۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴

برگزاري اين همايش نياز به مجوز دارد

کد خبر : ۳۵۱۲۶
به گزارش صراط نیوز گروه سیاسی روزنامه اعتماد نوشت:

محمدرضا فولادگر پيش‌تر به «اعتماد» گفته بود برگزاري اين همايش نياز به مجوز ندارد

خبر برگزاري همايش اصلاح‌طلبان در روز عيد غدير خم و همچنين رياست دبيركل مجمع مدرسين در شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان، واكنش عباس‌زاده مشكيني، دبير كميسيون ماده ده احزاب را در پي داشت. وي برگزاري همايش از سوي احزاب عضو در شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان را منوط به «اخذ مجوز اين شورا از نهادهاي مسوول نظم و امنيت» عنوان كرد و اين شرايط را براي همه احزاب و تشكل‌هاي سياسي دانست.

اين در حالي است كه محمدرضا فولادگر، عضو ديگر كميسيون ماده 10 احزاب پيش‌تر به «اعتماد» گفته بود كه برگزاري همايش اصلاح‌طلبان نياز به مجوز ندارد. اين نخستين‌بار نيست كه بين اعضاي كميسيون ماده 10 در ارتباط با چگونگي برخورد با فعاليت‌هاي تشكل‌هاي اصلاح‌طلب اختلاف‌نظر به وجود مي‌آيد. چه آنكه پيش از اين هم درباره بررسي پرونده مجمع روحانيون مبارز اختلافاتي از اين دست از سوي اعضاي اين كميسيون ديده شد. برخي مانند اسدالله بادامچيان معتقد به ابطال پروانه مجمع روحانيون بودند ولي افرادي همچون فولادگر گفته بود پرونده اين تشكل روحاني اصلاح‌طلب حتي در كميسيون ماده 10 مطرح نيست.

از اين روست كه عباس‌زاده مشكيني ايراداتي به رياست موسوي‌تبريزي، دبيركل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم در شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان گرفت و در مجوز فعاليت اين تشكل روحاني اصلاح‌طلب تشكيك كرد. به گزارش ايسنا، وي گفت: مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با تصميم و مصوبه كميسيون ماده 10 احزاب توقيف شده و پرونده تخلفات اين گروه براي بررسي و صدور حكم طبق قانون به دادگاه ارسال شده است و بطور طبيعي فعاليت با تابلو و عنوان گروه توقيف شده فاقد عمل قانوني است و عقلانيت ايجاب مي‌كند كه متوليان چنين گروهي بويژه در طول زمان بررسي و رسيدگي پرونده در دادگاه پايبندي خود را به قانون نشان دهند، به تعبيري قضيه، مصداق مثل معروف پيش قاضي، ملق بازي نشود. مشكيني در حالي نسبت به رياست دوره‌يي موسوي تبريزي واكنش نشان داد كه به گفته محمد علي غريباني، عضو شوراي مركزي مجمع نيروهاي خط امام، رياست شوراي هماهنگي دوره‌يي و از قبل تعيين شده بوده است. وي به ايلنا گفته: برخي رسانه‌ها در اين رابطه شيطنت‌هايي را انجام داده بودند كه تذكر لازم را به اين خبرگزاري‌ها داديم. غريباني با اشاره به اينكه در اين اخبار اعلام شده شوراي هماهنگي آقاي موسوي تبريزي را به عنوان رييس دوره‌يي انتخاب كرده، تاكيد كرد: رييس دوره‌يي شوراي هماهنگي همان‌گونه كه از عنوانش مشخص است به صورت دوره‌يي انتخاب مي‌شود. وي گفت: از بدو تاسيس شوراي هماهنگي براي اداره جلسه تصميم گرفته شد كه روسا به صورت دوره‌يي انتخاب شوند و قرعه‌كشي انجام شده سيستمي تنظيم شد كه به نوبت اداره جلسات بر عهده احزاب عضو قرار بگيرد. غريباني با اشاره به اينكه در هيچ دوره‌يي انتخاباتي صورت نمي‌گيرد و تنها براساس ليست از قبل پيش‌بيني شده و به روال سنوات قبلي رياست دوره‌يي در اختيار گروه از پيش تعيين شده است، گفت: در حال حاضر رياست دوره‌يي جبهه اصلاحات بر عهده مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم است و البته به دليل اينكه هنوز شوراي مركزي مجمع محققين و مدرسين به صورت رسمي اعلام نشده در حال حاضر شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با حضور نايب‌رييس اداره مي‌شود. عباس‌زاده مشكيني همچنين درباره قانوني بودن برگزاري همايش اصلاح‌طلبان اظهار كرد: هر مجموعه‌يي كه بخواهد با هر عنوان همايش و تجمع برگزار كند اصولا بايد از نهادهاي مسوول در قبال نظم و امنيت اجازه بگيرد تا حداقل تمهيدات لازم براي تامين امنيت و نظم اين همايش ايجاد شود و اين موضوع به سليقه‌ سياسي متقاضيان ربطي ندارد.

شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان روز عيد غدير را براي برگزاري همايش احزاب و تشكل‌هاي خود در نظر گرفته‌اند و به نظر مي‌آيد با توجه به نزديكي انتخابات مجلس، آنان در اين همايش درباره چگونگي ورود يا عملكردشان در انتخابات هم‌انديشي كنند اما سخنان دبير كميسيون ماده 10 احزاب اين احتمال را زياد مي‌كند كه اجازه برگزاري همايش به اصلاح‌طلبان داده نشود و با بهانه‌هايي مانند مشكلات پروانه و مجوز برخي احزاب عضو شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان مانع هم‌انديشي و جمع شدن احزاب همفكر و هواداران اصلاح‌طلب شوند.

در همين خصوص محمد علي غريباني، با اشاره به جلسه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، گفت: در جلسه‌يي كه با حضور اكثريت اعضا تشكيل شد، گروهي با مسووليت هماهنگي براي همايش آينده در نظر گرفته شد تا بتوانيم با اعضاي اصلاح‌طلب كه عضو شوراي هماهنگي نيستند ارتباط را حفظ كنيم. وي با اشاره به اينكه با همكاري احزاب همبستگي، اراده ملت، مجمع نيروهاي خط امام و جوانان، گروه برگزاركننده همايش تشكيل شده است، گفت: قرار بر اين است كه احزاب اصلاح‌طلب عضو و كساني كه در همايش و هم‌انديشي شركت مي‌كنند حق راي در شوراي سياستگذاري را نيز داشته باشند. وي با اشاره به دلايل برگزاري پيش همايش گفت: نياز است در يك آزمون و خطا مراحل برگزاري همايش اصلي را مورد بررسي قرار بدهيم و آمادگي گروه‌هاي اصلاح‌طلب براي همايش اصلي سنجيده شود.

غريباني با اشاره به اينكه تلاش‌مان بر اين است تا پيش از همايش كه ?? روز آينده برگزار خواهد شد با حضور خبرنگاران باشد، گفت: همايش در ساختمان يكي از احزاب عضو شوراي هماهنگي برگزار مي‌شود كه محل دقيق آن را نيز در آينده اعلام مي‌كنيم.