۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸

دروازه‌های‌تخت‌جمشیدالکترونیکی‌می‌شود

مدیر اجرایی تخت جمشید گفت: طرح تجهیز و ساماندهی گیت ورودی تخت جمشید به شکل مکانیزه و الکترونیکی وارد مرحله اجرایی شد.
کد خبر : ۸۸۶۶۶

به گزارش صراط ، مسعود رضایی منفرد با اعلام این خبر افزود: از جمله برنامه هایی که در چند سال اخیر در دستور کار پایگاه میراث جهانی پارسه- پاسارگاد قرار گرفت بحث سامان دهی ورودی تخت جمشید بود که با اجرایی شدن این طرح ضمن دستیابی بازدید کننده به خدمات و امکانات رفاهی – فرهنگی از جمله سالن نمایش، بلیط فروشی الکترونیکی، سالن معرفی، اتاق امانات و مواردی از این قبیل در یک مجتمع متمرکز و موجبات تسهیل در روند بازدید از آثار تاریخی تخت جمشید را نیز به همراه خواهد داشت.

وی یکی از اهداف این طرح را ارائه خدماتی متمرکز به بازدیدکنندگان دانست و ادامه داد: ازدیگر اهداف اجرای این طرح به افزایش ضریب امنیت و حفاظت از آثار تاریخی این مجموعه می توان اشاره کرد که بدون شک با راه اندازی گیت الکترونیکی و تجهیز آن به دستگاه های مدرن اسکن و ایکس ری (x-ray)، هر گونه ورود و خروج به سایت تاریخی تخت جمشید کنترل شده و این امر در نهایت حفاظت الکترونیکی آثار را به همراه خواهد داشت.

رضایی منفرد اظهار امیدواری کرد که با ساماندهی ورودی تخت جمشید و راه اندازی این گیت بتوان مشکلاتی را که تا کنون در بخش مدیریت بازدید گردشگر ، به دلیل عدم یکپارچگی خدمات وجود داشت را به حداقل رساند.

در ادامه مهدی کلیایی مسئول عمران و ساماندهی تخت جمشید به تشریح طراحی و اجرای سازه گیت ورودی تخت جمشید پرداخت و تصریح کرد: در جلسات مختلف شورای فنی، این نکته حائز اهمیت بود که سازه گیت ورودی ضمن داشتن استحکام لازم به گونه ای طراحی شود که موقت بوده و در زمان ضرورت، امکان برداشتن و یا جابه جایی آن امکان پذیر باشد به همین منظور در مراحل نهایی، سازه گیت ورودی به شکل سازه اتصالی، طراحی و وارد مرحله اجرا شود.

وی همچنین با اشاره بر ضرورت جانمایی مناسب سازه گیت ورودی افزود: در طراحی این سازه سعی بر آن شده از مصالحی استفاده شود که همگن با محیط بوده و ضمن حفظ اصالت و منظر بنا بتواند ارائه دهنده خدمات به بازدیدکننده باشد.

کلیایی بیان کرد: امیدواریم با ایجاد این گیت، خدمات فرهنگی و رفاهی ویژه گردشگران در این مجموعه به مقیاسهای جهانی نزدیک تر شود.

منبع: مهر