بسیاری از موسسات نظرسنجی به دلیل وقوع طوفان سندی به روز رسانی نشده، با این حال نظرسنجی ها، حاکی از برتری کم اوباما رییس جمهوری آمریکا دارد.
کد خبر : ۸۶۱۰۴

به گزارش صراط ، در بررسی تطبیقی نتایج کلی برخی نظرسنجی های مراکزی چون؛ موسسه راسموسن، گالوپ، سی.بی.سی نیوز، نیویورک تایمز، پیو، سی ان ان، فوکس نیوز،‌ ای.بی.سی.نیوز، اپینیون ریسرچ و روزنامه آمریکایی اینوستور بیزینس دیلی نشان می دهد که اوباما با فاصله ای کم، از رامنی جلوتر بوده است.

این پژوهش به بررسی مهمترین متغیرهای مطرح در این نظرسنجی ها و نتایج آن می پردازد.تازه‌ترین نظر سنجی ها حکایت از این دارد که رقابت میان رامنی و اوباما بسیار شدید است، البته در بررسی تطبیقی نتایج کلی بیشتر نظر سنجی ها،‌ نشان می دهد که اوباما از رامنی جلوتر است. این در حالی است که برخی نظر سنجی ها از برابری اوباما و رامنی خبر می دهند.

به عنوان مثال موسسه نظرسنجی راسموسن در نتیجه گیری کلی خود از برابری آمار احتمالی این دو کاندید خبر می دهد.در آخرین نظر سنجی روزنامه آمریکایی اینوستور بیزینس دیلی (Investors Business Daily) اوباما ۴۵٫۴ درصد و رامنی ۴۴٫۱ درصد آرا را کسب کرده اند. در واقع اوباما ۱٫۳ درصد جلوتر از رامنی است.البته در این میان، برخی از نظرسنجی های انجام شده همچون نظرسنجی های رادیو National public و گالوپ از پیروزی رامنی در انتخابات فردا خبر داده اند.ادامه…..

تقسیم آرا میان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات سنا

نتایج بررسی ها در سطح ایالت ها نشان می دهد که میان رویکردها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات سنا ارتباط معناداری وجود دارد. براساس نتایج نظرسنجی ها، مردم بیشتر تمایل دارند جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. این نظرسنجی ها نشان می دهد که همبستگی جامعی بین ترجیحات رقابت ریاست جمهوری و کنگره وجود دارد. به طوری که ‌۸۵ درصد‌از طرفداران اوباما،‌ ترجیح می دهند دموکرات ها در مجلس نمایندگان در اکثریت باشند و ۹۲ درصد ‌از طرفداران رامنی ترجیح می دهند که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان اکثریت را داشته باشند.

ازسوی دیگر ۸۹ درصد ‌از طرفداران اوباما ترجیح می دهند که دموکرات ها کنترل سنا را در دست داشته باشند و در مقابل آنها ۸۳ درصد از طرفداران رامنی ترجیح می دهند جمهوریخواهان اکثریت را در سنا دست داشته باشند.

یک تناقض جدی در این میان وجود دارد و آن این است که رای دهندگان به طور روزافزونی به سمت رای گیری تک حزبی شبه پارلمانی پیش می روند، در حالی که ادعا می کنند، تمایل ندارند کنترل کامل دولت و کنگره را به دست یک حزب واحد بسپارند.

با این حال علیرغم اولویتی که برای رای دهندگان مطرح است، نسبتا تعداد کمی از رای دهندگان در هر دو اردوگاه تمایل دارند تا آرای خود را بین انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات کنگره تقسیم کنند. این مساله موجب ناامیدی می شود. زیرا از یک سو رای دهندگان اولویت خود را برای توزیع قدرت بین احزاب به شیوه ای که آنان را مجبور به همکاری کند مطرح می کنند، از طرف دیگر با فرستادن کاندیدای کمتری از حزب مخالف به مجلس، ترکیب هماهنگ تری را برای دولت و کنگره رقم می زنند.

رقابت در ایالت ها

رقابت دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در ایالت های ˈکلرادوˈ، ˈفلوریداˈ،‌ ˈآیوواˈ، ˈ‌نواداˈ،‌ ˈنیوهامشایمرˈ، ‌ˈاوهایوˈ، ‌ˈویرجینیاˈ و ˈویسکانسینˈ بسیار نزدیک به هم است. نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که رقابت در ایالت حساس اوهایو میان دو کاندید برابر است و هر دو کاندید ۴۹ درصد آرا را در این ایالت به دست آورده اند. رییس جمهور هنوز در ایالت میشیگان ۵ درصد جلوتر است.

آمار به دست آمده از نتایج برخی نظرسنجی ها تاکید می کند که‌ در ایالات شمال شرقی و ایالات غربی، ‌اوباما از رامنی جلوتر است، ‌در مقابل در ایالات جنوبی، رامنی رای بیشتری به دست خواهد آورد.

اشتیاق مردم، اطمینان به رای گیری و حضور در پای صندوق

در بررسی روند نظرسنجی موسسه واشنگتن پست و ای. بی. سی نیوز، از فوریه ۲۰۱۲ تا کنون نشان می دهد که اشتیاق مردم از ۳۳ درصد ‌از چهارم فوریه به ۶۷ درصد در دوم نوامبر افزایش یافته است.

