۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸

گزارشی از اصلاح قانون انتخابات در مجلس

نمایندگان مجلس با تقاضای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی خانه ملت موافقت کردند.
کد خبر : ۸۷۵۲۴

به گزارش صراط، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) با بررسی خارج از نوبت گزارش کمیسیون شوراها درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

وکلای ملت با 148 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از 243 نماینده حاضر در جلسه، تقاضای بیش از 50 نفر از نمایندگان برای بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را به تصویب رساندند.

پس از تصویب رسیدگی خارج از نوبت به طرح مذکور، محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که رسیدگی به این طرح در دستور کار جلسه علنی فردای مجلس قرار می‌گیرد و کلیات و جزئیات این طرح فردا بررسی می‌شود.

در این جلسه حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان به عنوان تقاضاکننده، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان به عنوان مخالف و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز به عنوان موافق تقاضای رسیدگی خارج از نوبت به طرح اصلاح قانون انتخابات در صحن علنی سخنرانی کردند.

* توصیه لاریجانی به نمایندگان برای همکاری در بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون انتخابات

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز بررسی این تقاضا در سخنانی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار جلسات علنی این هفته مجلس قرار دارد.

وی افزود: با توجه به محدودیت و شرایط زمانی که داریم و همچنین تعطیلی هفته آینده خانه ملت برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، همکاری و هماهنگی داشته باشید تا ظرف امروز و فردا رسیدگی به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس انجام شود و خارج از نوبت بتوانیم این طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش فارس، بیش از 50 نفر از وکلای ملت طی نامه‌ای به هیئت رئیسه تقاضای رسیدگی با اولویت و خارج از نوبت به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را ارائه دادند.

قاضی‌پور در اخطار قانون اساسی به لاریجانی: شائبه وجود دارد که می‌خواهید رقبایتان را حذف کنید

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 28 قانون اساسی و در جریان بررسی تقاضای بیش از 50 نماینده برای رسیدگی خارج از نوبت به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن پارلمان، اظهار داشت: این طرح با چندین اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

علی لاریجانی پس از این جمله قاضی‌پور خطاب به وی گفت: اخطار شما راجع به محتوای طرح اصلاح قانون انتخابات است در حالی که هم اکنون در حال بررسی تقاضای نمایندگان برای رسیدگی خارج از نوبت به طرح مذکور هستیم.

قاضی‌پور با بیان اینکه شما درباره این طرح عجله می‌کنید، گفت: این شائبه وجود دارد که شما و همکارانتان می‌خواهید کاندیدای ریاست جمهوری شوید و با این طرح می‌خواهید رقبایتان را حذف کنید.

وی افزود: جمع‌آوری 425 امضا توسط کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود یعنی اینکه فردی قبل از رئیس جمهور شدن باید بدهکار افراد شود.

لاریجانی به قاضی پور پاسخ داد: تذکر شما وارد نیست و راجع به محتواست و می‌توانید مواردی را که مطرح کردید، حذف کنید.

رسایی در تذکری آئین‌نامه‌ای: انتقاد از جانبداری لاریجانی در طرح اصلاح قانون انتخابات

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین‌نامه‌ای و در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به لاریجانی گفت: اعضای هیئت رئیسه طبق ماده 17 آئین نامه داخلی سوگند یاد کردند که آئین نامه را رعایت کنند و با بی‌طرفی درباره موضوعات مختلف رفتار کنند.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما قبل از شروع جلسه علنی، در جایگاه رئیس، در موافقت و تشویق و ترغیب نمایندگان برای بررسی طرح اصلاح  قانون انتخابات صحبت کردید که این بی‌طرفی رعایت نشد.

رسایی ادامه داد: شما در جایگاه ریاست مجلس نشسته بودید و تریبون دارید و اظهار نظر می‌کنید اما آیا به سایر نمایندگان هم تریبونی داده می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر رسایی گفت: تذکر شما وارد نیست و باید بگویم بی‌طرفی مربوط به اعمال نظر است نه اظهار نظر.

وی افزود: سایر نمایندگان هم می‌توانند اظهار نظر کنند و بی‌طرفی به معنای این نیست که رئیس مجلس نظری نداشته باشد.

لاریجانی گفت: بنده گفتم نمایندگان راجع به این طرح زودتر تصمیم بگیرند؛ یک طرحی را کمیسیون امور شوراها مورد بررسی قرار داده و تقدیم هیئت رئیسه کرده و بهتر است زودتر درباره آن تصمیم گیری شود و این موضع گیری نبود و تذکر شما وارد نیست.

فولادگر به عنوان متقاضی اولویت: طرح اصلاح قانون انتخابات برای برگزاری بهتر انتخابات ارائه شده است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از تقاضاکنندگان بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی، اظهار داشت: اگر بخواهیم نتیجه زحماتی که برای بررسی طرح مذکور در مجلس نهم کشیده شده، در همین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ثمر بنشیند، باید همین روزها در صحن علنی این طرح بررسی و تصویب شود.

وی افزود: شورای نگهبان هم قطعا نظراتی خواهد داشت و تا قانون انتخابات ریاست جمهوری تصویب نهایی و برای اجرا، ابلاغ شود، مدتی طول می‌کشد.

نماینده اصفهان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: باید رسیدگی به این طرح در دستور کار صحن علنی قرار گیرد و دوستان با تغییر دستور موافقت کنند؛ مهم این است در این دوره انتخابات بتوانیم شرایط را بهتر کنیم و نحوه بررسی صلاحیت کاندیدا، شفاف‌تر و قانونمند‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این طرح البته وظیفه نظارت بر انتخابات همچنان بر عهده شورای نگهبان است و اختیار اجرا نیز با دولت و وزارت کشور است؛ خواهش ما این است که با پیشنهاد تغییر دستور موافقت کنیم و اصلاحاتی که در کمیسیون امور شوراها انجام شده، از نوع اصلاحات شکلی برای بهتر برگزار شدن انتخابات است.

حمیدرضا فولادگر در خاتمه گفت: این طرح بیشتر برای برگزاری بهتر انتخابات و نیز بهره گیری از تجربیات دوره‌های قبل است.

عثمانی در مخالفت با یک تقاضا: تغییر دستور مجلس به خاطر انتخابات درست نیست

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان مخالف تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: در اینکه قانون انتخابات لازم است مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاحاتی روی آن انجام شود، شکی نیست و این یک ضرورت برای کشور است؛ اما هم اکنون طرح‌های خیلی مهم‌تر و فوری‌تری در دستور کار مجلس داریم.

وی افزود: چندین طرح دو فوریتی هم اکنون در دستور کار مجلس است که از هفته قبل چاپ شده اما هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است، مثل طرح معافیت مسکن مهر از پرداخت مالیات، که هم اکنون این طرح را به خاطر اصلاح قانون انتخابات به تاخیر می‌اندازیم.

عثمانی ادامه داد:‌ همچنین بررسی طرح ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی از عضویت در هیئت مدیره شرکت‌ها نیز در دستور کار مجلس است که مورد بررسی قرار نگرفته یا طرح تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی که در دستور کار جلسه علنی قرار دارد اما بررسی نشده است.

وی در خاتمه گفت: تصویب نهایی این طرح آنقدر تاثیر ندارد که بخواهیم تغییر دستوری را به خاطر انتخابات پیش رو داشته باشیم و قبل از آن باید طرح‌های دوفوریتی تعیین تکلیف شود.

فرهنگی در موافقت با یک تقاضا: تقاضای تغییر دستور نافی رسیدگی به طرح‌های دو فوریتی نیست

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به عنوان موافق تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: سخن بنده درباره دفاع از تغییر دستور است و باید بگویم تقاضای تغییر دستور، نافی درخواست یا رسیدگی به طرح‌های دوفوریتی نیست.

وی افزود: قانونگذار پیش بینی کرده که اگر 50نماینده خواستار بررسی با اولویت یک طرح در صحن علنی بودند، می‌توانند تقاضای تغییر دستور را تقدیم هیئت رئیسه کنند.

فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون انتخابات ریاست جمهوری سال 92 را پیش رو داریم، تصریح کرد: برای عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، هیچ قید و بندی در قانون انتخابات پیش بینی نشده و کسی که مدرک دیپلم هم داشته باشد، می‌تواند به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس  در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تغییر دستور به معنای تصویب کلیات یا جزئیات نیست و بعد از تصویب نهایی این طرح در صحن علنی، شورای نگهبان 20 روز برای اعلام نظر فرصت دارد، بنابراین از همین الان باید مشخص کنیم که این مصوبات کمیسیون امور شوراها باید در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد یا نگیرد.

فرهنگی در خاتمه گفت: اگر اراده بر این است که کلیات چنین طرحی رد یا تصویب شود، باید زودتر تعیین تکلیف کنیم و شورای نگهبان و وزارت کشور و همچنین سایر نهادها و سازمان‌های مسئول تکلیف خودشان را بدانند.

گفتنی است پس از اتمام سخنان تقاضا کننده مخالف و موافق طرح مذکور، لاریجانی تقاضای نمایندگان را به رای خانه ملتی‌ها گذاشت و مدت طولانی را برای رای گیری صبر کرد. به طوری که خارج از روال معمولی اخذ رای از نمایندگان بود و البته حین رای‌گیری نیز چندین بار خطاب به نمایندگان گفت: همکاران در رای گیری «مشارکت» داشته باشند.