۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱

انتقاد "جیمی کارتر" از کلینتون و اوباما

یونایتد پرس در خبری از واشنگتن نوشت:«جیمی کارتر» رئیس جمهور پیشین آمریکا روز شنبه از سیاست خارجی اخیر آمریکا انتقاد کرد.
کد خبر : ۱۷۳۲۹۳
صراط: کارتر طی گفتگوی خود با نشریه «تایم» از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و باراک اوباما رئیس جمهور این کشور به علت در پیش نگرفتن نقشی فعال تر برای ایجاد صلح در خاور میانه انتقاد کرد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در این باره گفت: «تجربه به من ثابت کرده است بهترین راه برای آنکه آمریکا به عنوان یک میانجی عمل کند این است که رئیس جمهور این کشور شخصا خود را عمیقا درگیر مسائل مورد اختلاف کند. در این خصوص باید اعلام کنم هیلاری کلینتون زمانی که وزیر امور خارجه بود، در راستای ایجاد صلح اقدامات اندکی انجام داد. تنها زمانی که جان کری به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد، این مسائل بسیار مهم و حساس از سر گرفته شد.»

این نخستین باری نیست که کارتر از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد می کند. وی در اظهارات پیشین خود نیز از افزایش میزان استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه و همچنین جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سران کشورهای خارجی انتقاد کرده بود.

البته انتقاد کارتر از سیاست خارجی آمریکا تنها محدود به سیاست خارجی دولت اوباما نمی شد. وی در این باره گفت آمریکا هم اکنون به «جنگ طلب شماره یک در جهان» تبدیل شده است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه گفت: «می توانید به سوابق مراجعه کنید: پس از جنگ دوم جهانی، آمریکا تقریبا همیشه در نقطه ای از جهان درگیر جنگ بوده است. حدود 30 کشور است که ما در آنجا درگیری مسلحانه را آغاز کرده ایم.»

کارتر در ادامه از «کری» تقدیر کرد و گفت تلاش های وی در زمینه مدیریت گفتگوهای هسته ای با ایران قابل تقدیر است. وی افزود کری تلاش می کند تا گفتگوهای صلح فلسطین را میانجی گری کند.