۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴

واکنش احزاب دعوت نشده به نشست مشترک

فعالان حزبی که قرار است امروز به دیدار رحمانی فضلی بروند، باید مطالبات احزاب را درباره «ترکیب دعوت‌شدگان»، «میزان فعالیت آنها» و «معیار دعوت وزارت کشور» مطرح کنند تا در عرصه سیاسی شاهد پروبال دادن به احزاب فعال و قانونی باشیم.
کد خبر : ۱۶۱۶۱۴

صراط: نخستین نشست هم‌اندیشی 62 حزب با وزیر کشور صبح شنبه 14 دی ماه در تالار وزارت کشور برگزار شد؛ در این نشست که طبق اعلام سایت وزارت کشور 62 حزب در آن حضور داشتند، برای 70 حزب دعوت‌نامه ارسال شده بود.

پس از این هم‌اندیشی، رحمانی فضلی امروز سه‌شنبه برای سومین بار میزبان گروه محدودی از فعالان حزبی خواهد بود، پیش از این نیز «امیر محبیان»، «عباس عبدی» و «اسدالله بادامچیان» میهمان وزارت کشور بودند.

در نخستین جلسه احزاب و دولت، از احزاب فعال و قانونی همچون حزب کار، حزب موتلفه، حزب سبز و جامعه اسلامی مهندسین، حزب مردم‌سالاری و بسیاری دیگر از احزاب که از نشست‌های منظم شورای مرکزی و کنگره برخوردار هستند در حالی بود که «احزاب غیر قانونی و غیر فعال» نیز در کنار این احزاب حضور داشتند و شاید همین امر باعث شد که برخی احزاب به اثبات جایگاه حزبی بپردازند و تاکید کنند که جایگاه تحزب در کشور بسیار مهم است؛ مساله‌ای که با تایید وزیر کشور نیز همراه شد. 

در حال حاضر نیز با توجه به مشخص شدن ترکیب 15 نفره فعالان حزبی برای دیدار با وزیر کشور، به نظر می‌رسد باید معیار و شاخص دعوت از افراد حزبی برای رایزنی درباره «وضعیت احزاب» مشخص شود، چراکه دعوت از برخی فعالان حزبی که تاکنون حزب متبوع آنها در سال‌های اخیر حتی یک کنگره هم برگزار نکرده‌ است، محل سوال است.

دعوت از نمایندگان احزابی همچون مجمع زنان اصلاح طلب، کارگزاران و حزب اعتمادملی که حزب آنها حداقل در سه‌ سال گذشته هیچ فعالیتی نداشته است، تداعی‌کننده رانت «برخی احزاب» در دولت جدید است.

* مجمع مدرسین و مجمع روحانیون؛ استمرار خط فتنه در جلسه مشترک

شاید برداشت «رانتی» بودن برخی احزاب، به نوع دعوت‌ها از آنها و دعوت از دو حزب موثر فتنه بازگردد، یکی دعوت از حزب توقیفی «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» و دوم مجمع روحانیون مبارز که نقش ویژه‌ای در فتنه 88 داشته‌اند.

مجمع روحانیون مبارز که در بیانیه‌ سالگرد 22 بهمن خود نیز مجدداً بر رفع حصر سران فتنه به بهانه باز شدن فضای همدلی تاکید کرده بود،‌ با واکنش فعالان سیاسی مواجه شد.

توصیه برخی منتقدان به مجمع روحانیون مبارز

حبیبی دبیر کل حزب موتلفه: برخی از اعضای این مجمع آتش بیار معرکه فتنه 88 بودند اما نه تنها به اشتباهات خود اعتراف نمی‌کنند بلکه به مسیر خود نیز ادامه می‌دهند. برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز در این باره عنوان کرده‌اند که این مجمع باید از گذشته خود توبه کرده و به آغوش نظام بازگردد در غیر این صورت در مسیر بیراهه حرکت می‌کند.

حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز: این بیانیه بیانگر این است که اعضای مجمع روحانیون‌مبارز اصل نظام را درک نکرده و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند.

حمیدرضا ترقی فعال حزبی: این بیانیه اگر چه به ظاهر تجلیل از انقلاب و امام و پیروزی انقلاب است اما نشان‌دهنده خارج شدن راه مجمع روحانیون مبارز از مسیر انقلاب است.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی: روحانیون پرچمدار انقلاب بوده و هستند و مردم همیشه روحانیت را در خط امام و رهبری می‌دانند از این رو توقع است که این مجامع از اقدامات یکه می‌تواند نفس مصنوعی به دشمنان نظام و انقلاب بدهند پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان فعال حزبی: مجمع روحانیون مبارز یک مجموعه یک دست نبوده و نیست، شاید الآن هم آدمهای مجمع بین صفر تا صد متغییر باشند من می‌دانم که الآن در مجمع آدم‌هایی هستند که به نظام و انقلاب و راه امام و خط ولایت ملتزم هستند تا آدم‌هایی که در متن فتنه 88 کاملاً پرده‌برداری شده‌اند و نقش مخربی ایفاء‌ کردند مواضع و جنبه‌های اثباتی قضیه دست همان مجموعه‌ای است که در فتنه 88 شاهد همسویی آنها با جریان‌های ضد انقلاب و ضد اسلام بودیم.

