۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
لوکا بوناچیچ:

با آمدن پروین پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

سرمربی تیم فوتبال مس کرمان گفت: از تراکتورسازی پیشنهادی نداشتم. شاید بازیکنانی آنجا بودند که دوست نداشتند من راهی این تیم شوند چون بازیکنان فکر می‌کردند من آنجا می‌روم و وضعیت بدتر می‌شود.
کد خبر : ۱۶۰۹۴۹

صراط: لوکا بوناچیچ در خصوص جدایی‌اش از تیم فوتبال ذوب آهن، بیماری سنگ کلیه‌اش و حضور در مس کرمان صحبت کرد که در زیر می‌خوانید:

در ابتدای مصاحبه از وضعیت مس کرمان صحبت کنید و بگویید که بعد از حضور چند هفته‌ای در این تیم شرایط مس کرمان را چطور می‌بینید؟

شرایط تیمی که در انتهای جدول است قطعا شرایط سختی است. تیمی که در انتهای جدول است مشکلات زیادی دارد به خصوص مشکلات روحی و روانی. در این شرایطی که ما در آن قرار داریم من تلاش می‌کنم که از بعد روحی روانی بازیکنان را به سمت بهتر شدن سوق بدهم. خودتان هم می‌دانید که من برای سومین بار است که به مس کرمان آمدم و هر دو بار قبل شرایط به اینگونه بود که من باید مس را در لیگ برتر نگه می‌داشتم. اما آن زمان تعداد بازی‌ها بیشتر از الان بود آن زمان من بیشتر فرصت داشتم و 15 بازی فرصت داشتم اما حالا فقط 5 بازی فرصت دارم. آن زمان شرایط بهتر بود اما این بار متأسفانه شرایط سخت‌تر است. با این همه من مربی فوتبال هستم و بدون توجه به اینکه شرایط چقدر سخت است باید کارم را انجام دهم.

شما پنج بازی دیگر در مس کرمان فرصت دارید. فکر می‌کنید می‌توانید مس را در لیگ برتر باقی نگه دارید؟

همانطور که گفتم شرایط سخت‌تر است. اما شانس تئوریک برای ما وجود دارد و هنوز روی کاغذ می‌توانیم لیگ برتری باقی بمانیم.

هیچ مربی دوست ندارد سقوط یک تیم به نام او نوشته شود و به نظر می‌رسد که شما ریسک کردید که سرمربیگری مس کرمان را در این شرایط پذیرفتید.

متأسفانه در ایران اینطور فکر می‌کنند اما من اینگونه فکر نمی‌کنم. به عنوان مثال شما اگر صاحب فرزندی شوید و من آمده‌ام که از به دنیا آمدن به بعدش را تربیت کنم. آن زمان بچه برای چه کسی است؟ من آمده‌ام محصول کاری را به عهده گرفته‌ام که مربیان قبلی مثل مظلومی و یاوری آن را ساخته و پرداخته کرده‌اند و این موضوع نمی‌تواند به نام من تمام شود. 23 بازی انجام شده و تیم فقط یک برد به دست آورده و اگر این تیم سقوط کند چطور باید به نام من نوشته شود؟! اما در ایران چون دوست دارند که همه چیز را به گردن خارجی‌ها بیندازند مربیان قبلی مس ناراحت نشوند چون همه چیز به گردن من می‌افتد!


با این حساب اگر مس سقوط کند شما مظلومی و یاوری را مقصر می‌دانید؟

نه، من کسی را مقصر نمی‌دانم. خود مردم همه چیز را می‌دانند و می‌دانند که چه کسی مقصر است. من ذوب‌آهنی را ترک کردم که بدنسازی خوبی انجام داده بود و در نیم‌فصل دو بازیکن بسیار خوب را به تیم اضافه کردم. فوتبال خوبی انجام می‌دادیم اما آمدم مس و برعکس آنجا در هر بازی پنج بازیکن را به دلایل مختلف مثل مصدومیت در اختیار نداریم. خودتان قضاوت کنید که در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد.

صحبت از ذوب‌آهن شد. در خصوص جدایی‌تان از این تیم صحبت کنید چرا که عنوان می‌شد شما به دلیل بیماری سنگ‌ کلیه اصفهان را ترک کردید.

من از مسئولان ذوب ‌آهن سپاسگزارم چون خیلی برای تیم تلاش کردند اما وقتی تماشاگران در حالی که ما دو گل از حریف‌مان پیش هستیم به من توهین می‌کنند و فحش‌های خانوادگی می‌دهند آن موقع هیچ پولی نمی‌تواند شما را در تیم نگه دارد. این اتفاق زمانی افتاد که ما دو گل از راه‌آهن جلو بودیم اما به من فحش خانوادگی دادند. البته مشکل سنگ کلیه برای من مزمن بود و از سال‌های قبل کلیه من شن‌سازی می‌کرد اما در آن یک ماهی که به کرواسی رفتم تمام مشکلات سنگ کلیه‌ام را برطرف کردم.

یعنی سنگ کلیه را بهانه کردید که از ذوب آهن بیرون بیایید؟

برای اینکه در آن شرایط سخت همه جوره ایثار کنم و برای تیم ازخودگذشتگی نشان دهم باید حس متقابلی بین دو طرف برقرار می‌شد تا من قانع شوم در آن شرایط سخت باقی بمانم اما وقتی می‌دیدم از حریف‌مان جلو هستیم اما به من فحش‌های خانوادگی می‌دهند آن ایثار از شما گرفته می‌شود و درد کلیه می‌تواند یکی از دلایلی باشد که من از ذوب‌آهن جدا شدم من مربی خارجی هستم و نظرات دیگری دارم.


