۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱

کسری‌ترازتجاری‌کشور33درصدمثبت‌شد

کسری تراز تجاری کشور در 11 ماه امسال ، 33 درصد مثبت شده است. میزان تجارت خارجی در همین مدت 86 میلیارد دلار بوده که از این میزان 37.7 میلیارد دلار سهم صادرات و 48.3 میلیارد دلار واردات کشور را در بر می گیرد.
کد خبر : ۱۰۱۰۰۲

به گزارش صراط، کیومرث فتح اله کرمانشاهی - معاون کل سازمان توسعه تجارت - با اشاره به اینکه براساس آمارها نزدیک به 80 درصد ارز حاصل از صادرات برای واردات استفاده شده است، گفت: در سالی که به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده و اقتصاد مقاومتی نیز نشات گرفته از تحریم پیش روی کشور قرار گرفته ، با پدیده هایی مثل آثار مرحله اول هدفمندی و بحران های جهانی مواجه هستیم ، دراین سال استراتژی حوزه تجارت خارجی به سمت مدیریت واردات و تولید صادراتی جهت داده شد.
کرمانشاهی، میزان تجارت خارجی در 11 ماه امسال را 86 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان 37.7 میلیارد دلار سهم صادرات و 48.3 میلیارد دلار واردات کشور را در بر می گیرد که براین اساس نسبت صادرات به واردات 78 صدم درصد می باشد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به وعده رسیدن نسبت واردات به صادرات در سه سال آینده به عدد یک گفت : باید توانیم باصادرات غیرنفتی ارز مورد نیاز برای واردات کشور را تامین کنیم هر چند که در زمان حاضر نزدیک به 80 درصد ارز مورد نیاز از محل صادرات تامین شده است .
وی رقم واردات کشور در سال جاری (11 ماهه ) را 35 میلیون و 873 هزار تن کالا به ارزش 48 میلیارد و 387 میلیون دلار وارد عنوان کرد و گفت : این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن 6.8 درصد رشد داشته و از لحاظ ارزش 11.8 درصد کاهش را نشان می دهد.
کرمانشاهی در باره میزان صادرات افزود: در 11 ماه امسال 70 میلیون و 822 هزار تن کالا به ارزش 37 میلیارد و 693 میلیون دلار (با احتساب معیانات گازی) به خارج از کشور صادر شد که از این رقم 8 میلیارد و 495 میلیون دلار را میعانات گازی، 9 میلیارد و 255 میلیون دلار را محصولات پتروشیمی و 19 میلیارد و 943 میلیون دلار را سایر کالاها تشکیل می داد.
به گفته این مقام مسئول ، کسری تراز تجاری سال گذشته در صادرات و واردات 15.6 میلیارد دلار بود که امسال این کسری به 10.6 میلیارد دلار رسیده است .

