۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۸

مشروح‌اظهارات‌جهانگیری‌درگفتگوی‌ویژه‎‌خبری

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر توجه دولت به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت:با اقتصاد مقاومتی باید کشور را در مقابل آسیب‌های بین‌المللی مقاوم کنیم
کد خبر : ۱۶۵۹۳۰
صراطاسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهور در گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب(یک‌شنبه) گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، حاوی 2 نکته است که به صورت جدی به آن پرداخته شده است؛ اول اینکه در مقطع فعلی یک جنگ تمام‌عیار علیه اقتصاد کشور شکل گرفته و این تحریم‌ها و جنگ تمام ‌عیار کانون‌ها و مراکزی را نشانه رفته که بیشترین نقش را در توسعه کشور دارند همانند نفت، بیمه و بانکداری کشور.

وی افزود: از طرف دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها مختص شرایط فعلی کشور نیست چرا که این دوره یک دوره گزار است؛ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی هم به فشارهای مقطعی علیه اقتصاد ایران توجه دارد و در یک نگاه بلندمدت اقتصاد به گونه‌ای مقاوم شود که در برابر بحران‌هایی که در اقتصاد بین‌الملل ایجاد می‌شود آسیب نبیند و از طرفی اقتصاد کشور اقتصادی باشد که مسیر توسعه و پیشرفت خود را طی کند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: در ترسیم وضعیت فعلی اقتصاد کشور جدا از این که بگوییم چه فرد یا افرادی مقصر هستند باید گفت که اقتصاد کشور با واقعیت‌هایی همچون تورم 40 درصدی در سال 91 و رشد منفی 5/8 درصدی اقتصاد، بیکاری به صورت عام و نیز بی‌کاری در میان جوانان تحصیل‌کرده مواجه است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در منطقه کشور با ثباتی هستیم که انقلاب اسلامی را با اهداف بلند صورت داده‌ایم، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می‌خواهد در همه زمینه‌ها الهام‌ بخش باشد و بتواند پیام مناسبی را از خود به دنیا اعلام کند. یکی از بخش‌هایی که باید پیام خوبی از آن به کشورهای اسلامی منتقل شود این است که این نظام کارامد است و قادر است تا با عبور از چالش‌های پیش رو مسیر توسعه را طی کند.

وی افزود: ما حتی برای شرایط تحریم بدتر از وضع فعلی نیز برنامه‌ ریزی کرده‌ایم و فکر می‌کنیم پتانسیل و توانمندی ایران تا حدی هست که خود را از این مرحله عبور دهد؛ البته باید گفت با تدبیری  که در دولت با تعامل دنیای خارج اتخاذ خواهد شد و چارچوبی که مقام معظم رهبری تدوین کردند ما در تعامل با دنیا و حتی کشورهای 1+5 به نقطه مثبتی رسیده و دستاوردهای مثبی داشتیم.

جهانگیری گفت: این فضای که امروز در اقتصاد کشور به وجود آمده می تواند ادامه داشته باشد ما به این گفت‌وگوها که وزارت امور خارجه دنبال می کند خوشبین هستیم و از مرحله با اعتماد و اطمینان حتماً عبور خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: علاوه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که دولت خود را مکلف به اجرای کامل آن می‌داند، گام بلندی در توسعه و پیشرفت بردارد. هدفمندی یارانه ها را با جدیدت و با تدبیری که اندیشیده شد دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: من با اطمینان می‌گویم که ما هم برای پیشگیری مفاسد تلاش خواهیم کرد؛ به مردم اطمینان می‌دهم که قوه مجریه و قضائیه پول‌های رفته بر می‌گرداند و تلاش جدی‌تر این خواهد بود که از تکرار این اتقاقات در کشور جلوگیری شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی درباره همکاری و تعامل قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای خوب حماسه سیاسی در 24 خرداد هماهنگی قوای سه گانه بود و دولت با مجلس و قوه قضاییه روابط صمیمی دارد.

معاون اول رئیس جمهور به برخی از جلسات با حضور برخی از اعضای قوای سه‌گانه در دولت با حضور جهانگیری همچون ستاد مبارزه با مفاسد اقصتادی تشکیل می‌شود، افزود: در این دولت جلسات سه قوه تشکیل شده است و جلساتی نیز در این خصوص و هماهنگی در مسائل اقتصادی تشکیل می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقتصاد دانش‌بنیان که مقام معظم رهبری نیز آن را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد دانش‌بنیان را خوب عملیاتی کنیم حتماً جایگزین نفت می‌تواند باشد؛ استعداد ایران برای اینکه اقتصادش به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برود بسیار بالا است.

جهانگیری اضافه کرد: اگر از چرخه تولید علم در دنیا عقب‌تر هستیم باید آن را جبران کنیم و این مهم‌ترین سیاستی بود که در سال‌های اخیر به آن پرداخته شده است و حرکت به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در سال‌های اخیر جدی بوده است.

معاون اول رئیس جمهور در خصوص موضوع تولید ملی تصریح کرد: تولید ملی اصلی‌ترین کار یک کشور برای توسعه به شمار می‌رود و باید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت با مجامع بین‌المللی داشت.

وی اضافه کرد: متأسفانه اقتصاد ایران در 35 سال گذشته رشد پایداری نداشته است؛ برای تولید کالای خوب باید فضای رقابتی هم در داخل برای تولیدکنندگان و هم در فضای بین‌الملل ایجاد کرد و باید تلاش کنیم قیمت تمام شده پایین باشد و از هزینه‌‌های تولید جلوگیری کرد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به برنامه خوبی که در وزارت نفت انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: ‌توسعه تولید فرآورده‌های نفتی برنامه وزارت نفت است که در واقع در سال آینده صادرکننده اقلام نفتی خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه فضای با ثبات در کشور برای بخش خصوصی با سیاست‌های کلی اصل 44 و شرایطی که دولت فراهم می‌کند فرصت مناسبی است تا سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر هدفمندی را امروز اجرا می‌کردیم خیلی راحت‌تر بود چرا که باید الان بر روی آن اصلاحات داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه باید یک ثبت‌نام جدیدی انجام شود، گفت: همچنین باید دولت افراد نیازمند را مشخص کند که امیدواریم بتوانیم به این شاخص درآمد برسیم؛ البته پینشهاداتی از یک میلیون تا 2 تا 2 و نیم میلیون شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌های اصل 44 گفت:‌یکی از سیاست‌های مهمی که برای نقش مردم در اقتصاد تدوین و اعلام شد و مسئولان اجرایی باید به دلیل بد اجرا کردن قدرشناس آن نبودند همین سیاست‌های اساسی اصل 44 بود.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی براساس سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی می‌تواند محور توسعه اقتصاد آینده ایران باشد و در واقع دولت با تمام توان از بخش خصوصی سالم و واقعی حمایت می‌کند اما یکی از مشکلات در این بخش این است که یک عده رانت‌جو وارد می‌شوند و به بخش خصوصی واقعی می‌گویند زحمت نکشید و از این‌رو باید با فساد مالی به صورت جدی مبارزه کرد.

جهانگیری همچنین گفت: بحث تعاونی‌ها نیز به صورت جدی مورد حمایت قرار می‌گیرد.
منبع: فارس