۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

شمسايي: فوتسال ايران به قهقرا رفته

کاپيتان سابق تيم ملي فوتسال گفت: بهتر است آقاي عمادي که در امور بانکي تخصص دارد به کار خود بپردازد و به فوتسال کاري نداشته باشد.
کد خبر : ۹۶۸۶۸
به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ وحيد شمسايي در خصوص کيفيت ليگ برتر فوتسال عنوان کرد: ليگ ما امسال فراز و نشيب زيادي داشت. بازيکنان به علت کاهش مبلغ قرارداد و همچنين کنار کشيدن تيم‌هاي بزرگ راغب نبودند به تيمي بپيوندند اما به علت نزديک بودن جام جهاني برخلاف ميل‌شان عمل کردند و همانطور که قبلا هم گفتم زماني که بازيکن از لحاظ مالي تامين نباشد، روحيه نخواهد داشت و همان باعث شد تا در جام جهاني چنين نتيجه‌اي را کسب کنيم.

وي ادامه داد: بازي‌هاي کمي را ديدم اما فکر مي‌کنم ليگ ما نفع چنداني نداشت و فقط برگزار شد. منصوري چند بار در ليگ به خاطر مشکلات مالي قصد داشت کناره‌گيري کند. هلال احمر هم بارها رفت و آمد داشت. کشورهاي صاحب سبک فوتسال ليگ‌هاي قوي دارند و آن هم به دليل آن است که از تمام تيم‌ها حمايت مي‌شود. آنها حرفه‌اي عمل مي‌کنند و از بازيکن هم انتظار دارند حرفه‌اي بازي کند اما در ليگ ما برعکس شده است.

کاپيتان سابق تيم ملي گفت: فکر مي‌کنم در ليگ امسال 6-7 بازيکن کشف کرديم که البته اين طبيعي است، در ليگ چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهد اما بايد تلاش کنيم تا سال به سال سطح کيفي رقابت‌ها بالا برود.

* 13 تيمي شدن ليگ مسائلي را به وجود آورد

شمسايي درباره صحبت‌هاي محسن حسن‌زاده سرمربي صبا مبني بر اينکه نگران تکرار تباني سال گذشته است، يادآور شد: حسن‌زاده از دوستان قديمي من است و زماني که اصغر، برادر او در خانه مشغول تيله بازي بود، او بازي مي‌کرد و برادر من او را به پيام تهران آورد. محسن بازيکن خوبي بود و چندين سال تجربه دارد. جداي از اينکه اصغر حسن‌زاده را کمک کردم تا در زمان درودگر به تيم ملي بيايد هم‌اکنون هم او بهترين بازيکن اسمي ايران است. اصغر پسر استثنايي و خوبي است. اين موارد را گفتم تا تاکيد کنم برادر او محسن هم بازيکن با تجربه‌اي بوده اما خيلي زود قضاوت کرده است. اگر در زمين بازي تيم‌ها نتيجه لازم را کسب کنند ديگر کار به حاشيه کشيده نمي‌شود. خيلي‌ چيزها در زمين مشخص مي‌شود. البته از هفته اول به علت 13 تيمي شدن ليگ خطرهايي وجود داشت. ناخواسته مسائلي به وجود مي‌آيد، نمي‌شود گفت که تباني رخ دهد، اما برخي مسائل به وجود خواهد آمد.

* نبايد خيلي راحت به پروپاچه يکديگر بپيچيم

کاپيتان سابق تيم ملي در مورد صحبت‌هاي حسن‌زاده در خصوص بازيکنان ملي‌پوش و واکنش آنها به سرمربي صبا يادآور شد: هر مربي حق انتخاب بازيکن دارد. کشاورز، طاهري، حسن‌زاده، نظري بازيکنان بزرگ و تاثيرگذاري هستند البته در گذشته هم رضا حيدريان‌ها، حسين‌ شمس‌ها، بابک معصومي‌ها بودند و صاحب سبک بودند. نبايد خيلي راحت به پر و پاچه هم بپيچيم.

