۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷

سخنان احمدی‌نژاد در استان مرکزی

رئیس جمهور خواستار پالایش تمام نفت تولیدی کشور در پالایشگاه‌های داخلی و تبدیل آن به موادی با ارزش افزوده بیشتر نسبت به نفت خام شد.
کد خبر : ۱۰۰۸۱۲
به گزارش صراط،محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز در مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه امام (ره) شازند با اشاره به اینکه در طول 60 سال گذشته نفت ایران همواره در دست بیگانگان قرار داشت، گفت: متفقین در جنگ جهانی دوم به لطف انرژی ارزانی که از چاه‌های نفت ایران بیرون کشیدند پیروز شدند و اصلاً یکی از دلایل نام‌گذاری ایران به عنوان پل پیروزی استفاده این کشورها از انرژی ارزان‌قیمت ایران بود.

احمدی‌نژاد افزود: ملت‌ ایران بارها تلاش کردند تا این ثروت ملی شود نهضت ملی شدن صنعت نفت اتفاق افتاد اما به سرانجام نرسید بالاخره با وقوع انقلاب اسلامی تا حدودی این ثروت به ملت ایران بازگشت اما روند آن هنوز کامل نشده است.

رئیس جمهور افزود: ملی شدن صنعت نفت به این معناست که صفر تا 100 این کشور دربست در جیب ملت‌ ایران باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به سوءاستفاده غربی‌ها از تکنولوژی خود برای انحصاری کردن برداشت نفت، گفت: آنها در ابتدا با چندین برابر قیمت نفت را کشف می‌کردند و سپس باز هم با قیمت بیشتر پالایشگاه را برای آماده کردن نفت می‌ساختند. این پالایشگاه باید به دست خودشان طراحی و تجهیزات آن وارد کشور می‌شود و تنها یک پول جزئی به ما می‌رسید که آن هم صرف واردات کالاهای بن‌جل می‌شد.

وی افزود: هم‌اکنون نیز بخش مهمی از نفت به همین‌گونه فروش می‌رود و ما باید چرخه ملی شدن صنعت نفت را تکمیل بکنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 85 نزدیک به 75 میلیون لیتر در داخل کشور بنزین مصرف شد که 30 میلیون لیتر آن از خارج از کشور وارد شده است، گفت: با احتساب قیمت بنزین در خلیج فارس که هم‌اکنون 80 سنت در لیتر است در صورت حفظ آن وضعیت ما باید هم‌اکنون 24 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم این در حالی است که اگر مصرف کنترل نمی‌شد الان مصرف بنزین به 130 میلیون لیتر بنزین رسیده بود اما ملت ایران کار بسیار بزرگی را در خصوص طرح هدفمندی و سهمیه‌بندی بنزین انجام دادند و به خدا دشمنان از این مسئله عصبانی هستند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اگر روند افزایش مصرف بنزین با همان روند پیش می‌رفت هم‌اکنون تمام نفت ما صرف واردات فرآورده‌های نفتی می‌شد، گفت: برخی از کشورهای همسایه ما نیز همین‌گونه است و پول نفت خود را می‌دهند تا ساختمان 800 متری برای آنها بسازند و سپس برق، آب و تمام تجهیزات آن را از خارج وارد می‌کنند.

وی گفت: ما خدا را سپاسگزاریم که محققان، دلسوزان و عاشقان ملت ایران حلقه‌های وابستگی را قطع کردند و این پالایشگاه نمادی پرافتخار از بریدن حلقه‌های وابستگی است.

رئیس جمهور در ادامه افزود: خوشبختانه با اجرای پروژه جداسازی گوگرد از نفت خام نه تنها آلودگی محیط کاهش یافته است بلکه محصول کنونی این پالایشگاه به 700 تن گوگرد در روز افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر با دستیابی کامل محققان و دانشمندان ما به دو چرخه مهم ساخت بنزین امکان ساخت پالایشگاه کاملاً ایرانی فراهم شده است و ایران در بحث ساخت پالایشگاه کاملاً بی‌نیاز شده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: من از تمام دست‌اندرکاران این پروژه تشکر می‌کنم اما می‌خواهم هم‌اکنون بگویم کار تازه شروع شده  و ما باید چند پروژه مهم را در دستور کار خود قرار دهیم. اول آنکه در داخل کشور تمام نفت تولیدی را پالایش کنیم ما هم اکنون 4 میلیون نفت در داخل تولید می‌کنیم که یک میلیون و 850 هزار از آن در داخل کشور مصرف و بقیه آن صادر می‌شود.

رئیس جمهور افزود: ما باید به جایی برسیم که بتوانیم تمام این نفت را در پالایشگاه‌های داخل کشور تصفیه کنیم. اگر این نفت وارد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها شود در کف آن ما می‌توانیم با تولید بنزین و گازوئیل آن را به دو تا سه برابر قیمت و در سقف آن با تبدیل آن به محصولات پتروشیمی نفت را به 5 تا 10 برابر قیمت اولیه آن بفروشیم.

احمدی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی اینجاست که ما باید با تمام کشورهای همسایه ارتباط کابلی، لوله‌ای و سیمی داشته باشیم ما می‌توانیم برق، گاز و آب تمام کشورها را تأمین کنیم و این مسئله به معنای صلح و دوستی پایدار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما می‌توانیم با کشورهای همسایه براساس تبادل برق، آب و گاز رابطه داشته باشیم و در این صورت هیچ تخاصمی نخواهیم داشت و این مسئله‌ای است که بدخواهان از آن بسیار ناراحت می‌شوند و دیدیم که در مورد امضای قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان چگونه رفتار کردند.

