۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰

انتقاد مراجع تقلید از صدراعظم آلمان

خلاصه درس امروز مراجع عظام تقلید، اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شیراز و دیدار تولیت مسجد مقدس جمکران و آیت الله مصباح یزدی، مهم‌ترین عناوین امروز اخبار حوزه علمیه قم هستند.
کد خبر : ۱۶۶۶۷۵
  صراط: مراجع عظام تقلید در آخرین روز درسی هفته، به بیان مسائل مهم روز در درس خارج فقه خود پرداختند.

**آیت الله سبحانی: جامعه نیاز به مدیریتی آگاه و دانا دارد که مراجع و مبلغان بهترین گزینه هستند

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز پیشرفت و تکنولوژی جهان را فرا گرفته است عنوان کرد: اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای مدرن و به دلیل استفاده مردم از آن تمامی پرده‌ها را پاره کرده است و و در این راستا مردم با استفاده از اینترنت از تمامی اتفاقات جهان آگاه می‌شوند.


این مرجع تقلیدجهان تشیع خاطر نشان کرد: جامعه نیاز به مدیریتی آگاه و دانا دارد که مراجع و مبلغان بهترین گزینه هستند که مردم را با اصول و قواعد دین اسلام و اتفاقات روز دنیا آشنا کنند و راه گشای مشکلات مردم باشند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز برخی از افراد سعی در بد جلوه دادن برخی افراد دیگر دارند که مردم باید با عقل و آگاهی از آن موضوع، تصمیم و موضع خود را مشخص کنند و با این عمل، افکار افراد بد خواه را خنثی کنند.

**آیت الله مکارم شیرازی: باید با کسانی که احکام اسلام را غیر انسانی می‌خوانند برخورد کرد

آیت الله مکارم شیرازی امروز در پایان درس خارج فقط خود با اشاره به غیر انسانی خواندن حکم قصاص توسط یک روزنامه، اظهار کرد: برخی از انسان‌ها برخی از احکام اسلامی را غیر انسانی می‌خوانند که باید این آرا و نظرات را از سرچشمه افکار آن‌ها بررسی کرد.


آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دروغ گویی دولت‌های غربی عنوان کرد: دولت‌های غربی با رفتار و اعمال خود، دروغ گویی وبی ثباتی خود را در افکارشان نشان دادند و به اصول و رفتار خود پایبند نیستند و تنها به فکر اهداف و منافع خود هستند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی از مطبوعات و رسانه‌ها باید در نگارش و رفتار خود دقت و بینش داشته باشند و اگر زمانی به سخنان مراجع گوش فرا ندهند با برخورد جدی ما مواجه می‌شوند.

**انتقاد آیت الله نوری همدانی از سخنان صدراعظم آلمان در اسرائیل

آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز ظهر امروز در جلسه خارج از فقه خودا اشاره به اینکه با گروه محلین نمی‌توان سازش کرد و فروتنی در برابر دشمن، خواری است، عنوان کرد: با گروه محلین نمی‌توان سازش کرد زیرا که آنان دشمن خدا بودند و از سوی دیگر نمی‌توان در برابر مواضع دشمن کوتاه آمد و باید از دین دفاع کرد.


مرجع تقلید شیعیان جهان تصریح کرد: صلح و دشمنی با یکدیگر در یک زمان درست نیست و از همین رو امام خمینی (ره) کنار هم قرار گرفتن آن را درست نمی‌دانست و نمی‌توان با یک شراب خوار و عالم به طور همزمان دوستی کرد.

وی با اشاره به عقیده مرکل، صدراعظم آلمان مبنی بر این که ایران اسباب زحمت را برای دنیا فراهم کرده است، اظهار کرد:‌ مرکل در سفر خود به اسرائیل مصاحبه‌هایی برعلیه ایران انجام داده است و مرکل بر این عقیده است که دولت ایران اسباب زحمت را برای دنیا فراهم کرده است.

وی افزود: باید در مقابل توهین به مقدسات حساسیت داشته باشیم و محبت وعلاقمندی خودمان را حفظ کنیم.

**آیت الله جوادی آملی: شبهات، پرکاربردترین ابزار دشمنان در تبلیغ ضد دین است

آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز در جلسه تفسیر قرآن خود در مسجد اعظم به پاسخ قرآن درباره شبهات معاد اشاره کرد و افزود: در جریان معاد قرآن کریم گاهی طرح منکران معاد را نقل می‌کند و پاسخ می‌دهد؛ پاسخ را می‌گوید و بعد شبهه را نقل می‌کند، گاهی هم می‌گوید نظم دقیق عالم را ما آفریدیم و اراده کار آن‌ها سهل است.


مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه خدا برخی مطالب را روشن و شفاف برای ما بیان کرده است، عنوان کرد: خدا مطالب را با دو شیوه شفاف و تمثیلی برای انسان‌ها بازگو کرده است. فرض مثال در فرازهایی از قرآن، رمی و تیراندازی شیطان با شهاب سنگ‌ها از سلسله تمثیل‌های قرآن است و فرشته‌ها از این طریق مانع نفوذ شیاطین شوند. وگرنه تیری و شهاب سنگی در کار نیست.

آیت الله جوادی آملی گفت: همه این شبهات از شیطنت است که در دل‌های برخی از افراد ضعیف نفوذ می‌کند تا از این طریق سد راه مبلغان شوند. اگر شیطان چنین موجودی است که با ملائکه ارتباط دارد، این آیات را بر ظواهر هم در نظر بگیریم درست است.

**حجت الاسلام عماد: باید تولید دانش در حوزه‌های علمیه رونق بگیرد

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در افتتاحیه نخستین طرح آموزش عمومی دانشی مهارتی معاونان پژوهش واحدهای آموزشی مدیریت‌های استانی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ماموریت‌های بسیار زیادی درعرصه پژوهش وجود دارد، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه ماموریت‌هایی از جمله توجه در حوزه‌های مختلف دین و بررسی گزاره‌های مختلف علوم دینی را برعهده دارد.


وی با اشاره به اینکه باید نیروهای کارآمد در حوزه‌های علمیه  تربیت شوند، خاطر نشان کرد: بیداری اسلامی شرایط به وجود آمده است که نیروهای کارآمد حوزوی باید در اختیار کشور قرار بگیرد.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت مقوله تحقیق و پژوهش در دنیا، تصریح کرد: امروزه وضعیت جهان، ما را ناخودآگاه به سمت تحقیق و پژوهش می‌کشاند؛ چراکه قدرت در جهان مبتنی بر مواردی است که سرآمد آن موارد، تولید دانش است.

**اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شیراز

اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شیراز، از اخبار مهم امروز حوزه‌های علمیه بود. در این اجلاسیه که با حضور اعضای جامعه مدرسین و رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آغاز شد، آیات اعظام ایمانی، سیدعلی اکبر قریشی و محمدی گلپایگانی به ایراد سخن پرداختند.

**رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مدیریت حوزه علمیه قم کار بسیار سنگینی است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی، با حضور در ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در شیراز با ابراز رضایت از برگزاری این اجلاسیه، به نقش جامعه مدرسین اشاره و اظهار کرد: تاثیر جامعه مدرسین بر حوزه علمیه قم به عنوان مادر حوزه‌های علمیه، بسیار قابل توجه و ارزشمند است.


وی افزود: مدیریت جامعه مدرسین در حوزه علمیه قم، آن هم در حوزه ای با بیش از هفتاد هزار طلبه و اشرافی که بر همه حوزه‌های کشور دارد، نقش اساسی و بسیار سنگینی است.

رییس دفتر مقام معظم رهبری به ویژگی‌های استان فارس اشاره کرد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با انتخاب لقب حرم سوم اهل بیت (ع) برای استان فارس، سرفصل جدیدی در شناسنامه این استان رقم زدند.

وی هدف از حضور خود در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد را ابلاغ سلام و احوال‌پرسی مقام معظم رهبری به علمای این اجلاسیه، مخصوصا علما و همه مردم استان فارس ذکر کرد.

**آیت‌الله ایمانی: نیازمند احداث شهرک حوزوی برای استان‌های جنوبی هستم

آیت‌الله ایمانی امروز در مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد در سالن همایش‌های فرهنگیان شیراز، مقدم به میهمانان این اجلاسیه اظهار کرد: شیراز از دیرباز مهد تمدن قبل و بعد از اسلام بوده و امروز میزبان علمای بزرگ حوزه قم و سه استان است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: شیراز شهر صدرالمتألهین و دانشمندان بزرگی همچون میرزای شیرازی است که از آن زمان تا کنون همواره در آسمان مرجعیت ستارگان پرفروغی داشته و سلسله مبارکه مرجعیت استان فارس قطع نشده است و این افتخار برای فارس همواره در بالاترین سطح وجود داشته است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: انتظار می‌رود کمیسیون‌های اجلاسیه در رسیدگی به مشکلات استان‌های جنوبی توجه لازم را داشته و فضای رفع نقایص و نیازمندی‌ها بوجود بیاید و حاصل این اجلاسیه، مصوباتی باشد که راه‌گشای حوزه و روحانیت در عرصه مسائل حوزوی، فرهنگی، تبلیغی، سیاسی و اجتماعی شود.

