۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲

وحدت حوزه و دانشگاه در بیان لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تلاش‌های آنان برای نزدیک شدن این دو نهاد را بسیار ارزشمند توصیف کرد.
کد خبر : ۹۰۳۷۴

به گزارش صراط ؛ علی لاریجانی چهارشنبه شب در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش گفت: شهید مفتح، شهید بهشتی و شهید مطهری نماد وحدت حوزه و دانشگاه بودند و زحمات زیادی از سوی این بزرگان کشیده شد تا این دو قشر گرانسنگ ارتباطات نزدیکی با هم پیدا کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: امام بزرگوار نیز تاکیدات بسیاری داشتند که اگر این رفاقت و همدلی بین این دو قشر به وجود بیاید سعادت کشور تأمین خواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: شاید یکی از ویژگی‌هایی که در سنت آموزش ما در قم و در حوزه‌های علمیه وجود دارد بیشتر روش اجتهادی است.

 * باید در دانشگاه تغییر روش دهیم

لاریجانی افزود: به نظر می‌رسد که در دانشگاه باید روش را تغیییر بدهیم، حالا ممکن است نیاز جامعه مرتبط با روش پژوهشی است و در حوزه‌های علمیه روش به صورت دیگری باشد، اما در کل باید شیوه آموزش را از حوزه‌های علمیه آموخت.

وی تاکید کرد: باید در روش و دروس دانشگاهی تحقیقاتی به عمل آید و در اصلاح روش‌ها از سنت گذشته خود در حوزه‌های علمیه اقتباس کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه روابط استاد و طلبه از لحاظ کسب علم عمیق است و استاد تلاش می‌کند تا طلبه درس را به صورت کامل فرا گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دانشگاه‌ها شرایط متفاوت بوده و اساتید تدریس کرده و می‌روند و برخی از این اساتید هم پروازی هستند.

 

* ضرورت وجود رابطه عاطفی استاد و دانشجو

لاریجانی برقراری ارتباط عاطفی میان استاد و دانشجو را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اساتید باید احساس کنند که دانشجویان مثل اولادشان هستند.

وی در ادامه گفت: حوزه پژوهش در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و رشد پیدا کرده است اما اگر می‌خواهیم در مرزهای دانش حرکت کنیم که رهبر معظم انقلاب هم بارها آن را مورد تاکید قرار دادند باید نسبت به ارتقاء سطح پژوهش‌ها اهتمام داشته باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید به پژوهش به عنوان منبع در‌آمد نگاه کرد باید به نیاز‌ها توجه داشت و بر مبنای نیازها پیش رفت.

وی با بیان اینکه در تولید مقالات هم باید به کمیت و کیفیت نگاه شود بیان کرد: در شرایط کنونی بیشتر تعداد مقالات ملاک قرار گرفته است، ما نمی‌گویم تعداد اهمیت ندارد ولی مهمتر از تعداد، کیفیت مقالات تهیه شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس