۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
وقتی هیچ‌کس جلودار نیست، وقتی قانونی وجود ندارد

اتفاقات فدراسیون قایقرانی و وزیری که روی حرفش نماند

پس از انتخابات فدراسیون قایقرانی این سوال به وجود می‌آید که وقتی وزیر ورزش و جوانان روی حرف‌ خود نمی‌ایستد دیگر چه توقعی از روسای فدراسیون‌های ورزشی و به نوعی مدیران میانی و جزء می‌توان داشت؟
کد خبر : ۱۶۳۸۵۳
صراط: چهارشنبه 23 بهمن احمد دنیامالی در شرایطی به عنوان رئیس فدراسیون قایقرانی انتخاب شد که  همه شرایط را برای عدم شرکت در این انتخابات داشت؛ از نامه‌نگاری با مراجع جهانی برای تعلیق قایقرانی ایران تا ردصلاحیت از سوی مراجه ذیصلاح اما از آنجا که در ورزش ایران اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد دنیامالی عطای «خدمت» در شورای شهر را به لقایش بخشید و عرصه دیگری را برای «خدمت» انتخاب کرد و البته به گفته مسئولان ورزش کشور «قول» داد از این پس با مراجع جهانی مکاتبه نکند.

خبرگزاری تسنیم در زیر اظهارات مسئولان و مدیران وزارت ورزش را در این مدت بررسی کرده تا با واکاوی این ماجرا مشخص شود تا چه اندازه تناقض‌گویی وجود داشته و مسئولان روی حرف خود نایستادند.

8 آبان: 8 نفر برای ریاست فدراسیون قایقرانی ثبت‌نام کردند. حسین مطیعی، نایب رئیس وقت فدراسیون؛ بهزاد اتابکی، رئیس وقت کمیته روئینگ؛ حسین خیرالهی، رئیس وقت کمیته کاناپولو؛ احمد دنیامالی، رئیس برکنارشده فدراسیون؛ ناصر طالبی، دبیر پیشین فدراسیون؛ بهزاد عباسی، عضو وقت هیئت رئیسه؛ خسرو ابراهیمی، سرپرست وقت فدراسیون و علی‌اکبر حسن‌پور، کارمند وزارت ورزش و جوانان نفراتی بودند که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند.

30 آذر: سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای رسمی به وزارت ورزش و جوانان حضور اعضای شورای شهر را در انتخابات فدراسیون قایقرانی ممنوع کرد. این سازمان اعلام کرد که اعضای شورای شهر در شرایطی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که پیش از حضور در آن از سمت خود در شورای شهر انصراف دهند.

15 دی: احمد دنیامالی رئیس برکنار شده فدراسیون قایقرانی برای حضور مجدد در انتخابات این فدراسیون تایید صلاحیت نشد. از این روز به بعد ماجرا باورنکردنی انتخابات فدراسیون قایقرانی به شکل عجیبی رقم خورد.

6 بهمن: نامه‌نگاری‌های دنیامالی با مراجع جهانی برای تعلیق قایقرانی ایران منتشر شد و اهالی ورزش با ابراز تاسف فراوان به شدت کار او را تقبیح کردند و گفتند این کار مصداق بارز پشت کردن به وطن است.

7 بهمن: محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در نشست با نواب رئیسان بانوان در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتشار نامه‌های دنیامالی به مراجع جهانی و مشخص شدن علت تعلیق قایقرانی آیا شما مجوزی برای این نامزد انتخاباتی صادر خواهید کرد، گفت: آنچه قانون و مقررات بگوید تابع هستیم. قوانین و مقررات برای ما محترم است و باید طبق آن حرکت کنیم. من نمی‌پسندم هیچ فدراسیونی توسط ایرانی‌ها تعلیق شود. نمی‌پسندم وقتی می‌شود در داخل کشور موضوع را حل کرد، چشم ما به مجامع بین‌المللی باشد. توصیه می‌کنم دوستان مبادرت به طرح موضوعات در مجامع جهانی نکنند و مسائل را در داخل کشور پیگیر باشند. کسانی که صلاحیت دارند قدم‌شان روی چشم و مراجع مربوطه اجازه می‌دهند که در انتخابات شرکت کنند اما کسانی که فاقد صلاحیت باشند قانون از حضورشان جلوگیری می‌کند.