وی همچنین خواستار طراحی و ساخت یک پالایشگاه ایرانی و صد درصد داخلی شد و گفت: به نظرم ما به جایی رسیده‌ایم که باید بقیه منتظر باشند تا ما برای آنها پالایشگاه راه‌اندازی کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ما باید ایران را بسازیم، گفت: ایران باید در بالاترین قله‌ها قرار بگیرد. این ناسیونالیسم نیست این به معنای شکرگزاری نعمت‌ها و استعدادهایی است که خداوند در این کشور قرار داده است ما برای شکرگزاری این نعمت‌ها باید به قله‌ها برسیم و این یک مأموریت همگانی است.

احمدی‌نژاد گفت:‌برخی‌ها به محض اینکه صحبت از ایران می‌شود تصور می‌کنند که قرار است حذف شوند اما این ایران است که پای اسلام ایستاده و این ایران است که پای اهل بیت ایستاده است و با آن عجین شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح ساخت مسکن مهر در داخل کشور گفت: من به یاد دارم که زمانی شیاطین اینگونه به ما القا کرده بودند که ما حتی یک قدم هم در این باره نمی‌توانیم برداریم و زمانی که می‌گفتیم قرار است در هر کدام از روستاهای کشور 5 خانه ساخته شود می‌گفتند مگر امکان دارد. اما امروز ما توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به مشکل مسکن در برخی از کشورهای همسایه گفت: یکی از کشورهای نفت‌خیز که سرانه درآمدی آن 9 برابر ما است می‌گفت اگر ما بتوانیم در کشور خود یک صد هزار واحد مسکونی بسازیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شد هم‌اکنون بسیاری از کشورهای شمال افریقا نیز از ما برای ساخت واحدهای مسکونی به مدت 20 سال کمک می‌خواهند تا بتوانند یک میلیون واحد مسکونی بسازند.

وی گفت:‌اما در سال 84 که ما کار را آغاز کردیم نزدیک به 4 میلیون واحد مسکونی تحویل داده شده است و این کار بسیار بزرگی است که محصول عشق، ایمان و عمل صالح است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه انسان برای حرکت نیازمند ایمان است، گفت: ما نیاز به ایمان به خدا، ارزش‌های متعالی، ایمان به فردای بهتر، ایمان به حیات جاودانه انسان‌ها و ایمان به عمل صالح خود انسان‌ها داریم انسان نیازمند ایمان است و اگر ایمان نباشد هیچ حرکتی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: انسان منهای ایمان بی‌معناست البته ایمانی که از روی آگاهی و معرفت باشد. انسان نیازمند عمل صالح است و عمل صالح عملی است که وضعیت زندگی انسان‌ها را بهتر کرده و حرکت جامعه را اصلاح کند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه انسان نیازمند عشق است، گفت: انسان نیازمند عشق به خدا، عشق به خوبی‌ها، عشق به ارزش‌ها و عشق به کمال است انسان نیازمند علم است و هر عمل صالحی در طول تاریخ برآمده از قلب، روح و عشق است اگر عشق نباشد حرکتی وجود نخواهد داشت. خدا عاشق‌ترین عاشق‌ها به بندگان خود است شما خیلی برای اجرای این پروژه زحمت کشیدید برخی‌ها تا چند شبانه‌روز نخوابیدند تا کار آماده شود و این بدون عشق ممکن نیست.

وی افزود: عشق به خدا و عشق به مردم منشأ تمام حرکت‌های صالح است کسی نمی‌تواند بگوید که من عاشق مردمم اما بعد بگوید گور پدر مردم.

احمدی‌نژاد افزود: در طول تاریخ نمونه‌های اینچنینی زیاد بودند در همین منطقه ما آدم‌هایی هستند که تیول شخصی خود می‌دانند اما عشقی به انسان‌ها در آنها نیست و با قاتلین ملت‌ها همراهی می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در هر امر آسمانی یک تجلی زمینی به مردم وجود دارد، گفت: تجلی عشق به خدا در روی زمین عشق به مردم است اگر کسی عاشق نباشد برای خودکفایی و ساخته شدن ایران به صورت شبانه‌روزی تلاش نمی‌کند.

رئیس جمهور افزود: ما باید با علم و عمل صالح مبتنی بر عشق حرکت کنیم و راه آینده نیز همین است.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به خودکفایی ملت ایران گفت: زمانی بود که شیاطین به دروغ اینگونه عنوان می‌کردند که تمام توانایی‌ها در دست آن ور آبی‌ها است اما امروز ما شاهدیم که به لطف عشق به ملت ایران تمام قله‌ها یکی پس از دیگری فتح می‌شود.

وی در ادامه با تأکید براینکه ما اگر قرار است ایران را بسازیم باید همدیگر را دوست داشته باشیم،‌ گفت: اگر همه همدیگر را دوست داشته باشیم دیگر کسی به حقوق دیگری تجاوز نمی‌کند و اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد. اگر ما هم دیگر را دوست داشته باشیم خیانت نخواهد شد و هیچ‌کس به دنبال کم‌کاری نخواهد بود.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه امروز و با انقلاب اسلامی نسیمی وزیده است و اتفاقاتی بزرگی روی داده است، گفت: من در همین‌جا از همه شما عزیزان برای اجرای این پروژه تشکر می‌کنم و امیدوارم با ایمان به خدا و با علم،‌ایمان و عمل صالح مبتنی بر عشق به سمت آینده‌ای نویدبخش حرکت کنیم.

همچنین پیش از سخنرانی رئیس جمهور رستم قاسمی وزیر نفت و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی به ارائه گزارشی از دستاوردهای پروژه‌های اجرا شده در استان مرکزی پرداختند.

منبع: فارس