۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵
مناظره حق شناس و رسایی پیرامون مذاکره با آمریکا

خاتمی مانند نارنگی می‌ماند!

دیروز مناظره ای بین دو شخصیت سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد. حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در برابر محمد جواد حق شناس، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی قرار گرفت و ...
کد خبر : ۸۶۷۶۳
"صراط" – اوایل مهرماه امسال و اشاره تلویحی محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر رابطه با آمریکا، نقطه آغازی بود بر مجادلات فی مابین موافقان و مخالفان از سرگیری روابط با ایالات متحده.
به گزارش سرویس سیاسی صراط؛ پس از آن بود که بحث ها و تحلیل های مفصلی درارتباط با مناصبات دوطرف صورت گرفت و گمانه زنی های زیادی پیرامون برقراری رابطه میان ایران و آمریکا مطرح شد.
اخیراً نیز بحث مذاکره با آمریکا به موضوع اصلی نشست ها و کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه های کشور تبدیل شده است.
از همین رو دیروز مناظره ای بین دو شخصیت سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد. حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در برابر محمد جواد حق شناس، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی قرار گرفت و هر دو پاسخگوی سوالات و شبهات مطروحه در این رابطه بودند.

*گزیده ای از اهم سخنان محمد جواد حق شناس در مناظره دانشگاه امیر کبیر به شرح زیر است:

-سیاستمداران ایران در آن زمان برای فرار از سلطه روس و انگلیس به دنبال الگوی میانی با نام «نیروی سوم» مانند آمریکا بودند تا با تکیه بر آن از فشار فزاینده بکاهند؛ در آن موقع از طرف دولت امتیاز نفت شمال را به آمریکا پیشنهاد ‌دادند ولی چون روس‌ها و انگلیسی‌ها مدعی آن بودند آمریکا وارد این حوزه نشد.
-در جریان ملی شدن صنعت نفت، آمریکا برای نفوذ به ایران، حامی ملی شدن نفت بود ولیکن با تغییر دولت آمریکا و با پیگیری چرچیل کودتای 1332 و سقوط دولت مصدق پیش می‌آید و از آن به بعد آمریکا حضور جدی در ایران دارد.
-در دوران جنگ تحمیلی دستاوردهای عراق در سال اول جنگ پایان پیدا می‌کند و در سال دوم ایران بسیاری از نقاط مهم همچون خرمشهر را پس می‌گیرد ولی در 6 سال بعد جنگ به صورت نسبی موفقیت دارد و ما شاهد حضور فرانسه، آمریکا و شوروی در منطقه هستیم که نمی‌خواستند عراق در این جنگ شکست بخورد.بر همین اساس نیز آمریکا با ما وارد جنگ شد و تاسیسات  نفتی سلمان، ابوذر و خارک و حتی هواپیمای مسافربری ما را مورد اصابت قرار داد.
-در پایان دوره‌ای که به دوره اول انقلاب معروف است، ما با پذیرش قطعنامه عملا از شعار «نه شرقی نه غربی» دست کشیدیم اما در برخی حوزه‌ها همچنان رویه‌ گذشته را ادامه می‌دادیم.
-علیرغم نامه حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه صدام بهتر از ملک فهد است و ما با عربستان رابطه برقرار نخواهیم کرد، ولی رابطه ایران با عربستان بهبود پیدا می‌کند و فرمایش امام با توجه به منافع ملی نادیده گرفته می‌شود و حتی این سخن که ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند نیز مطرح ‌شد.
-علیرغم فضای موجود و اینکه دولت و همه نهادها به نیروهای راستی(ناطق‌نوری) گرایش داشتند ولی مردم انتخاب دیگری کردند و حماسه‌ای آفریدند که رهبری آن را حماسه دوم خرداد نامیدند.
-انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری و مصاحبه وی با شبکه CNN باعث شد تا دیوار بی‌اعتمادی شکسته شود، سفرای کشورهای اروپایی بازگردند و گفت‌وگوهای انتقادی به گفت‌وگوی سازنده تبدیل شود.
-در خارج منافقین بزرگترین تظاهرات خود را علیه سفر خاتمی به یکی از کشورها برگزار کردند و در داخل نیز با برخی اعمال همچون دستگیری‌ یهودیان شیراز و تنش‌زایی این روابط را به سمت سردی پیش می‌بردند.
-دو پرونده هسته‌ای و حمله القاعده به برج‌های دوقلوی جهانی در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی مطرح شد و می‌رفت که وضعیت ایران را بحرانی کند؛ فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا آن زمان مخفی بود ولی سیاست خاتمی و شورای عالی امنیت ملی وی که مذاکرات هسته‌ای را هدایت می‌کرد فضا را به سمتی برد که این روند به ضرر منافع ملی کشور نشود و از نقطه‌ای که اسرائیل به دنبال تخاصم با ایران بود فاصله بگیریم.

