۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۱
در سالگرد آغاز به کار زندان گوانتانامو سر داده شد

شعار «شرم بر آمریکا» در لندن+تصاویر

ده‌ها فعال حقوق بشری انگلیسی با حضور در برابر سفارت آمریکا در لندن، خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو شدند و علیه دولت واشنگتن شعار دادند.
کد خبر : ۹۲۸۶۸

به گزارش صراط، به نقل از شبکه ای‌بی‌سی، روز گذشته ده‌ها نفر از فعالان حقوق بشری انگلیس در یازدهمین سالگرد راه‌اندازی زندان گوانتانامو، در برابر سفارت آمریکا در لندن تجمع کردند.

تعدادی از افرادی که در این تظاهرات مسالمت‌آمیز حضور داشتند، لباس‌های نارنجی رنگ زندانیان گوانتانامو را به تن کرده و ماسک‌هایی از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به صورت داشتند. برخی دیگر نیز به نشانه همدردی با زندانیان گوانتانامو و شکنجه‌هایی که این افراد می‌بینند، کیسه‌های مشکی‌ روی سر خود کشیده بودند.

 

درخواست برای آزادی «شاکر عامر» از جمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان در برابر سفارت آمریکا بود. عامر آخرین انگلیسی است که همچنان در زندان گوانتانامو به سر می‌برد. عامر که اصالتا عربستانی است، سال 2001 در افغانستان بازداشت شد و از سال 2002 تاکنون در گوانتانامو به سر می‌برد.

«شرم بر آمریکا و انگلیس» و «به شکنجه پایان دهید» از جمله شعارهایی بود که در تظاهرات روز گذشته انگلیسی‌ها سر داده شد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن، زندان گوانتانامو را تعطیل کند، اما این اقدام با مخالفت کنگره آمریکا روبرو شده و این زندان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

روز گذشته همچنین تظاهرات گسترده‌ای در واشنگتن در برابر کاخ سفید برگزار شد. تظاهرات روز گذشته که به دعوت سازمان عفو بین‌الملل صورت گرفت، شامل طیف گسترده‌ای از گروه‌های حقوق بشر فعال در آمریکا می‌شد. «لیما» پایتخت پرو نیز دیگر شهری بود که ساکنان آن ضمن حضور در برابر سفارت آمریکا، تعطیلی گوانتانامو را خواستار شدند.

منبع: فارس