۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
مطالبات صنف نشر کتاب از دولت

تکلیف ما روشن نیست

دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان این‌که اظهارات معاون فرهنگی وزارت ارشاد نشان می‌دهد جمع‌بندی دقیقی از مسائل این حوزه داشته است، می‌گوید، مطالبات صنف نشر از دولت، قانون‌مداری و اصلاح آیین‌نامه‌هایی است که با قوانین بالادستی تعارض دارند.
کد خبر : ۱۴۳۷۲۹

صراط: محمود آموزگار درباره مسائلی که انتظار دارد در زمینه کتاب و نشر در گزارش عملکرد 100 روزه‌ای که دولت وعده ارائه آن را داده، مطرح شوند، گفت: سخنان آقای صالحی در اولین نشست رسانه‌یی‌اش بیان‌گر نکاتی است که نشان می‌دهد ایشان علی‌رغم این‌که مدت زیادی از آغاز مسؤولیتش نمی‌گذرد، سعی کرده است از طریق تماس با وزیر و معاونان فرهنگی قبلی، جمع‌بندی دقیقی از مسائل این حوزه داشته باشد.

او افزود: مطالبات صنف نشر در سالیان گذشته بارها تکرار شده است. یکی از بحث‌های فوری - فوتی ما اقتصاد نشر است؛ مشکلات و معضلاتی که برای فعالیت همکاران ما تنگنای جدی ایجاد کرده است. مسائل اقتصادی و مشکل کاغذ باعث شده میزان فروش کاهش یابد؛ بویژه وقتی تعداد نسخه‌های فروش‌رفته را با آمارهای سال پیش مقایسه کنیم، متوجه افت جدی می‌شویم.

آموزگار همچنین عنوان کرد: مطالبات ما قانون‌مداری بویژه در حوزه نشر، مطالعه آیین‌نامه‌های موجود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تطبیق آن‌ها با قوانین بالادستی و در صورتی که تعارضی بین آن‌ها هست، اصلاح آیین‌نامه‌هاست. هرچه به سمت قانون‌مداری حرکت کنیم، با مشکلات کم‌تری مواجه می‌شویم.

او اضافه کرد: تکلیف ما برای بسیاری از موضوعات روشن نیست. درباره این موضوعات آقای صالحی هم یا به تصمیم نرسیده‌اند و یا شرایط برای تصمیم‌گیری ایشان فراهم نیست. از جمله این مسائل، چگونگی برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که باید برنامه‌ریزی آن الآن کلید بخورد. در این زمینه باید مشخص شود حضور ناشران خارجی در نمایشگاه آتی به چه ترتیب خواهد بود. چون ناشران خارجی باید این برنامه را در تقویم‌شان بگنجانند و بفهمند که چگونه می‌توانند در نمایشگاه حاضر شوند.

آموزگار ادامه داد: موضوع دیگر، بحث مطالبات ناشران خارجی از نمایشگاه‌های بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم کتاب تهران است. ما می‌خواهیم این ناشران را برای نمایشگاه بیست‌وهفتم دعوت کنیم، درحالی‌که هنوز مطالبات قبلی آن‌ها را تسویه نکرده‌ایم. برنامه روشنی هم در این زمینه نداریم. امیدواریم مسؤولان وزارت ارشاد، مجلس، دولت و رییس‌جمهور به معاونت فرهنگی کمک کنند تا برای این مسائل راه حل روشنی بیابند. مساله دیگر در زمینه بودجه و منابع مالی است که امیدواریم مجلس بودجه مناسب مورد نظر را تصویب کند تا ان‌شاءالله از مشکلات کاسته شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران همچنین اظهار کرد: ما با دولت‌های قبلی هم کار کرده‌ایم؛ با آن‌ها در ارتباط و تعامل بوده‌ایم و نظرات‌مان را بیان کرده‌ایم. متاسفانه در حوزه فرهنگ ما در حال حرکت حول یک محور معیوب هستیم. از تجارب درس نمی‌گیریم و در زمینه تجربه مدیران این عرصه شاهد گسست هستیم. هر مدیر جدیدی از نقطه صفر شروع می‌کند. یکی از نکات مهم در گزارش دولت، جمع‌بندی تجارب مدیریتی است که در سال‌های گذشته در این سمت انجام وظیفه کرده‌اند.

آموزگار در ادامه تاکید کرد: نکته دیگر این است که ما باید هدف‌مان را از فعالیت در حوزه نشر مشخص کنیم و با طراحی یک برنامه مشخص کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت، تعیین کنیم که قرار است به کجا برویم، به چه نقطه‌ای برسیم و برای رسیدن به آن نقطه باید در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت چه کارهایی انجام بدهیم. تقاضای ما این است که به این نکته توجه شود، نه این‌که چون سروصدای ناشران و کتاب‌فروشان درباره موضوع معافیت مالیاتی بالا می‌رود، ارشاد به آن توجه کند.

او افزود: موضوع نشر یک موضوع ملی است و عزمی ملی می‌طلبد. در زمینه مسائل این حوزه همکاری یکپارچه تمام قوا از جمله دولت و کمیسیون فرهنگی مجلس لازم است. تصویب قوانین لازم هم مورد نیاز است تا همه فعالیت‌ها بر مبنای یک برنامه مشخص باشد.