10 بهمن: مازیار ناظمی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان - که برخلاف حرف و سوابقش چندان اهل تعامل با رسانه‌ها نیست و ترجیح می‌دهد چشمان رسانه‌ها را از خود و مجموعه‌اش دور کند - گفت:  تاکید دکتر گودرزی بر عمل به قانون در موضوع برگزاری انتخابات فدراسیون‌هاست و این مهم بعد از نزدیک به دوسال بلاتکلیفی در این بخش با تلاش دکتر سجادی و مجموعه معاونت قهرمانی وزارتخانه به خوبی و طبق برنامه پیش می‌رود.

وی با رد ادعای برخی نامزدهای بازنشسته انتخابات ریاست فدراسیون‌های ورزشی مبنی بر تلاش وزارتخانه برای گرفتن مجوز شرکت آنها در انتخابات گفت: چنین چیزی صحت ندارد و برای کسی مجوزی از دولت در این زمینه اخذ نخواهد نشد و استثنایی وجود ندارد.

15 بهمن: در حاشیه برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام سجادی در پاسخ به پرسشی در خصوص نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با فدراسیون‌های جهانی اظهار داشت: هر چه وزارتخانه بگوید همان است. نظر ما یکی و تصمیمات‌مان واحد است و همان چیزی که مقام عالی وزارت گفته، درست است. ایشان گفته نمی‌پسندیم چنین اقداماتی رخ دهد.

16 بهمن: نصرالله سجادی پس از پایان انتخابات کمیته ملی پارالمپیک در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت کاندیداهای کسب ریاست فدراسیون قایقرانی گفت: هنوز یک هفته تا انتخابات باقی مانده و کسانی که صلاحیت‌شان تایید شود می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی گفت: هنوز نامه رد صلاحیت دنیامالی  به دست من نرسیده است اما ایشان هم حدودا یک هفته فرصت دارند تا نامه تایید صلاحیت خود را بیاورند. ابراهیمی تایید صلاحیت نشده و منتظر جواب استعلام دنیامالی هستیم و این موضوع در حال بررسی است.

در همان روز نامه رد صلاحیت دنیامالی منتشر شد؛ نامه‌ای که خطاب به سجادی بود. اظهارات سجادی در حالی بود که مطابق نامه مورخ 11 دی 1392 او بیش از یک ماه بود که می‌دانست دنیامالی رد صلاحیت شده اما اینکه چرا سعی داشت موضوع را به نوعی دیگر جلوه بدهد؛ در آن روز مشخص نبود اما به خوبی این امر در چهارشنبه مشخص شد.

سجادی در همان روز و پس از انتشار نامه رد صلاحیت دنیامالی در پاسخ به سوالی در این باره گفت: هنوز نامه رد یا تائید صلاحیت ایشان به دست من نرسیده است. دنیامالی هنوز فرصت دارد و این فرصت می‌تواند به او کمک کند. در کل اگر کسی شرایط حضور در انتخابات را داشته باشد در انتخابات شرکت خواهد کرد.

21 بهمن‌: سجادی در حاشیه نشست مشترک مسئولان وزارت ورزش و جوانان با کمیته ملی المپیک در مورد وضعیت حضور احمد دنیامالی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون قایقرانی گفت: ایشان تایید صلاحیت شده و مشکلی برای حضور در انتخابات فدراسیون قایقرانی ندارد.

23 بهمن: نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش در پایان مجمع فدراسیون قایقرانی و انتخاب دنیامالی به عنوان رئیس این فدراسیون درباره نامه‌نگاری دنیامالی با مراجع جهانی برای تعلیق قایقرانی ایران خاطرنشان کرد: ایشان در دوره گذشته چنین کاری را کرده بود و گویا اختلافاتی با وزیر قبلی بوده اما الان مراجع ذیربط تاییدشان کرده‌اند و صلاحیت‌شان تایید شده و مشکلی ندارند. قطعا چنین چیزی هم اتفاق نمی‌افتد.