حسین کنعانی‌مقدم فعال حزبی: بعضی از جریان‌های سیاسی فکر می‌کنند که پس از حماسه سیاسی مردم در 24 خرداد می‌توان گذشته آنها را فراموش کرد و به راحتی آنان را مورد عفو قرار داد. به نظرم این تحلیل غلط است چرا که هر فردی که در عرصه سیاسی ظهور و بروز می‌کند و اقداماتی را انجام می‌دهد باید نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد و نسبت به اقداماتی که انجام می‌دهد به مردم پاسخ دهد.

در نخستین هم‌اندیشی احزاب با وزیر کشور، در حالی مسئولان ذی‌ربط این وزارتخانه اعلام کرده بودند که از احزاب «فعال» و «قانونی» برای این هم‌اندیشی دعوت خواهند کرد که نماینده مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که از سوی سایت وزارت کشور با عنوان «توقیف پروانه و تقاضای انحلال از دادگاه» معرفی شده است و مجمع روحانیون مبارز که هیچ فعالیتی نداشته‌اند، طبق اعلام وزارت کشور به این نشست به عنوان یک احزاب فعال و قانونی دعوت شده بودند!

حزب اعتماد ملی هم به عنوان حزب غیر فعال بنا به اذعان اعضای حزب و جامعه اسلامی دامپزشکان به عنوان حزب غیر سیاسی تنها برخی از نمونه‌های ناهمگون در گردهمایی قبلی احزاب با رحمانی فضلی بودند. 

بنابراین اگر سیاست شفاف‌سازی برای مدعوین خیابان فاطمی از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته بود شاهد حضور احزاب موثر در فتنه، در اولین نشست مشترک با وزیر کشور نبودیم.

* واکنش احزاب دعوت نشده به نشست مشترک

اما مبنای دعوت وزارت کشور از برخی احزاب باعث شد برخی از حزب‌های فعال که با وجود برخورداری از جلسات منظم و برگزاری کنگره به دیدار با وزیر کشور دعوت نشده بودند، به انتقاد از این رویه بپردازند، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی طی بیانیه‌ای در مورد نشست مشترک وزیر کشور با احزاب از ترکیب دعوت شدگان به دیدار وزیر کشور اعتراض و تاکید کرد: کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در 5 سال گذشته بیشترین حضور را در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور داشته است و به عنوان بزرگترین تشکل دانشگاهی در کشور با حدود 2000 عضو هیات علمی در سراسر کشور در تمام تحولات سیاسی کشوراعم از انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی حضوری فعال و مداوم داشته است.

در این بیانیه آنها تصریح شده بود: اگر صحبت‌های سخنگوی وزارت کشور و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی آن را مد نظر قرار دهیم، خیلی از تشکل‌های دعوت شده نباید جزو منتخبان بوده باشند و این تشکل دانشگاهی هم باید جزو اولین دعوت شده‌ها در این دیدار به حساب می‌آمد. این در حالی است که برخی از تشکل‌های سیاسی حتی یک مجمع عمومی را در چند سال گذشته برگزار نکرده‌اند و به لحاظ عددی و کیفیت حضور در تحولات سیاسی هیچ جایگاهی نداشته‌اند و بر اساس ملاک‌های مطرح شده نباید اساساً دعوت می‌شدند و متاسفانه از آنها دعوت صورت گرفته است.

این بیانیه تاکید کرده بود: برخی از تشکل‌ها در حالی به دیدار با وزیر کشور دعوت شده‌اند که جایگاه آنها در میان 2 جبهه عمده سیاسی کاملاً محل تردید است و معلوم نیست که هدف وزارت کشور از این ترکیب چه بوده است. جالب است که برخی تشکل‌های شناخته شده دیگر در جریان اصولگرا وجود داشت که می توانستند در میان احزاب و تشکل‌های شناخته شده قرار گیرند که دعوتی از آنها صورت نگرفته است. ما نسبت به این نوع دعوت و نحوه اطلاع رسانی و ترکیب دعوت‌شدگان، اعتراض خود را نسبت به وزیر محترم کشور اعلام می‌کنیم و انتظار داریم که جناب آقای دکتر رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور عدالت را در انتخاب رعایت کنند و نسبت به نحوه دعوت و ترکیب دعوت شده‌ها تجدید نظر اساسی صورت بدهند تا دعوت شده‌ها به معنی کامل کلمه نمایندگی افکار عمومی از طیف‌های مختلف سیاسی را به یدک بکشند.

