۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

زیباکلام: توافق لوزان را مبارک می‌دانم

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه منتقد توافقات هسته‌ای نیستم، گفت: در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای نظراتی ‌دارم و توافقات لوزان را بسیار مبارک می‌دانم.
کد خبر : ۲۴۱۵۲۱

صراط: صادق زیبا‌کلام عصر امروز در مناظره سیاسی که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم‌پزشکی قم برگزار شده بود، افزود: یکی از معضلات اصلی در جریان مذاکرات هسته‌ای این است که از سال 1382 که برنامه‌ هسته‌ای لو رفت، هیچ نظر خاصی در مورد مذاکرات هسته‌ای مطرح نبود و نظام جمهوری اسلامی می‌گفت مذاکرات هسته‌ای خوب است و مردم از آن پیروی می‌کردند و در جای دیگر دولت می‌گفت مذاکرات هسته‌ای سبب حل مشکلات اقتصادی می‌شود و باز هم مردم از آن پیروی می‌کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سال 1392 نخستین توافقات هسته‌ای صورت گرفت، گفت: اتفاق مهمی که در این جریان افتاد این بود که گنبدی ترک خورد و برخی در کشور بر اثر این اتفاق بر مذاکرات هسته‌ای موضع گرفته‌اند.

زیباکلام تصریح کرد: برای نخستین بار نگاه‌های دیگری رخ داد و گروهی به نام دلواپسان شکل گرفت اما از نظر من این اتفاق میمونی بود زیرا که بتی شکست و قداست‌گذاری از اتفاقی رخ داد.

وی با اشاره به اینکه دلواپسان درختی که روی آن نشسته‌ بودند را بریدند، گفت: پس از جریان دلواپسی، مذاکرات هسته‌ای به صورت جدی‌تری پیگیری شد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: باید دید مذاکرات هسته‌ای بر‌اساس مسائل سیاسی مورد بررسی قرار گرفته‌ است یا نه و آیا مذاکرات هسته‌ای باید بر‌اساس جناح و آرمان‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم معتقد بودند که دولت هشتم به مردم در زمینه مسائل هسته‌ای خیانت کرده‌ است، گفت: دولت نهم و دهم به نوعی مسائل هسته‌ای را برای بهره‌برداری آمریکاستیزی مورد استفاده قرار دادند در حالی که دولت یازدهم هیچ‌گاه از مسائل هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی نکرده است.

وی بیان کرد: از سال 1384 که مسائل هسته‌ای به صورت جدی ادامه پیدا کرد، اصولگراها مسائلی را در خصوص مخالفت غربی‌ها با فعالیت هسته‌ای ایران مطرح کردند که رئیس جمهور دولت نهم و دهم عنوان می‌کرد که مسئله هسته‌ای 250 رشته ایجاد خواهد کرد که من سئوال می‌کردم این 250 رشته کدام‌ها هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسائل هسته‌ای سبب می‌شود که جایگاه استراتژیک ایران در منطقه ارتقاء یابد گفت: مسئله هسته‌ای بر اساس نظر من سبب شده که همه کشورها با ایران دشمن شوند و از همین رو دلیل اصلی مقابله غربی‌ها با ایران این است که ایران تنها کشوری است که بیان کرده می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد.

زیباکلام تاکید کرد: هر کشوری که بتواند اورانیوم را سه درصد غنی کند به طور قطع می‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد این در حالی است که هیچ کشوری این ادعا را نکرده است.

وی با اشاره به اینکه باید گفته شود که چه کسی به ایران این وظیفه را داده است که اسرائیل را از بین ببرد، گفت: چه کسی به ایران گفته که بیاید و اسرائیل را از بین ببرد و از همین رو باید مشخص شود که چه کسی این وظیفه را به ایران محول کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یادآور شد: تمام معضل ایران و 44 دوره مذاکرات هسته‌ای تنها بر سر اعتمادسازی است.

زیباکلام با اشاره به اینکه برخی از چهره‌های سیاسی کشور از توافقات هسته‌ای با آمریکا نگران هستند گفت: آنها نمی‌خواهند این توافقات به نتیجه برسد.

وی افزود: چرا در داخل کشور برای برخی از افراد نگرانی وجود دارد که توافقات هسته‌ای به نتیجه برسد و پاسخ از نظر من روشن است، این افراد و این شخصیت‌ها مسئله هسته‌ای برایشان یک مسئله کاربردی بوده و نگران هستند که این مسئله را از آنها بگیرند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اگر آمریکاستیزی و استکبارستیزی نباشد دلواپسان دیگر نمی‌توانند در مسئله دیگری سخن بگویند، اظهار کرد: در این حالت باید در خصوص مسائل فحشا، فقر و دیگر مسائل صحبت کرد و باید به کدام یک از دستاوردها باید بالید.

‌استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از واقعیت‌های مسائل هسته‌ای در حال حاضر بیان نشده است و از همین رو باید بدانیم که چه مقدار برای مسائل هسته‌ای هزینه کرده‌ایم و هدف خود را از مذاکرات هسته‌ای باید مشخص کنیم.

زیباکلام با اشاره به اینکه اورانیوم سه درصد بوشهر چه مقدار برای کشور هزینه داشته است، گفت: هیچ اطلاعی در خصوص هزینه‌های مسائل هسته‌ای در حال حاضر وجود ندارد.


منبع: فارس