۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
لوفيگارو:

چرا "اون" شوهرعمه خود را اعدام کرد؟

روزنامه لوفيگارو نوشت: سرويس‌هاي مخفي کره جنوبي درباره علت اعدام شوهر عمه رهبر کره شمالي، فرضيه‌اي اقتصادي مربوط به زغال سنگ را مطرح مي‌کنند.
کد خبر : ۱۵۱۸۳۴
صراط: اين روزنامه فرانسوي در مقاله‌اي در اينترنت مي نويسد، جانگ سونگ تائک، شوهر عمه کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي در تاريخ دوازدهم دسامبر به دليل «خيانت به ملت» به مرگ محکوم شد. اعلام خبر اعدام اين مقام عالي رتبه کره شمالي که فرد شماره دوي مقامات رسمي اين کشور به حساب مي آمد، حتي کارشناسان را هم متعجب کرد.

سرويس هاي مخفي اطلاعاتي کره جنوبي روز دوشنبه از دانسته ها و اطلاعات خود درباره اين اعدام که مهمترين رويداد سياسي کره شمالي از زمان به قدرت رسيدن کيم جونگ اون در اواخر سال 2011 به حساب مي آيد، پرده برداشته اند.

خبرگزاري هاي رسمي کره شمالي درباره اين اعدام اعلام کرده بودند، گناهکار بودن جانگ سونگ تائک، در ارتکاب جرائم زشتي نظير تلاش براي سرنگوني دولت از طريق انواع دسيسه‌ها و شيوه‌هاي حقيرانه، با جاه‌طلبي‌هاي ديوانه وار براي تصاحب قدرت عالي حزب و دولت ما مسجل شده است. اما تحليلگران به سرعت فرضيه تلاش براي کودتا را کنار زدند. 

اليويه گيار، پروهشگر سياسي معتقد است، «جانگ سونگ تائک قطعناً تهديدي سياسي و شروعي بر کودتا در کره شمالي نبوده است».

کمي پس از اعلام خبر اعدام، تحليلگران فرضيه جنگ بر سر گسترش نفوذ در ارتش را مطرح کردند. اما سرويس‌هاي اطلاعاتي کره جنوبي معتقدند دلايل سقوط جانگ سونگ تائک قبل از هر چيز جنبه اقتصادي دارد. شوهر عمه رهبر کره شمالي قصد داشته است کنترل صادرات بسيار پرسود زغال سنگ کشور را در اختيار خود بگيرد.

جونگ شونگ رائه، نماينده پارلمان کره جنوبي روز دوشنبه به نقل از رئيس اطلاعات اين کشور که سخناني را در يکي از کميسيون هاي پارلماني مطرح کرده بود، گفت: «جانگ سونگ تائک بيش از حد در فعاليت هاي مربوط به زغال سنگ دخالت مي کرد و همين امر موجب شکايت هاي متعدد ديگر نهادهاي دولتي کره شمالي شده بود. مقامات عالي رتبه تنها حزب کره شمالي شکايت خود از رفتارهاي شوهر عمه کيم جونگ اون را نزد رهبر کره شمالي مي برند. نزديکان به جونگ ابتدا اقدام به برخي پاکسازي ها کرده و سپس دستور رهبرشان را اطاعت کردند».

کره شمالي که پس از چند دهه مديريت و رهبري فاجعه بار، به کشوري فقير تبديل شده است، از منابع عظيم معدني برخوردار است و صادرات مواد اوليه به چين اصلي ترين فعاليت اقتصادي آن را شکل مي دهد. برخي معادن توسط دولت مرکزي استخراج مي‌شوند. به گفته آژانس توسعه تجارت و سرمايه گذاري کره جنوبي، صادرات کره شمالي به چين، عمدتاً زغال سنگ و سنگ آهن است که ارزش آن در سال 2012 در مجموع به دو ميليارد و 400 ميليون دلار بالغ شده است.