۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

علت استعفای موسوی از زبان خودش

موسوی که برگزاری دوسالانه‌های مجسمه‌های شهری و استمرار در برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را در کارنامه مدیریتی خود دارد معتقد است، استعفای او فرصتی برای استفاده از نگاه‌های مختلف در هنر مجسمه‌سازی شهری را فراهم می کند.
کد خبر : ۱۶۰۹۸۹
صراط: سیدمجتبی موسوی که به تازگی از سمت خود در مدیریت اداره حجم سازمان زیباسازی استعفا کرده است درباره فعالیت‌هایی که از سال 1385 تا کنون در این بخش از سازمان زیباسازی انجام داده است توضیح داد: من   همواره تلاش کردم که از تمام ظرفیت مجسمه سازی کشور استفاده کنم، به این منظور لازم بود ضمن بهره گیری از توان و تجربه هنرمندان و استادان شناخته شده، با شیوه های متعدد به شناسایی و جذب  استعدادهای جدید و جوان بپردازیم و در این راستا تلاش دائمی من در این اداره بر جذب همه افراد صاحب صلاحیت بود.

او با اشاره به این که هنر مجسمه‌سازی از جایگاه مناسب و شایسته خود در کشور برخوردار نبود و به همین دلیل از نظر کمی نیز با کمبود آثار حجمی و مجسمه سازی در کشور مواجه بودیم ادامه داد: این مشکلات موجب شد تا از راه های مختلف مثل برگزاری رویدادهای مختلف مجسمه‌سازی و سفارش آثار به هنرمندان تلاش شود تا از نظر کمی رشد سریعی داشته باشیم و طبیعی است درکنار رشد کمی ،دستیابی به آثار با کیفیت و فاخر نیز از نظر دور نماند. البته در هر دو زمینه ،کمبود نیروی ماهر و امکانات حرفه ای مجسمه سازی موانعی را به وجود می‌آورد و از سوی دیگر استفاده از هنرمندان جوانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شدند، نیز زمان بر بود. در عین حال سعی براین بوده که فرصت های حرفه ای برای این جوانان هم فراهم شود تا بتوانند نیازهای امروز و آتی کشور را برطرف کنند.

موسوی درباره چگونگی فراهم کردن زمینه همکاری و مشارکت هنرمندان پیشکسوت و نسل جوان در رویدادهای مجسمه‌سازی کشور توضیح داد: با پیگیری رویدادهای مختلف هنری در کشور و کسب آگاهی از نیازها و تلاش برای شناخت ضعف ها و کمبودها سعی براین بود تا نوآوری و ایده پردازی های مختلفی انجام شود تا تحرک ،نشاط و پویایی را در میان هنرمندان به وجود آورده و موجب مشارکت فعال آنها در برنامه های متعدد سازمان بشود به این منظور استفاده مداوم از نظرات و تجربیات مختلف آن‌ها با تشکیل جلسات مستمر شورای هنری و نشست های گفتگو با هنرمندان و نیز ارتباط مداوم با انجمن های هنری و دانشکده های هنرهای  تجسمی کشور همواره در دستور کار ما در اداره حجم سازمان زیباسازی بوده است.

موسوی درباره راه‌اندازی و برگزاری یکی از مهمترین رویدادهایی عرصه مجسمه‌سازی یعنی دوسالانه تخصصی مجسمه‌های شهری هم توضیح داد: یکی ازمهم ترین رویدادهای هنری که از سال 1387 متولد شد، دوسالانه تخصصی مجسمه های شهری بود که ایده برگزاری آن را مطرح کردم و امروز پس از برپایی منظم سه دوره ،به یکی از رویدادهای تاثیرگذار مجسمه‌سازی تبدیل شده است. این دوسالانه در زمانی که دوسالانه مجسمه‌سازی معاصر تهران با وقفه های طولانی همراه بود،‌ توانست جای خالی دوسالانه مجسمه سازی معاصر را که از سوی وزارت ارشاد برگزار می شد،‌به خوبی پر کند.

او درباره برگزاری دوسالانه نقاشی‌های دیواری و گرافیک محیطی هم توضیح داد: ایده برگزاری دوسالانه نقاشی دیواری و گرافیک محیطی را نیز مطرح کردم که این پیشنهاد نیز با تغییراتی از سوی سازمان زیباسازی اجرا شد.

سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران نیز که بعد از اولین دوره برگزاری آن متوقف شده بود، در دوران مدیریت موسوی ادامه حیات یافت که در این باره توضیح داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های من تلاش برای استمرار سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران بود که پس از دوره اول متوقف شده بود و اکنون با افتخار اعلام  می کنم  که ششمین دوره آن نیز سیاست‌گزاری و برنامه ریزی شده و در اردیبهشت سال آینده درحاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر)برگزار خواهد شد. این سمپوزیوم  اکنون در زمره 30 سمپوزیوم برتر  مجسمه‌سازی دنیا شناخته می شود.

موسوی که برگزاری سمپوزیوم‌های موضوعی دیگری را نیز در کارنامه خود دارد درباره این رویدادها ازجمله سپوزیوم ساخت سردیس شهدای دفاع مقدس گفت: این رویدادها راه‌حل‌هایی برای پاسخگویی به نیازهای کشور بود که برگزاری دو دوره سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس شهدا همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سالروز آزادسازی خرمشهر از آن جمله است.

همچنین برگزاری جشنواره تخم مرغ های نوروزی با مشارکت هنرمندان مطرح و حرفه ای در عرصه نقاشی،گرافیک و تصویر سازی در طرح استقبال از بهار92 از دیگرنمونه هایی است که می توان به آن اشاره کرد. همچنین برای تأمین بخشی از نیازهای این رشته از هنرهای تجسمی در زمینه تولید محتوای مکتوب و تصویری از قبیل فیلم های مستند و آموزشی ،کتاب ،مقاله ،یادداشت و عکس نیز اقداماتی صورت گرفته است.

سیدمجتبی موسوی در ادامه تأکید کرد:  کناره گیری من از این سمت می تواند فرصت را در اختیار دلسوزان دیگری قرار دهد و به این ترتیب زمینه فعالیت را برای یک نگاه و رویکرد متفاوت  به هنر مجسمه‌سازی را موجب شود. همچنان که این فرصت از نیمه سال 1385 در اختیار من قرار گرفت. 

موسوی با اشاره به استعفای خود از سمت مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی گفت: در طول دورانی که به فعالیت های فرهنگی و هنری مشغول بوده ام ،همواره از باقی ماندن در موقعیتی برای مدت طولانی پرهیز کرده‌ام و بر این عقیده بوده ام که جریان فرهنگی می بایست مانند رود همواره جریان داشته باشد.


منبع: فارس