نماینده ولی فقیه در شیراز گفت: یک حوزه مرکزی در شهر شیراز 50 هکتار زمین در نظر گرفته شده تا یک شهرک حوزوی برای استان‌های جنوبی احداث شود.

**عضو مجلس خبرگان رهبری: مقاومت مدبرانه، به شکوفایی اقتصادی مبدل می‌سازد

آیت الله سیدعلی اکبر قریشی نیز با اشاره به سناریوی شکست خورده استکبار غرب در تحمیل تحریم‌های اقتصادی به ملت ایران اذعان کرد: ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبرمعظم انقلاب به معنای توجه بیش از پیش به مسائل اقتصاد در متن مملکت است. نظر به اینکه تحریم‌های موجود نه تنها از سوی دشمن کاسته نمی‌شود، بلکه با حربه قرار دادن آن در صدد بیشتر کردن تحریم‌ها خواهد بود.

نماینده مردم آذربایجان غربی درخبرگان رهبری هدف از تحریم‌ها را بی اثر جلوه دادن انقلاب اسلامی توسط مردم عنوان کرد و افزود: با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی هنوز هم می‌توان شور انقلابی و جهادی را در بطن مردم مشاهده کرد، در حالی که دشمن با هدف قرار دادن آرمان‌ها و دستاوردهای این ملت در فکر تضعیف روحیه استکبارستیزی ملت ایران است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در خبرگان رهبری، اسلحه تحریم را بی اثر خواند و تصریح کرد: رغبت و ورود تجار اروپایی و آمریکایی برای ایجاد رابطه تجاری با ایران نشان از شکست حربه‌های پوسیده غربیان است.

اخبار فردا

فردا، پنج شنبه، هشتم اسفند ماه، حوزه علمیه قم شاهد برگزاری چندین همایش حوزوی و بزرگداشت است.

برگزاری سالگرد آیت‌لله خوشوقت (ره)

مراسم نخستین سالگرد ارتحال استاد اخلاق و عرفان، آیت‌الله عزیزالله خوشوقت با حضور آیات عظام، نمایندگان بیوت مراجع معظم، مسئولان استانی و اساتید، فضلا، طلاب و سایر اقشار مردم، روز پنج شنبه، هشتم اسفند ماه، بعد از نماز مغرب و عشاء، در مسجد اعظم و در جوار بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود.

آیت‌الله خوشوقت در دوم اسفند 1391، در سفری زیارتی به عربستان سعودی به علت عارضه تنفسی در بیمارستان ملک فیصل شهر مکه درگذشت.

اختتامیه جشنواره ملی ملکوت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، اختتامیه جشنواره ملی ملکوت فردا 8 اسفند ماه با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی و حضور شخصیت‌های دینی و سیاسی در سالن همایش موسسه اسراء برگزار می‌شود.

مراسم اختتامیه جشنتواره ملی ملکوت فردا 8 اسفند از ساعت 9:30 در موسسه اسراء برگزار و در پایان از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره تجلیل می‌شود.

نشست علمی تخصصی حج و حقوق بشر

سی و ششمین نشست علمی تخصصی با موضوع حج و حقوق بشر به همت مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و پژوهشکده حج و زیارت 8 اسفند برگزار می‌شود.
در این نشست علمی تخصصی حجت الاسلام مسعود راعی، حجت الاسلام محمد جواد ارسطا، ناصر قربان نیا و حسن ضیایی فر سخنرانی و طرح بحث می‌کنند.
نشست علمی تخصصی حج و زیارت 8 اسفند ساعت 8: 30 تا 11 در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) واقع در میدان معلم با حضور طلاب و اساتید برگزار می‌شود.

سخنرانی رئیس مجلس در جمع ائمه جماعات قم

ائمه جماعات استان قم فردا صبح به سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گوش می‌دهند.

این مراسم با حضور رئیس مجلس و ائمه جماعات استان قم برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم