۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۴

عملکرد فوتبال و فوتسال بانوان در سال 92

در سالی که تیم فوتسال بانوان ایران برای اولین بار مقام نایب‌قهرمانی آسیا را به خود اختصاص داد، مربی تیم نقره‌ای، مجبور به استعفا شد.
کد خبر : ۱۶۸۰۲۶
صراط: فوتسال بانوان امسال یکی از بهترین نتایج تاریخ را در طول فعالیتش در ایران کسب کرد، به طوری که بعد از بازگشت از رقابت‌های داخل سالن آسیا، ملی‌پوشان دختر در مرکز توجهات قرار گرفتند اما خوشی بانوان ایرانی با محقق نشدن وعده‌ها رنگ باخت و کم کم به فراموشی سپرده شد که روزی روزگاری تیم ملی فوتسال بانوان ایران مدال نقره آسیا را کسب کرده است.

* مدال نقره‌ای که دفتر مقام معظم رهبری از آن تجلیل کرد

تیرماه سال 92 بود که شاگردان شهرزاد مظفر بعد از یک سال و نیم تمرین و اردو به بازی‌های داخل سالن آسیا در کره‌جنوبی اعزام شدند. حریفانشان را یکی یکی از پیش رو برداشتند تا مقابل ژاپن حریف همیشه سرسخت قرار بگیرند، اما در این دیدار هم در حالی که تا پایان بازی همه چیز پایاپای پیش می‌رفت، در ثانیه‌های پایانی وقت‌های اضافه بود که حریف گل برتری را به ایران زد تا مدال نقره نصیب ایرانی‌ها شود. مدالی خوشرنگ که اگرچه همه دوست داشتند طلا باشد اما نقره آن هم با طلا فرقی نمی‌کرد.

این موفقیت‌ها حتی از چشم رهبر معظم انقلاب هم دور نماند و دفتر ایشان با لوح سپاس از مظفر و شاگردانش تقدیر کرد. اتفاقی که فدراسیون فوتبال نتوانست آن را انجام دهد.

 
* پایان خوشی‌های فوتسال با رفتن مظفر!

بعد از این رقابت‌ها، اما اردوهای تیم ملی تعطیل شد، چرا که ونزوئلا میزبان جام جهانی کوچک آماده برگزاری مسابقات نبود و مشخص نبود که این مسابقات برگزار خواهد شد یا خیر، اما در نهایت اسپانیا میزبانی این رویداد در سال 2013 را برعهده گرفت و ملی‌پوشان با تمرینات نه چندان مناسب راهی مسابقات شدند، اما نتیجه کسب شده خوب بود و ایران توانست عنوان پنجمی این رقابت‌ها را کسب کند. بعد از آن هم فرشته کریمی، ملی‌پوش فوتسال ایران جزو نامزدهای 10 بازیکن برتر جهان قرار گرفت. متاسفانه خوشی‌های فوتسال بانوان ایران ادامه پیدا نکرد و در حالی که مظفر برنامه‌هایش را برای برگزاری اردوهای مختلف در پایان سال و همچنین سال 93 ارائه کرده بود، به یک باره در تاریخ 16 اسفند فدراسیون فوتبال یک خبر روی خروجی سایت خود قرار داد که سرمربی موقت تیم ملی فوتسال معرفی شد. هنوز کسی رفتن مظفر را باور نمی‌کرد، اما وی در گفت‌وگویی که با فارس داشت اعلام کرد به دلیل کلاس‌های مربیگری فیفا وقتی برای تیم ملی ندارد. بنابراین فدراسیون شهناز یاری را به سرمربیگری موقت تیم ملی انتخاب کرد و قرار است نخستین دور تمرینات ملی‌پوشان زیر نظر یاری در تاریخ 23 اسفند برگزار شود.

* فوتبال ایران با مربی خارجی 6 تایی شد؛ فرار بزرگ کاستا

و اما فوتبال! بزرگسالان در سال 92 عملکرد ضعیفی داشتند. با توجه به اینکه از مدت‌ها پیش سرمربی پرتغالی هدایت بانوان را برعهده داشت و چند اردوی برون‌مرزی و دیدار دوستانه هم برای تیم ملی تدارک دیده شده بود، ملی‌پوشان در نخستین رقابت خود در مسابقات قهرمانی آسیا مقابل فیلیپین با 6 گل شکست خوردند تا رویای رسیدن به جام جهانی 2015 از همان دقیقه اول بر باد رود! روند ناکامی‌های کاستا به اینجا ختم نشد و اگرچه ایران توانست مقابل بنگلادش در دومین دیدار پیروز شود، اما در سومین دیدار مقابل تایلند مغلوب شد و با ناکامی بزرگ به کشور بازگشت. بازگشتی که به سرعت کاستا را از ایران فراری داد، چرا که وی هیچ توجیحی برای این عملکرد ضعیفش نداشت.

 
* بازهم لیگ برتر و بازهم قهرمانی بم

دیگر رقابت‌هایی که در فوتبال بانوان وجود دارد لیگ برتر است که امسال هم همچون دوره قبلی تیم شهرداری بم موفق شد با هدایت مرضیه جعفری قبل از پایان مسابقات به عنوان قهرمانی برسد. تیم ملوان هم در فاصله یک هفته به پایان لیگ نایب‌قهرمانی‌اش را مسجل کرد.

امسال برای اولین بار مسابقات جام حذفی هم برگزار شد، اما نکته جالب مسابقات، حذف شهرداری بم در مراحل ابتدایی مسابقات بود. در این رقابت‌ها ملوان و پالایش‌گاز ایلام به فینال راه پیدا کردند که قرار است 22 اسفند در انزلی برگزار شود.

* مربیانی که یکی یکی استعفا می‌دهند

آخرین سکانس فوتبال بانوان مربوط به رفتن ایراندوست است. وی روز سه‌شنبه از سمت خود استعفا کرد و اردوهای تیم ملی نیز لغو شده است. البته شایعاتی مبنی بر حضور امیرشقاقی در تیم ملی بزرگسالان شنیده می‌شود، اما هنوز هیچ خبری در این خصوص از سوی فدراسیون منتشر نشده است.

فوتسال بانوان ایران در این مدت پیشرفت خوبی داشته اما به نظر می‌رسد تغییرات نسنجیده از سوی فدراسیون فوتبال جلوی این رشد را می‌گیرد. مظفر یکی از بهترین مربیان در فوتسال در ایران و حتی جهان به شمار می‌رود و کشورهای زیادی به دنبال جذب او هستند، اما در ایران به راحتی از این مربی بزرگ می‌گذریم.

تیم ملی فوتسال بانوان ایران با مظفر و حداقل امکانات توانست نقره ارزشمند آسیا را به خود اختصاص دهد.

ایراندوست هم یکی از بهترین مربیان ایران در فوتبال است و سال‌ها در رده‌های مختلف کار کرده و نتایج خوبی هم نسبت به مربیان خارجی داشته است.

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال باید راه چاره‌ای بیاندیشد تا بیش از این بهترین‌های فوتبال و فوتسال را از دست ندهیم.
منبع: فارس