وي ادامه داد: ‌نبايد ارزش‌ها را زير پا بگذاريم. زماني که آدم‌هاي کوچک در انتخاب بازيکنان تيم ملي تاثيرگذار باشند، نمي‌توان انتظاري از مربيان و بازيکنان داشت که به جان هم نيافتند و تهمت و افترا نزنند. حسن‌زاده هم‌اکنون تيمي را در اختيار دارد که امير شمسايي برادرم آن را بست. امير تيم را بدنسازي کرد و اتفاقاتي افتاد و بازيکنان صبا که پتانسيل داشتند در صدر قرار گرفتند. همه افراد بهتر است جايگاه خود را بدانند. کشاورز و نظري هم بدانند زماني که آدم ارزش‌ها و واقعيت‌هاي خود را بداند با حرف هيچکس کوچک نمي‌شود. آدم‌هاي بزرگ هميشه بزرگ مي‌مانند.

شمسايي در خصوص وضعيت کادر فني تيم ملي فوتسال يادآور شد: معتقدم هم‌اکنون بايد به تيم ملي کمک کنيم. به نظرم آمدن خسوس به عنوان سرمربي به خاطر مبلغ مالي در قرارداد او بود که فدراسيون مانده بود چگونه با او برخورد کند، نمي‌توانست بگذارد او راست راست راه برود. به همين دليل او را در تيم ملي مشغول کرد. اين چرخه مي‌گذرد و بايد ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد.

* خسوس هيچ‌کاره است

وي تاکيد کرد: من نظر خود را مي‌دهم و براي آن هم ارزش قائل هستم و کاري به کسي ندارم که چه چيزي مي‌خواهد بگويد. خيلي‌ها از اينکه واقعيت را مي‌گويم فراري‌اند اما من هميشه واقعيت‌ها را مي‌گويم. معتقدم خسوس هم‌اکنون هيچ‌کاره است. حسين شمس سرمربي‌ است که در سطح دنيا قوي است و مربيان بزرگي هم در کنار او کار مي‌کنند. خسوس آدم بزرگي نيست زيرا 5 سال از سطح اول فوتسال دور بوده است. در کويت هم در جام رمضان حضور داشته. درست است که از اسپانيا آمده و اين کشور صاحب سبک است اما در داخل ايران آدم‌هاي بزرگ‌تر هم داريم.

* فوتسال ما کاملا به قهقرا رفته است

وي اظهار داشت: خيلي از افراد کاربلد در فوتسال کنار گذاشته شدند و کسي که در کارهاي بانکي تخصص دارد مي‌آيد و مي‌خواهد بازيکنان تيم ملي را انتخاب کند. بهتر است اين آقا در شب عيد مسئوليت خطير خود در بانک را دنبال کند، تا اينکه در فوتسال بخواهد نقشي ايفا کند. او در اين کار وارد است و مي‌تواند کار مردم را راه بياندازد. فوتسال ما آنقدر به قهقرا رفته است که چنين افرادي بايد براي آن تصميم بگيرند.

* عمادي در گذشته چه جايگاهي داشته است؟

شمسايي يادآور شد: متاسفم براي فوتسالي که عمادي بازيکن تيم ملي را انتخاب مي‌کند، او در گذشته چه جايگاهي داشته است. 6-7 هفته در منصوري بوده، در راه‌‌آهن هم پس از اينکه امير شمسايي برادرم نپذيرفت تا به عنوان سرمربي-بازيکن فعاليت داشته باشد، مصطفي عمادي چند هفته‌اي مربيگري کرد. در پرسپوليس و تام ايران‌خودرو کمک خوراکچي بوده. عمادي که از نزديکان ترابيان بوده هميشه به عنوان کمک فعاليت مي‌کرد. او باد به هر طرفي که بوزد به آن سمت مي‌رود. فوتسال ما بالاتر از اين حرف‌هاست. افتخاري خود يک فرد فوتبالي بود و اگر بخواهد بازيکن انتخاب کند خيلي راحت مي‌تواند اين کار را بکند اما اين آقا کجا بوده که بخواهد بازيکن انتخاب کند او زماني سرپرست تيم بوده و به بازيکنان کتاب و آب مي‌داد.

کاپيتان سابق تيم ملي تصريح کرد: بازيکنان ملي‌پوش ارزشمند هستند و براي تيم ملي عرق مي‌ريزند. نبايد با آنان مانند برده برخورد شود. اگر بخواهيم با همين روال ادامه دهيم موضوع از اين هم بدتر مي‌شود. اگر قرار است آقاي عمادي اسامي بازيکنان را بدهد خسوس چرا بازي ليگ را تماشا مي‌کند؟ حيدريان بزرگ هم در اين مجموعه کار مي‌کند و اميدوارم اسم بزرگ او به تيم کمک کند، البته او بايد به عنوان نفر اول فعاليت داشته باشد نه به عنوان کمک. آدم بزرگ هميشه بزرگ مي‌ماند.