* انتقاد از کم‌لطفی وزیر کشور در حق برخی احزاب

از سویی دیگر، هاشم داداش‌پور عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران نیز در واکنش به دعوت سلیقه‌ای از احزاب به جلسه امروز با وزیر گفت: متاسفانه به نظر می‌رسد وزیر کشور در انتخاب احزاب برای نشست اخیر به طور سلیقه‌ای عمل کرده است و با وجود آنکه کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از فعال‌ترین احزاب در عرصه دانشگاهی بوده دعوت به عمل نیامده است که این امر در باره برخی دیگر از احزاب نیز صورت گزفته است.

وی افزود: نشست اخیر وزیر کشور با احزاب بیشتر به گعده سیاسی شبیه است و باتوجه به خلأیی که در زمینه فعالیت احزاب داریم بهتر است به تقویت احزاب پرداخته شود و به جای تکیه بر شخصیت‌ها احزاب مورد تمرکز قرار بگیرند، اما در حال حاضر وزیر کشور در حق برخی احزاب کم‌لطفی کرده است.

* دغدغه احزاب فعال برای بازگشت به خانه 

اما یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان احزاب در نخستین نشست با وزیر، بازگشایی خانه احزاب به منظور شناسایی احزاب فعال و حضور مستمر در عرصه تصمیم گیری سیاسی بود تا فعالیت تشکل‌ها به زمان انتخابات و اقدامات فصلی منحصر نشود؛ خانه‌ای که به وزارت کشور نیز در شناسایی حزب‌های فعال کمک خواهد کرد. 

بر پایه این گزارش،قانون احزاب و تغییرات آن، یارانه احزاب و راه‌اندازی خانه احزاب امروز در دستور کار جلسه احزاب و دولت قرار دارد.

اسدالله بادامچیان نایب‌رئیس جبهه پیروان گفت: اصلاح‌طلبان در زمان خود تلاش کردند احزاب چند نفره راه بیندازند تا از این طریق خانه احزاب را دست بگیرند. لذا اگر اینطور باشد، «خانه احزاب اصولگرا» خودش به وجود می‌آید.

در همین زمینه محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: ما خانه احزابی می‌خواهیم که به جای رسانه در آنجا گپ و گفت کنیم از این رو امیدواریم وزارت کشور اصلاح ساختار خانه احزاب را در دستور کار قرار دهد.

دبیرکل جامعه مهندسین با تأکید بر اینکه احزاب و جریانات فعال کشور باید در خانه احزاب کرسی داشته باشند و نتوانند یکدیگر را حذف کنند، افزود: مردم‌سالاری دینی بدون احزاب فراگیر و قدرتمند در چارچوب مناسب ابتر است. 

رسول منتجب نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی هم با بیان اینکه احزاب حلقه وصل حکومت و مردم هستند، به انتقاد از رویکرد وزارت کشور نسبت به برخی احزاب و عدم فعالیت آنها پرداخت و تصریح کرد: امیدواریم وزارت کشور نسبت به برخی احزاب تعیین تکلیف کند. 

همچنین ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران‌زمین در این زمینه اظهار داشت: باید به منابع درآمدی احزاب و پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای در قانون سالانه توجه و از فعالیت احزاب به صورت فصلی و موسمی نیز جلوگیری شود.

* انتقاد وزیر کشور از احزاب موسمی و غیر فعال 

در  نشست قبلی وزیر کشور با احزاب، حتی رحمانی فضلی نیز ضمن انتقاد از فعالیت برخی احزاب موسمی که فقط به دنبال فرصت هستند، گفت: اصل تحزب و حمایت و تقویت آن مبنای کار وزارت کشور است. 

بنابراین انتقاد وزیر کشور و احزاب فعال از فعالیت احزاب فصلی، انتخاباتی و موسمی در حالی صورت گرفت که برخی از «فصلی‌ها» به اولین جلسه هم‌اندیشی با وزیر کشور دعوت شده بودند و در هم‌اندیشی سوم نیز احزاب به صورت سلیقه‌ای مهمان خیابان فاطمی هستند.

برپایه این خبر فعالان حزبی که قرار است امروز به دیدار رحمانی فضلی بروند تا درباره مشکلات احزاب گفت‌‌و‌شنود کنند باید مطالبات احزاب را درباره «ترکیب دعوت‌شدگان» و «میزان فعالیت آنها» و «معیار دعوت وزارت کشور» از احزاب، مطرح کنند تا در عرصه سیاسی و به دور از شعارزدگی شاهد عدالت و پرو بال دادن به احزاب فعال و قانونی باشیم.


منبع: فارس