۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸

خلیج فارس کانون تامین نفت وانرژی درمنطقه

يک کارشناس سياست خارجي گفت: خليج فارس کانون اصلي تامين نفت و انرژي جهان محسوب می‌شود، بنابراین وابستگی جهان به نفت ایران در حوزه خليج فارس بیش از پیش افزایش پيدا مي‌كند.
کد خبر : ۱۱۸۹۷۵
صراط:"رضا طلايي نيک" با اشاره به دخالت‌های آمریکا در منطقه، گفت: دخالت آمريکا و کشورهاي بيگانه در امنيت حوزه خليج فارس با هدف سلطه‌جويي و تسلط بر نفت منطقه بوده، لذا آمريکا در راستای سلطه‌گری بر دولت‌های منطقه‌ از حضور نظامي‌اش در خليج فارس استفاده مي‌کند.

وي افزود: برخی دولت‌هاي مرتجع عرب به دلیل عدم پشتوانه مردمي کشورشان تحت سلطه سیاسی و نظامی آمریکا قرار گرفته و این در حالي است که موج عظیم بيداري اسلامي و قدرت بالای جمهوری اسلامی ايران در منطقه نقش آمريکا را در خليج فارس به چالش کشانده است.

اين کارشناس سياست خارجي اظهار داشت: خليج فارس کانون اصلي تامين نفت و انرژي جهان محسوب می‌شود، بنابراین وابستگی جهان به نفت ایران در حوزه خليج فارس را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

طلايي نيک به افزایش هزينه‌هاي نظامي آمريکا اشاره‌ای داشت و گفت: حضور مستمر ناوهاي آمریکایی در حوزه خليج فارس هزينه‌هاي سنگين نظامي را به مردم و این دولت تحميل کرده است، این در حالی است که آمريکا با هدف کاهش هزينه‌هاي نظامي و مديريت بحران اقتصادي کشورش به دنبال کاهش حضور ناوهاي جنگي خود در مناطق غيردرگير است.

این کارشناس سیاست خارجی در پايان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش برای تامین امنیت خلیج فارس است، خاطر نشان کرد: دکترين ايران در تامين امنيت منطقه همواره براساس همکاري کشورهاي حوزه خلیج فارس بوده و جمهوری اسلامی ایران تمامی تحرکات موجود در این حوزه را رصد می‌کند.