شمسايي درباره جلسه خود با افتخاري خاطرنشان کرد: شمس با من تماس گرفت و اعلام کرد در فلان ساعت به پيش افتخاري بروم و با او صحبت کنم. من آدمي نيستم که خود را وبال کسي کنم. 13 سال با قدرت بازي کردم و زندگي مادي من هم به گونه‌اي است که احتياج به پول‌هاي اينچنيني ندارم. سال‌ها پيش از افتخاري شناخت داشتم و برادرش را هم مي‌شناختم در آن جلسه درباره کليات فوتسال با هم صحبت کرديم. دو ساعت حرف زديم و مي‌دانم افتخاري به دنبال موفقيت فوتسال است. فکر مي‌کنم افتخاري بايد سرعت خود را در ارزيابي بيشتر کند، از کساني که عاشق اين رشته هستند استفاده کند تا بتواند شرايط فوتسال ايران را به دوران خوب خود بازگرداند.

* انتخاب بازيکنان توسط عمادي گزينشي است

شمسايي در مورد اينکه سرمربي تيم ملي از 25 بازيکن براي حضور در تورنمنت روسيه گذرنامه گرفته تا در نهايت 14 نفر را عازم اين رقابت‌ها کند، خاطرنشان کرد: ‌از من هيچ گذرنامه‌اي گرفته نشده است. البته من حق مسلم را به سرمربي مي‌دهم و او بايد انتخاب کند. اميدوارم خود خسوس انتخاب کند، اگر بخواهد عمادي در بحث گزينش بازيکنان دخالت داشته باشد بحث فني نيست و رفاقتي مي‌شود. من هم جزئي از اين خانواده هستم و تا جايي که بتوانم کمک خواهم کرد.

* خدا از باعث و باني ناکامي فوتسال نگذرد

کاپيتان سابق تيم ملي فوتسال يادآور شد: عدم دعوت من به تيم ملي حق خسوس است و پيش از اين در حالي که آقاي گل جام ملت‌هاي آسيا شده بودم از تيم ملي خط خوردم حال که خسوس بله قربان گو است و انتخابي نمي‌کند. من همواره گفته‌ام که به عنوان يک سرباز در خدمت تيم ملي هستم. تلاش مي‌کنيم که اتفاقاتي که در يک سال گذشته رخ داد و باعث افت فوتسال شد جبران کنيم. خدا از باعث و باني اين مسائل نگذرد.

* حسين شمس خيلي گنده‌تر و جلوتر از عمادي است

شمسايي گفت: آدم‌هاي بزرگي در فوتسال ما تاثير داشتند، آدم‌هاي تحصيل‌کرده‌اي که به علت اينکه وبال کسي نبودند هم‌اکنون دور از چشم ديگران هستند. سيامک داداشي يکي از اين افراد است. آدم‌هاي خيلي گنده‌تر و جلوتر از عمادي هستند که در تيم ملي حاضر شوند. سلطان حسين شمس، ناصر صالح، امير شمسايي، محمود خوراکچي، انصاري‌فرد و افرادي ديگر هستند که مي‌توانند در تيم ملي فعاليت کنند. زماني که آدم‌هاي کوچک در پست‌هاي بزرگ قرار مي‌گيرند نمي‌توان به دنبال نتايج مطلوب بود.

* حضور در کلاس‌هاي مربيگري

وي با اشاره به اينکه اگر بخواهد به عنوان مربي فعاليت داشته باشد، از ابتدا سرمربيگري را خواهد پذيرفت، تصريح کرد:‌ من با قدرت مي‌خواهم دوران مربيگري خود را شروع کنم. اگر زماني تصميم بگيرم در اين امر وارد شوم به عنوان سرمربي مي‌آيم. قطعا در تير سال آينده در يک کلاس مربيگري در ايران شرکت مي‌کنم و پس از آن در کلاس مربيان برتر جهان شرکت خواهم کرد. البته اين موضوع دليل نمي‌شود که تمرينات خود را کنار بگذارم. از 6-7 سال پيش برخي افراد به من مي‌گفتند چنين کاري را آغاز کنم، اما ترجيح دادم زمان بگذرد و هم‌اکنون که به بلوغ فکري رسيده‌ام مي‌بينم مي‌توانم از لحاظ روحي و رواني در دو موضوع فعاليت داشته باشم. دوستان بزرگي از من خواستند تا چنين کاري را انجام دهم.
منبع: فارس