** کاهش 10 درصدی واردات کالاهای مصرفی
وی گفت : واردات کالاهای مصرفی امسال حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که نشان دهنده آن است که وعده مدیریت واردات محقق شده و بخش عمده واردات به مواد اولیه ، قطعات یدکی ، مواد واسطه ای وسرمایه ای اختصاص یافته است .
کرمانشاهی معتقداست که درمجموع اتفاقات امسال در راستای تحقق اقتصاد بدون نفت بوده و مشخص است که تجارت کشور در مسیر اقتصاد بدون نفت گام بر می دارد.
وی با بیان اینکه سرجمع صادرات نسبت به 11 ماه سال گذشته بیانگر آن است که این میزان حدود 4.10 درصد کاهش داشته عنوان کرد : بخش عمده این کاهش مربط به محصولات پتروشیمی با 31.65 درصد و میعانات گازی 10.16 درصد می باشد اما در مقابل صادرات غیرنفتی در این مدت حدود 23 درصد مثبت بوده است .
معاون کل سازمان توسعه تجارت می گوید: فرایند تجارت کشور در 11 ماه امسال نشان می دهد در سالی که قرار بود اقتصاد بدون نفت باشد و سالی که ارز حاصل از صادرات به واردات تخصیص یافت ، با وجود شرایط تحریم اما گستردگی مراودات تجاری جمهوری اسلامی ایران با بیش از 150 کشور تاثیر پذیری حوزه تجارت خارجی را از تحریم کمتر کرد.
وی گفت : با توجه به اینکه تعداد کشورهایی که ایران از آنها کالا وارد می کند به مراتب کمتر است ،اما هم اکنون به سمتی در حرکتیم که گستردگی بیشتری در بازارهای هدف ایجاد کنیم و واردات خود را از کشورهای مطمئن تر تامین کنیم .
به گفته کرمانشاهی، صادرات بیش از سه هزار قلم کالا به 150 کشور نشان دهنده آن است که تحریم به مراتب کمتر بر روی صادرات تاثیرگذاشته و تحریم برای صادرات کالاهایی اعمال شده که بنیان و ریشه آنها از نفت است .
** ممنوعیت ها و محدودیت های صادراتی در سال 91
معاون کل سازمان توسعه تجارت می گوید شرایط خاص اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز ، مشکلاتی که تحریم کنندگان برای کشور ایجاد کردند باعث شد تا صادرات نیز به نحوی مدیریت شود ، به گونه ای که دراین سال برخی ممنوعیت ها و عوارض برروی تعدادی کالا اعمال شد .
وی گفت : دراین سال برای حدود 34 قلم کالا ممنوعیت صادرات اعمال و برای 34 قلم کالا نیز عوارض وضع شد .
کرمانشاهی سپس درباره استدلال مدیریت های اعمال شده بر روی صادرات گفت: برخی کالاهای کشور با ارز مرجع تامین می شد و طبیعی است که اجازه صادرات این نوع کالا در شرایطی که ارز واردشده ناشی از صادرات آن کمتر از ارز خارج شده برای واردات آن بود ، منطقی به نظر نمی رسید .
وی جلوگیری از خام فروشی را تدبیردیگر برای حوزه صادرات در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: به همین دلیل مواد اولیه ای چون محصولات پتروشیمی ، فولاد ، مقاطع فولادی برای ایجاد اشتغالزایی بیشتر به صنایع پایین دستی داده شد تا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور شود.
معاون کل سازمان توسعه تجارت در باره عوارض، به کشور چین اشاره می کند و می گوید : چین با 2050 میلیارد دلار صادرات که از آن به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان نام می برند ، برای صادرات برخی از مواد اولیه خود عوارضی حدود 45 تا 50 درصد وضع می کند ، بنابراین اخذ عوارض بیشتر در سال جاری برای برخی کالاها جهت گیری کشور را به سمت جلوگیری ازخام فروشی نشان می دهد .
** اهداف کمی صادرات در برنامه پنجم توسعه
کرمانشاهی درباره اهداف کمی صادرات غیرنفتی براساس برنامه پنجم توسعه نیز گفت : براین مبنا قرار بود تا پایان برنامه (سال 94 ) میزان صادرات غیرنفتی به 55 میلیارد دلار برسد و صادرات خدمات نیز سهم 25 میلیاردی را از آن خود کند که مجموع این دو رقم به 80 درصد خواهد رسید .
به گفته وی ، اگر روند رشد صادرات غیرنفتی در سال های اخیر تداوم پیدا کند ، انتظار می رود تا سال های 92 و 93 رقم صادرات از واردات کشور پیشی بگیرد .
معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت : هدفگذاری صادرات کشور در سال جاری 50.5 میلیارد دلار بود که 35.5 میلیارد دلار از این رقم صادرات غیرنفتی و 15 میلیارد دلار را خدمات دربر می گیرد.
کرمانشاهی با بیان اینکه میزان صادرات میعانات گازی طی سال های اخیر درکمترین رقم 10 میلیارد دلار بود، افزود: این میزان امسال به 8.5 ملیارد دلار کاهش یافت.



آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.

منبع: ایرنا