اما مهدوی رئیس هیأت مدیره باشگاه مس کرمان گفته که شما هیچ مشکل کلیوی نداشتید و سنگ کلیه را بهانه کردید تا از ذوب آهن جدا شوید!

در ایران و هر جای دنیا هر کسی حق اظهار نظر دارد از جمله آقای مهدوی. شما به عنوان خبرنگار اینقدر به سنگ کلیه من گیر دادید اما به مشکلاتی که در ذوب آهن برایم به وجود آمد اشاره نمی‌کنید. انگار این مسائل برای شما مهم نیست به نظر شما این مسائل نرمال است؟!

خودتان فکر می‌کنید چرا بعد از این همه حضور در ایران علیه شما فحاشی می‌شود؟

همه ما مثل هم نیستیم. من کلا با بقیه فرق می‌کنم همانطور که من با شما متفاوت هستم. من اینجا شش ماه بدون خانواده زندگی کردم و حتی خودم کارهای شخصی‌ام را انجام می‌دادم و می‌دیدم بازیکنانم رشد می‌کنند اما می‌دیدم علیه من فحاشی می‌کردند. شاید شما بتوانید در این شرایط کار کنید اما من نمی‌توانم در این شرایط به کارم ادامه دهم. در ایران هر کس حق اظهار نظر دارد اما گاهی می‌بینم که صحبت‌هایی در مورد من مطرح می‌شود که من دلال دارم و دلالان من را در تیم‌ها جابجا می‌کنند اما باید بگویم که من به کاری که تا این لحظه انجام داده‌‌ام افتخار می‌کنم همین الان دو باشگاه مدیرعاملان‌شان با من تماس گرفتند. همین مدیران ایرانی با من تماس گرفتند اوباما که با من تماس نگرفته! سه تیم ایرانی که می‌خواستم بروم مدیران‌شان با من تماس گرفتند و پای هیچ دلال و ایجنتی در میان نبود. من فکر می‌کنم این حرف‌ها را برای این می‌زنم که من خارجی هستم پس چرا هیچ کسی به مربی که در سال سه تیم می‌گیرد انگ داشتن دلال نمی‌زند؟! من مقصر این مسائل نیستم که دنبال من می‌آیند و من را می‌خواهند اما من هم مربی نیستم که وقتی تیمم تمرین می‌کند با لباس شخصی و در حین صحبت با دو موبایل در تمرین حاضر شوم. من به بازیکنانم لحظه به لحظه یاد می‌دهم که چگونه بازی کنند. فرق من با مربیان دیگر در این است. فکر می‌کنم در این چند سالی که در فوتبال ایران فعالیت کردم توانسته‌ام کمک‌های زیادی به فوتبال ایران انجام دهم.

شما گزینه تراکتورسازی تبریز هم بودید؟

نه، اصلا. چرا که شاید بازیکنانی آنجا بودند که دوست نداشتند من راهی این تیم شوند. چون بازیکنان فکر می‌کردند من آنجا می‌روم و وضعیت بدتر می‌شود.

همان بازیکنی که نگذاشت شما به پرسپولیس بروید؟!

نه، منظورم آن بازیکنان نیست. در ایران متأسفانه باشگاه‌ها آنقدر که به فکر و نظر بازیکنان اهمیت می‌دهند به واقعیت‌ها بها نمی‌دهند اما ایران کشور بزرگی است و دموکراسی در آن وجود دارد و هر کس حق دارد هر چه دوست دارد بگوید و انتخاب کند. برای من هم اینطور است بعضی‌ها من را دوست دارند و بعضی‌ها دوست ندارند اما باید بگویم که از تنها چیزهایی که بدم می‌آید دروغ گفتن و پشت سر کسی حرف زدن است. کسی اگر می‌خواهد پشت سر کسی حرف بزند حداقل مدرک داشته باشد نه اینکه گفته می‌شود و شنیده می‌شود اکتفا کند. مشکل بزرگی که در فوتبال ما وجود دارد همین موضوع است.

گفته می‌شود قرار است از حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران جلوگیری شود. اگر این اتفاق بیفتد تکلیف شما چه می‌شود؟

من ای حرف را قبول دارم که مربیان ایرانی هم باید کار کنند و اینکه می‌گویند چرا به مربیان جوان بها داده نمی‌شود. اینها بیایند و کار کنند کسی جلوی جوان‌ها را نگرفته است. خود من وقتی به ذوب آهن رفتم مگر ابراهیم‌ تقی‌پور را دستیار خود نکردم؟ او مگر مربی جوان نیست؟ در فولاد هم همینطور و یا در استقلال اهواز عبدالله ویسی را من مربی کردم. من خیلی‌ها را در مربیگری و در سن جوانی وارد فوتبال کردم و فکر می‌کنم هر چیزی شرایط خودش را دارد. در بازار فوتبال با شلوغ‌کاری و سیاست نمی‌شود تصمیم گرفت. اگر کسی یک مربی را نمی‌خواهد تقصیر من چیست؟! وقتی من را سه بار برای مس کرمان می‌خواهند حتما دلیل داشته و عملکرد من را دوست دارند.

روز سه‌شنبه با استقلال در جام حذفی بازی دارید. شرایط تیم‌تان برای این بازی چگونه است؟

من حاضر بودم در لیگ برتر استقلال را ببریم و در جام حذفی به این تیم ببازیم چرا که اولویت ما لیگ برتر است البته استقلال هم تیم خوبی دارد و قلعه‌نویی هم بهترین و برترین مربی ایران است و ثابت کرده که مربی باهوشی است برای ما سخت است که با چنین تیمی بازی کنیم.

به نظر شما چه تیمی قهرمان لیگ برتر می‌شود؟

به نظرم با آمدن علی پروین پرسپولیس می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود!

منبع: فارس