*گزیده ای از اهم سخنان حمید رسایی در مناظره دانشگاه امیر کبیر به شرح زیر است:

- برخی‌ها مساله ایران و آمریکا را در حد مخاصمه 2 کشور کوچک کردند؛ در حالی که این جنگ بین دو کشور نیست بلکه تنازع یا جنگ بین دو تفکر و دو نگاه است.
- نوع نگاه حاکم بر جمهوری اسلامی را نگاهی مبتنی بر خدامحوری و تعالی انسان‌ها بر اساس ارزش‌ها است درحالیکه تفکر لیبرالی بر مبنای اومانیسم، شهوت‌محوری و اینکه خدا در حاکمیت نقشی ندارد و باید درب دکان خدا را بست، مبتنی است.
-  در زمان دولت اصلاحات افرادی دست به راه اندازی نظرسنجی رابطه با آمریکا زدند و وقتی با عوامل آن که یکی از آنها عبدی بود، برخورد شد، معلوم شد این نظرسنجی تقلبی و جعل بوده است. این نظرسنجی گاها تیتر یک روزنامه‌های اصلاح طلب می‌شد؛ در کنار این مجلس ششم نامه خطاب به رهبر انقلاب نوشت که همانطور که امام جام زهر نوشید شما هم جام زهر دیگری بنوشید و رابطه با آمریکا را قبول کنید.
- آقای تاج زاده می‌گفت خاتمی زمانی که در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد کلینتون نشسته بود و به سخنان وی گوش می‌کرد. پرسش این است که آیا این نشانه عزت است؟ این نشانه این است که آقای خاتمی در دل آنها ایجاد امید کرده بود و آنها می‌دانستند که این حرف‌ها به جایی برنمی‌خورد.
- اینکه افتخار نیست که به سفر خارجی برویم ولی اگر در این سفرها از مواضع مطالبه‌گری برخورد کردیم، افتخار است. سربازی بود در زمان جنگ می‌رفت با سلاح ژ 3 بازمی‌گشت بعد فهمیدند وی کاتیوشا تحویل می‌داده و ژ 3 تحویل می‌گرفته. خاتمی طبعش اینگونه بود و این بزرگترین لطمه را به کشور زد.
- احمدی‌نژاد را فردی است که هر چه بیشتر به وی فشار وارد کنند قوی‌تر می‌شود ولی خاتمی مانند نارنگی می‌ماند که تا به وی دست بزنند پوستش کنده می‌شود. همین ویژگی نیز باعث شده بود که در دوران وزارت ارشادی وی عملا تاج‌زاده و چند نفر دیگر به او خط دهند و وزارت ارشاد به وزارت 5 وزیر و یک مشاور (خاتمی) تبدیل شود.
- یکی از عناصر طرفدار مذاکره با آمریکا در دولت خاتمی آقای مهاجرانی بود که وی و نوری در زمانی که آقای هاشمی تلاش می‌کرد رئیس جمهور مادام‌العمر شود این افراد تلمبه زن بودند و مخالفت مقام معظم رهبری با ریاست جمهوری مادام العمر هاشمی وی را مجبور کرد که به سمت انتخابات بروند و اگر انتخابات مشکلی پیدا می‌کرد آبروی خود هاشمی می‌رفت.
- دو بال استراتژیک توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی دولت اصلاحات در دست عبدالله نوری و مهاجرانی بودند.
- حادثه 11 سپتامبر باعث شد که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا داده نشود. به نوعی همه اصلاح طلبان و اصولگرایان در این فضای سنگین کُپ کرده بودند. چرا که آمریکا اتاق جنگ تشکیل داد و با لباس جنگی در آن اتاق ظاهر شدند و این باعث ترس همه شد. اما زمانی که مقام معظم رهبری در این باره موضع گرفت دوباره آرامش بازگشت چرا که آقا آمریکا را متهم کرد که باید جوابگو باشد.
- وقتی خاتمی فهمید که آمریکا آن آمریکایی که فکر می‌کرد فرق دارد، تغییر موضع داد ولی جریان مشارکت و اصلاح طلب برای مذاکره با آمریکا مواضع شدیدتری می‌گرفت.