سجادی در پاسخ به این سوال که چطور شده وقتی گودرزی مخالف بوده و گفته نمی‌پسندد چنین اقداماتی انجام شود، در یک هفته تغییر نظر داده است، گفت: آقای وزیر گفته‌اند اگر کسی این کارها را انجام دهد، من نمی‌پسندم. ایشان در دوره آقای عباسی این مکاتبات را کرده و در دوره جدید چنین مکاتباتی نداشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شما گفتید انشاءالله در دوره جدید آقای دنیامالی نامه‌نگاری نمی‌کند اما آیا واقعا تضمینی در این باره وجود دارد، تصریح کرد: قطعا چنین کاری نمی‌کند. قطعا نباید بکند. ایشان آمده که کار کند. اعضای مجمع به او رای داده‌اند و به خرد جمعی شک نکنید. اعضای مجمع قبول کرده‌اند و به او رای داده‌اند. همین را قبول کنید. چرا همیشه می‌خواهید نیمه خالی لیوان را ببینید؟

معاون وزیر ورزش و جوانان در واکنش به اینکه بر اساس نامه‌نگاری‌های دنیامالی، ورزش کشور 2 سال با چالش روبرو شد، گفت: کسانی که تدبیر نداشتند، باعث شدند کار به این‌جا برسد و این موضوع یک طرفه نبود.

24 بهمن: محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گودرزی درباره اینکه گفته بود نمی‌پسند اطلاعات داخل ایران به خارج از کشور داده شود، پس چگونه با این شرایط دنیامالی مجوز حضور در انتخابات فدراسیون قایقرانی را به دست آورد؛ گفت: هنوز هم می‌گویم این مسائل را نمی‌پسندم. دنیامالی از سوی سازمان‌های ذیربط تایید شده است؛ البته نه به طور قاطع و باید استعفایش را از شورای شهر بیاورند.

و جالب‌ترین اظهار نظر وزیر ورزشی که بر قانونمداری تاکید زیادی می‌کند: «دنیامالی قول داده  نگاهش به داخل کشور باشد!»

مجمع انتخاباتی فدراسیون قایقرانی روز چهارشنبه 23 بهمن برگزار و دنیامالی با 23 رای از 36 ماخوذه برای 4 سال به عنوان رئیس فدراسیون قایقرانی منصوب شد. انتخاباتی که می‌تواند تبعاتی برای ورزش کشور و وزارت ورزش و جوانان داشته باشد، چرا که حالا همه می‌دانند در صورتی که برای به چالش کشیدن ورزش تلاش کنند کَک کسی نمی‌گزد و خیلی راحت می‌توانند چند وقت بعد دوباره به ریاست آن فدراسیون برسند چون کسی جلودارشان نیست. در این شرایط همه یاد می‌گیرند تعلیق کنند و با دولت بعدی بازگردند و ظاهرا قانون هم حلقه مفقوده این ماجراست.

نکته مهم دیگر اینکه بلافاصله پس از انتخابات فدراسیون قایقرانی و در عصر روز چهارشنبه، نوروزی مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان از سمت خود برکنار شد و جای خود را به فردی دیگر داد و حال سوال اینجاست که چرا این اتفاق همزمان با انتخابات فدراسیون قایقرانی و تایید صلاحیت دنیامالی رخ داده است؟

سوال دیگری که وزیر ورزش باید به آن پاسخ بدهد این است که چه اتفاقی در این دو هفته رخ داد که دنیامالی که حدود دو سال ورزش کشور را با بزرگترین‌ چالش‌های تاریخ خود روبه‌رو کرده بود، باز هم تایید صلاحیت شد و وزیری که مدعی قانونمداری است مجوز حضور او را برای حضور در انتخابات صادر کرد. چگونه وزیر ورزش روی حرف خود نماند و مجوز حضور دنیامالی را صادر کرد که اگر تاییدیه او نبود رئیس فعلی فدراسیون قایقرانی نمی‌توانست مطابق مقررات در انتخابات شرکت کند.

وزیر ورزش حتما یادش است که در جلسه‌ای که حالت هم‌اندیشی داشت روی «قانونمداری» تاکید زیادی کرد اما شاید فکرش را نمی‌کند روزی این موضوع گریبان خودش را بگیرد. وقتی وزیر ورزش توان ایستادگی روی حرف‌های خود را ندارد دیگر چه توقعی از روسای فدراسیون‌های ورزشی و به نوعی مدیران میانی و جزء می‌توان داشت؟

و سخن پایانی اینکه خداکند وامداری نباشد، خداکند همه چیز براساس قانون باشد و خدا کند چیزی روی رابطه و دوستی به دست نیاید.


منبع: تسنیم