بر اساس اعلام واشنگتن پست و ای. بی. سی نیوز، ۷۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که مطمئن هستند رای می دهند. در خصوص مصمم بودن در رای دادن به کاندید مورد نظر رای دهندگان نیز بر اساس نتایج به دست آمده از راسموسن، ۴۶ درصد در رای دادن به رامنی مصمم هستند در حالی که ۴۵ درصد ‌از رای دهندگان احتمالی در رای دادن به اوباما مصمم هستند.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مایلید در روز انتخابات در پای صندوق حاضر شده و رای دهید، ‌یا اینکه در انتخابات زودهنگام(از طریق ایمیل و یا پست) شرکت می کنید،‌ ۵۸ درصد گفته اند که شخصا در انتخابات شرکت می کنند، ‌۱۶ درصد نیز در انتخابات زودهنگام شرکت می کنند.

براساس این نتایج از میان طرفداران اوباما ۶۹ درصد ‌بسیار مشتاقند که به وی رای دهند،‌ در حالیکه از میان طرفداران رامنی ۶۳ درصد بسیار مشتاقند که به وی رای دهند.

‌مطلوب بودن کاندیداها و اعتماد به آنها

در بیشتر نظرسنجی ها ۵۱ درصد عملکرد رییس جمهور را تایید می کنند و ۴۸ درصد به نوعی عملکرد رییس جمهور را تایید نمی کنند. همچنین ۳۹ درصد شرکت کنندگان معتقدند که ایالات متحده در مسیر درستی حرکت می کند.

بر اساس نظرسنجی واشنگتن پست و ای. بی. سی نیوز، ۳۸ درصد قویا معتقدند که اوباما کاندید مطلوبی است و ۳۴ درصد ‌قویا معتقدند وی کاندید نامطلوب و نامناسبی است. در مقابل ۳۰ درصد بر این باورند که رامنی کاندید بسیار مناسبی است و ۳۱ درصد نیز معتقدند که وی کاندید به شدت نامطلوب و نامناسبی است. در این میان ۴۶ درصد‌ شرکت کنندگان در نظرسنجی واشنگتن پست و ای. بی. سی به اوباما و ۴۹ درصد‌ به رامنی در حوزه عملکرد اقتصادی اعتماد بیشتری دارند. همچنین ۵۰ درصد ‌گفته اند که اوباما و ۴۴ ‌گفته اند که رامنی مشکلات اقتصادی آنها را بهتر درک می کنند.

تاثیر شیوه مناظره و طوفان سندی در آمار رای دهندگان

در میان سوال شوندگان در نظرسنجی واشنگتن پست، ۲۶ درصد ‌معتقدند که شیوه انجام مناظره رامنی فاکتور مهمی است، در حالی که ۳۶ درصد نیز اعتقاد دارند که شیوه مناظره فاکتور مهمی در رای دادن به حساب نمی آید. همچنین ۲۲ درصد بر این باورند که عملکرد اوباما در جریان طوفان سندی فاکتور مهمی است، در حالیکه ۲۷ درصد ‌بر این باورند که این فاکتور مهمی نیست.

بر اساس رده سنی و جنسیت

همچنین نظرسنجی های پیشین نشان می دهد، اوباما در میان جوانان و سالمندان آرا بیشتری به دست خواهد آورد و رامنی در میان میانسالان محبوبتر است. در این میان اوباما همچنان در میان زنان از رای بشتری برخوردار خواهد شد و شانس رامنی به گرفتن رای از مردان بیشتر است.

نژاد و تقسیم بندی های حزبی و مذهب

براساس نتایج موسسه راسموسن،‌ ۳۷ درصد سفید پوستان به اوباما و ۵۳ درصد آنان به رامنی رای خواهند داد. این در حالی است که ۷۸ درصد سیاه پوستان و لاتین تبارها به اوباما و تنها ۱۱ درصد از آنها ‌به رامنی رای خواهند داد.

همچنین در این نظرسنجی ها بیشترین شانس اویاما را در میان آرای دموکرات ها و بیشترین رای رامنی را در میان آرا جمهوری خواهان جستجو می کنند. ۳۸ درصد مستقل ها نیز ‌به اوباما و ۴۶ درصد آنها به رامنی رای خواهند داد. همچنین محافظه کاران بیشتر به رامنی و لیبرال ها بیشتر به اوباما رای خواهند داد.از نظر تقسیم بندی های مذهبی نیز میت رامنی در میان پروتستان ها و یهودیان کسب رای می کند و اوباما نیز بیشترین رای کاتولیک ها را به خود اختصاص می دهد.

رای دادن براساس محل زندگی و تحصیلات

جدیدترین نتایج نظر سنجی ها همچون دوره های قبل از پیروزی اوباما در میان شهرنشینان و پیروزی رامنی در میان روستاییان خبر می دهند. براساس آمارهای ارایه شده،‌ ۵۷ درصد شهرنشینان و ۳۴ درصد روستاییان به اوباما و ۳۱ درصد شهرنشینان و ۵۵ درصد روستاییان ‌به رامنی رای خواهند داد. همچنین اوباما در میان حومه نشینان نیز با کسب ۴۷ درصد آرا نسبت به رامنی در مقابل ۴۴ درصد آرا پیش تاز است. اوباما در میان غیر دانشگاهیان و رامنی در میان دانشگاهیان جلوتر هستند.

در مجموع نمی توان از اینکه چه کسی پیروز انتخابات است و به کاخ سفید راه می یابد، نظر داد،‌ اما مسایل اقتصادی سبب شده تا رقابت بین دو کاندید بسیار شدید باشد. بسیاری از آمریکایی ها معتقدند از نظر اقتصادی وضعیت آنها نسبت به چهار سال پیش بهتر نشده است،‌ بسیاری نیز فکر می کنند که وضعیت آنها بدتر هم نشده است.

منبع: ایرنا