- این فرد [بهزاد نبوی] که نایب‌رئیس مجلس بود نوشت که اگر همه ملت پشتیبان حکومت باشند عقل ومنطق حکم نمی‌کند به جنگ نظامی با آمریکا برویم.این در حالی است که امام سال‌ها پیش جواب این نامه را داده بودند و نوشته بودند که ما از همان چه شما می‌ترسیدید عمل کردیم و سفارت آمریکا که جاسوس‌خانه بود را نیز بستیم.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۶۳
۱۲۵
.............. ها درباره میوه ها نظر میدن ای خدا
مجید اردبیل
|
Iran (Islamic Republic of)
تعلیق غنی سازی را رهبری دستور دادند
و در زمان مناسبش شکستن تعلیق را نیز ایشان دستور دادند
روسای جمهوری فقط عامل اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند. همین و بس
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
نارنگی از بادنجون بهتره!
مولانا بدپیله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۹۵
۱۳۴
منطق و استدلال در سخنان استاد رسایی موج می زند! افسوس که بچه دوساله هم می فهمد ایشان چقدر راست می گویند!
روشن
|
Iran (Islamic Republic of)
شب دراز است و ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۱۳۱۰
۱۳۳۸
جای خوشحالی است که خداوند دشمنان خاتمی را از نادان ها قرار داده است .
ا.م
|
United States of America
بیچاره نارنگی!!!!!!!
عباس
|
United States of America
برای همینه که رای نمیارید. چون مخالفاتون رو نادان فرض می کنید و خودتون رو عقل کل.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۴۳۴
۴۶۶
ای بابا ای باباهمه میدونیم آقای خاتمی داشتن ایرانومستعمره آمریکامیکردن سیاست خارجی صفربابله گفتن به آمریکاکه نیروگاهامون تعلیق شدچرابعضیافکرمیکنن مردم هیچی نمیفهمن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا شفات بده......!!!!!!!!!!!
محمد ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۱۵
۸۸
حق شناس رو نمیشناسم اما رسایی رو هم زیاد قبول ندارم با .......عدالت محور می پره !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۵۹
۶۲
میوه هایی مثل نارنگی و موز خیلی راحت خورده می شوند چون راحت میشه پوستشونو کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چشم بسته غيب گفتي !!
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۳۱۴
۲۸۷
بله دیگه از نظر آقای رسایی این ملت یکی مثل ..... میخواد که به حرف هیچ کس گوش نمیده و خودسر ولجباز ویکدنده است و با همین کارهاش وضع اقتصاد و سیاست خارجه مملکت رو ریخته به هم و ملت بیچاره باید انواع تحریم ها رو تحمل کنه و زیر بار گرانی ها کمر خم کنه وباز هم صداش درنیاد و شعار های الکی بده .... حیف که صراط نظرمو منتشر نمیکنه وگرنه خیلی حرف ها داشتم برای گفتن
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
موندم این یه نفر کی بوده منفی داده ... صراط نکنه خودت بودی
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۱۵۹
۱۳۲
واقعا اگه صراط صداقت داشت و طبق شعارش با کسی عقد اخوت نبسته بود و مهمتر از همه شهامت وظرفیت داشت و تمام نظرات رو منتشر می کرد می شد در فضایی دوستانه توام با احترام در کمال آزادی تبادل نظر کرد و بحث وگفتگو نمود و در خلال این بحث ها خیلی مسایل روشن می شد ...ولی حیف که صراط ....
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۴۸
۲۹
از خاتمی بخواهید از ملاقات هایش با سوروس وغیره صحبت کند....
حاج حسین
|
Germany
|
۱۴:۲۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۴۱۹
۳۲۵
چیه ساندیس نارنگی میخوای صراط جون؟

