۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

اتهام روسیه به آمریکا درباره بحران اوکراین

نماینده روسیه در سازمان ملل آمریکا را به پنهان کردن نقش خود در بحران اوکراین متهم کرده و در توضیح استفاده از حق وتو در مورد قطعنامه مربوط به همه‌پرسی کریمه گفت: این سند حق مردم کریمه برای تعیین سرنوشت خویش را نادیده گرفته بود.
کد خبر : ۱۷۰۰۶۳
صراط:نماینده روسیه در سازمان ملل آمریکا را به پنهان کردن نقش خود در بحران اوکراین متهم کرده و در توضیح استفاده از حق وتو در مورد قطعنامه مربوط به همه‌پرسی کریمه گفت: این سند حق مردم کریمه برای تعیین سرنوشت خویش را نادیده گرفته بود.

به گزارش روزنامه «وزگلاد»، "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت یادآور شد که اگر مقامات واشنگتن حقیقت را در مورد نقش خود در بروز بحران در اوکراین پنهان نمی‌کردند، مردم جهان از حقایق جالب بسیاری مطلع می‌شدند.

وی در سخنرانی خود در این نشست گفت: سامانتا پاول، نماینده دائم آمریکا با انتقاد از روسیه، از آرزوها و امیدهای مردم اوکراین صحبت می‌کند،ولی چرا ما حق مردم کریمه برای بیان آرزوها و امیدهای خود در همه پرسی 16 مارس را نادیده می‌گیریم؟

لازم به یادآوری است که شورای امنیت سازمان ملل در نشست شب گذشته خود نتوانست قطعنامه‌ای علیه همه پرسی در کریمه را تصویب کند. روسیه بعنوان عضو دائم شورای امنیت که دارای حق وتو است، مانع از تصویب این سند شد. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور که توسط آمریکا به شورای امنیت ارائه شده بود، همه پرسی تعیین وضعیت در کریمه را «غیرقانونی و باطل» اعلام کرده و از همه کشورهای جهان خواسته بود تا نتیجه آن را به رسمیت نشناسند.

به گفته چورکین، روسیه به انتخاب مردم کریمه برای تعیین سرنوشت خویش احترام خواهد گذاشت.

این دیپمات بلندپایه گفت: فلسفه‌ای که در متن قطعنامه فوق مطرح شده، مغایر با یکی از اساسی ترین حقوق بین الملل یعنی اصل تساوی حقوق و تعیین سرنوشت خود ملتهاست که در منشور سازمان ملل نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد که روسیه اصل تمامیت ارضی کشورها را زیر پا نگذاشته، ولی این مسئله یک مورد استثنایی است که زمانی بکار می‌رود که با توجه به شرایط بوجود آمده، موجودیت یک کشور در چارچوب کشور دیگری غیرممکن باشد. چنین مواردی پیش از این نیز پیش آمده و در چنین شرایطی اعلام استقلال از طریق برگزاری همه پرسی با رای مردم همواره بدون موافقت دولت مرکزی صورت گرفته است.

منبع: فارس