۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است

نتانیاهو ازرسیدن به‌توافق باایران استقبال کرد!

در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژيم صهيونيستي بار ديگر به فرافکني درباره ايران پرداخت.
کد خبر : ۱۳۶۷۰۲
صراط: نتانیاهو روز پنج‌شنبه گذشته در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های اروپایی در آستانه مذاکرات جدید هسته‌ای ۱+۵ با ایران مدعي شد: رسیدن به توافقی بد و نصف و نیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است.

نخست وزیر رژيم صهيونيستي در این مصاحبه‌ها با شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌های اروپایی ادعا کرد: ایران در مذاکرات جدید تلاش خواهد کرد تحریم‌های برقرار شده علیه خود را کاهش دهد، اما همزمان می‌خواهد که برنامه هسته‌ای خود را هم در نهان پیشرفت دهد.

بنیامین نتانیاهو در این مصاحبه‌ها ادعاهاي خود را که در سخنرانی ده روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرده بود تکرار کرد.

نتانیاهو از جمله به روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" گفت باید غنی‌سازی ایران کاملاً برچیده شود، و استدلال کرد که کسی خواهان ادامه غنی کردن اورانیوم می‌شود که بخواهد سلاح اتمی بسازد.

نتانیاهو همچنین در مصاحبه با شبکه "اسکای نيوز" از تصمیم روزهای گذشته انگلیس برای تجدید مناسبات با ایران در سطح کاردار غیرمقیم ابراز ناخشنودی کرد.

نتانیاهو مدعي شد انگليس باید از ایران بطلبد که دیگر در صدد نابودی اسرائیل نباشد.

بنیامین نتانیاهو همچنين در مصاحبه با روزنامه لوموند مدعي شد ايران می‌تواند 200 بمب هسته‌ای و موشک با برد رسيدن به اروپا و آمريکا را بسازد اگر غرب فشار دیپلماتیک خود را کاهش دهد. نتانیاهو گفت که ایران برروی "طراحی موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای کار می‌کند و این موشک‌ها می‌توانند اروپا و آمریکا را مورد هدف قرار دهند. 

بنيامين نتانياهو در گفتگوي اختصاصي با کانال اول تلويزيون دولتي آلمان، "آ.اِر.دِ" هم گفت: آنچه در مورد ايران از غربيها خواسته ام هماني است که گروه پنج بعلاه يک از ايران خواسته است. 

نتانياهو گفت: مساله ايران تنها به اسرائيل ارتباط ندارد بلکه به آمريکا، اروپا و کل دنيا مربوط مي شود. بايد از خودمان بپرسيم که موضعگيري درست در اين خصوص چيست؟ مساله، مساله ديپلماسي نيست. براستي يک راه حل خوب ديپلماتيک براي حل اين مناقشه چيست؟ 

نخست وزير رژيم اسرائيل مدعي شد: ايران به دنبال انرژي صلح آميز هسته اي نيست. ما به ايران مي گوييم (که اگر بدنبال انرژي صلح آميز اتمي هستي پس) سانتريفوژ و پلوتونيوم را کنار بگذار. چون در اختيار داشتن اين تجهيزات نه براي اسرائيل و نه براي غرب و کل جهان خوب است. نتانياهو در واکنش به اين سئوال شنايدر که پرسيد اما چرا اروپا مواضع شما (در برابر ايران) را مبالغه آميز خوانده است، گفت: واقعا؟ اما آنچه من از اروپا و بطور کلي غربيها خواسته ام، هماني است که گروه پنج بعلاوه يک درخواست کرده است. درست همين اواخر بود که يکي از قطعنامه هاي سازمان ملل نيز مساله توقف غني سازي اورانيوم در ايران را مطرح کرده بود.

نتانياهو ادعا کرد: آنچه امروز اتفاق افتاده است، تغيير تاکتيک ايران از تروشرويي به تبسم است. ما نمي گذاريم آنها ما را فريب دهند. ايران هم اکنون، موشکهايي دارد که بردشان به آلمان نيز مي رسد. آنها در عين حال موشکهاي قاره پيما نيز ساخته اند که نه تنها به اسرائيل بلکه به کشور شما، اروپا و آمريکا نيز مي رسند. اين موشکهاي قاره پيما توانايي اتصال به کلاهکهاي اتمي را دارند. ايران با پيروي از چنين تاکتيکي نخست بدنبال لغو تدريجي تحريمها است. 

نتانياهو گفت: من در نطق اخير خود در سازمان ملل هم گفتم اسرائيل به ايران اجازه توليد تسليحات اتمي را نخواهد داد.
نتانياهو در واکنش به اين پرسش که از اروپايي ها چه انتظاري داريد، گفت: من فکر مي کنم آلمان، مسئوليت زيادي در اين خصوص دارد. انتظار من از آلمان اين است که مسير درست را در برخورد با ايران پيدا کند و در تاريکي، به دنبال حقيقت نگردد. 

همانطور که پيشتر گزارش شد، در ایام 15-16 اکتبر در ژنو دور دیگر مذاکرات بین گروه "شش" واسطه بین المللی ( پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان ) و تهران در مورد برنامه هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آینده، بیست و سوم و بیست و چهارم مهر، در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. این نخستین دور از مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ پس از روی کار آمدن دولت جدید ایران به رهبری حسن روحانی است.

گفت‌وگوهای تازه اتمی با ایران در حالی انجام می‌شود که تحولاتی در مناسبات آمریکا و ایران رخ داده که تل آويو را ناخشنود کرده است.

وزیران دفاع و دارایی رژيم صهيونيستي در سه روز گذشته در سلسله دیدارهای جداگانه در واشینگتن با همتایان آمریکایی خود و نیز با سران کنگره، خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران شدند و نسبت به کاهش تحریم‌ها هشدار دادند.

با این حال چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، به همتای اسرائیلی خود گفت که آمریکا با چشم باز به مسیر مذاکره با ایران گام نهاده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، نیز در روزهای گذشته گفت هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه این کشور اشتباهی بزرگ است.

اشتاینیتز در واکنش به گزارش روزهای گذشته روزنامه وال استریت ژورنال، در مورد بسته پیشنهادی احتمالی که ایران در مذاکرات هسته‌ای ژنو مطرح خواهد کرد، ادعا کرد آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد، برای کشوری که بیست هزار سانتریفیوژ دارد، اهمیت چندانی ندارد.

این در حالی است که حسن روحانی در سفر سیاسی خود به نیویورک بر لزوم راه حل سریع برای پرونده هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها تاکید کرده است.

همزمان، فرانسه و انگليس که در مذاکرات روزهای آینده با ایران شرکت دارند، هیئت‌هایی را برای گفت‌وگو با مقامات ارشد صهيونيست، در روزهای گذشته به بیت‌المقدس فرستاده‌اند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، مقامات اسرائیلی پس از دیدار با این هیئت‌های اروپایی، نسبت به آمادگی غرب برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران، ابراز نگرانی کرده‌اند.