همه میدونن که خاتمی با تدبیر آمریکا رو داشت دفع میکرد

شما برین ارزش پول ملیتونو که به 1/3 رسیده رو جبران کنین با این سیاست های کذائیتون....
حاج حسین
|
Germany
|
۱۴:۵۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۴۱
۱۲۸
چیه ساندیس نارنگی میخوای صراط جون؟

همه میدونن که خاتمی با تدبیر آمریکا رو داشت دفع میکرد

شما برین ارزش پول ملیتونو که به 1/3 رسیده رو جبران کنین با این سیاست های کذائیتون....
حاج حسین
|
Germany
|
۱۴:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۴۰
۱۰۵
چیه ساندیس نارنگی میخوای صراط جون؟

همه میدونن که خاتمی با تدبیر آمریکا رو داشت دفع میکرد

شما برین ارزش پول ملیتونو که به 1/3 رسیده رو جبران کنین با این سیاست های کذائیتون....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۲۸
۶۸
ايهاالناس ببينيد --- هم سرى توسرها درآورده خدابخير كنه.اين آقا اول بايد بره پاسخ اتهامات مالى كه دردادگاه ويژه روحانيت داره وخيلى هم سنگين هست بده ،بعدبياد اظهارفضل كنه
امیر
|
United States of America
|
۲۱:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱
۷۲
۵۶
آقای رسایی اگه آمریکا بدپس چرا تودوستانت درمجلس دوتادوتاگرین کارت آمریکارادارین؟!!!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱
۷۲
۶۳
دکتر خاتمی با احیای قانون انتخابات شوراها با عث شد یانگونه افراد خودی نشان دهند والا این آقا باید دریک دهی روزه خوانی می کرد
علي
|
-
بي سواد روضه خواني درسته نه روزه خواني
خوش قیافه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱
۱۸۸
۱۵۴
خاتم زنده و پاینده باد
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۱
۲۸۵
۲۲۲
درود بر میر حسین موسوی کبیر و سید محمد خاتمی بزرگ و درود بر کوروش کبیر.
مهین
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا همه شون رو با هم محشور کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
افرین به تو
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۱
۶۰
۳۹
رسایی با شعار ساده زیستی نماینده مجلس شد و میگفت در دوره خاتمی مسئولان تجمل گرا شدند.
ولی اکنون ماشین شخصی خود رسایی مگان 40-50 ملیونی است که خود صراط سند آن را منتشر کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۵۰
۷۵
هر واژه خاتمي را ميشنوم يا ميبينم صخنه نشستن ذليلانه‌اش در بازجويي پس‌دادن به كريستين امانپورCNN ميافتم و احساس ننگ ميكنم از اينكه چه پلشتاني به مملكت حقنه شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۷۷
۷۰
خاتمی دوستت داریم.
ا د
|
Spain
|
۱۴:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۳۴
۵۷
طرفداران خاتمي شما بچه بوديد و آبنبات دهنتون بود --- راخاتمي مي فرستاد خدمت شيوخ خليج فارس برا همين اين قدر بي غيرتيد
علي
|
Germany
|
۱۷:۰۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۷۰
۷۲
خاتمي مرد مسامحه و تساهل. مرد مدارا، مرد سازش، مرد گفتگوي تمدنها و مرد جامعه مدني. راستي يادم رفت بگم مرد دست دادن با البته نه همه ولي بعضي از خانمها. وااااي چقدر ناز و دوست داشتني .مثل هلو دموكراسي خواه! اصلا" خود دموكراسيه. كجايي رجب طيب اردوغان!!! بيا تحويلش بگير اين جيگر را شايد تو بتوني حمايتش كني.اينجا كه كه اين ملت ايران چيزي سرشون نميشه. قدر اون را هم نميفهمن. تو را خدا بيا ببرش. يادت نره ها.
نازی
|
Germany
همه میدونند اون عکس فتوشاپ بوده ...
این هشت سال که کشور دست آدم های جنگجو ومبارز وسرسخت وشجاع بود نتیجه اش چی شد ؟؟؟ یه کم فکر کنید ..منتشرش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۱۱۵
۹۳
فقط دکتر سید محمد خاتمی.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱
۶۸
۲۳
خاتمی دیپلماسی داشت همین طوری شعارهای احساسی نمیداد ...
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱
۱۰۵
۲۵
سلام ... چرا نظرمو در خصوص رابطه با آمریکا منتشر نکردی ؟؟ مگه من فحش داده بودم یا بی احترامی کرده بودم ؟؟ صراط جان شما به عنوان یک رسانه این قدر ظرفیت نداری که نظرات وعقاید مختلف را نمایش بدی این وضعیت در همه جای این مملکت وجود دارد ومطمئن باشید وقتی مردم نتوانند حرف هاشون رو بزنند دچار خفقان وسرکوب میشن ویه جایی اینها به صورت انفجاری بروز میکنه مثل قضیه 88 . به خودتون و همفکرانتان نگاه نکنید برای شما ازادی بیان وجود داره و هر چقدر دلتان بخواد فحاشی می کنید وتهمت می زنید و تفکراتتان را مطرح می کنید ولی وایی به روزی که فردی غیر از شماها بخواد حرف بزنه ... برادران ارزشی انصاف داشته باشید .. زمان شاه هم چون مردم سرکوب می شدند ونمی توانستند حرف بزنند نهایتا منجر به انقلاب شد ..اگر واقعا دلسوز نظام وانقلاب هستید از نظرات مخالف هرگز نترسید وبا آغوش باز به استقبال عقاید مخالف بروید ....

با ارزوی توفیق
رضا معظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
چرا؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۱
۴
۷
تو هنوز خیلی کوچکتر ازآن هستی که درباره خاتمی نظر بدهی برو خودت را اصلاح کن