۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

انزوای "آمریکا" در طرح تحریم روسیه

دولت آمریکا در حالی طرحی برای تحریم روسیه اعلام کرده است که هیچ یک از هم پیمانان واشنگتن تمایلی به مشارکت در این طرح ندارند .
کد خبر : ۱۷۳۲۳۸
صراط: به گزارش  ای بی سی نیوز ؛  بدنبال تشدید اختلافات و تنش ها میان روسیه و آمریکا بر سر بحران ایجاد شده در اوکراین واشنگتن تصمیم گرفت با از طریق اعمال تحریم های اقتصادی مسکو را تنبیه کند . این طرح گرچه می تواند گاهی نتایج مورد قبولی را ارائه دهد اما در حال حاضر و درباره کشوری مانند روسیه نتیجه ای کاملا معکوس بوجود می آورد.

به این ترتیب که در حالی که هدف از تحریم کشوری ضربه وارد کردن به اقتصاد آن و اجبار مقامات آن کشور به عقب نشینی از مواضع پیشین خود است ،‌در قبال روسیه تحریم منجر به آسیب زدن به کشورهای غربی خواهد شد . روسیه بخش اعظمی از واردات اروپا و آمریکا را تامین می کند و قطع این صادرات عملا بخش های گسترده ای از تجارت و اقتصاد غرب را فلج خواهد کرد .

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند این تهدید کاخ سفید علیه مسکو ضعیف و بدون پشتوانه از سوی هم پیمانان اروپایی آمریکاست . اروپا بزرگترین شریک تجاری آمریکا محسوب می شود به همین دلیل ایجاد تنش در روابط اقتصادی با روسیه ، اقتصاد و تجارت کشورهای اروپایی را نیز به لرزه خواهد انداخت .

"مسکو" منبع اصلی تامین انرژی و سوخت برای کشورهای اروپایی است بنابراین مقامات اتحادیه اروپا تمایلی به قطع یا تزلزل در این منبع تامین کننده ندارند . کشورهای عضو اتحادیه اروپا امیدوارند تنش میان کرملین و کاخ سفید بر سر بحران اوکراین بطور معمولی و مسالمت آمیز حل و فصل شود و نیازی به اعمال تحریم و همکاری احتمالی اروپا در آن پیش نیاید .

در ادامه این مقاله آمده است : باراک اوباما ، رییس جمهور آمریکا دستوری را صادر کرده است که بر اساس آن صنایع بزرگ روسیه از سوی دولت آمریکا تحت تحریم قرار بگیرند . وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه نشستی را برگزار خواهند کرد که در آن بر سر موضوع همکاری یا عدم همکاری با تحریم های آمریکا علیه روسیه _‌ در صورت تداوم بی توجهی مسکو به هشدارهای واشنگتن _‌تصمیم گیری خواهد شد .

ویکتوریا نولاند ،‌دستیار وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای خطاب به کمیسیون سنا مدعی شد :‌ اعمال تحریم علیه مسکو از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اقتصاد این کشور را فلج خواهد کرد و ضربه ای به کشور وارد می کند تا مقامات آن را وادار به اجرای دستورات کاخ سفید نماید . ما در حال طراحی راههای جدیدی برای تشدی فشارها علیه کرملین هستیم  .
 
نولاند همچنین تصریح کرده است : روسیه برای تقویت ارزش روبل ،‌واحد پولی خود در نتیجه تاثیر تحریم ها 25 میلیارد دلار هزینه خواهد کرد . چنانچه مسکو حضور خود را در اوکراین پایان ندهد باید هزینه های سنگین تر و بیشتری برای این سیاست خود پرداخت کند .

دور بعدی تحریمها به احتال فراوان شخصیت های روسیه را هدف قرار خواهد داد و برخی از مقامات بلندمرتبه روسیه را از دادوستد  با کشورهای اروپایی و آمریکا و سفر به کشورهای غربی ممنوع خواهد کرد . ماه گذشته میلادی اتحادیه اروپا 33 تن و آمریکا 31 تن از مقامات دولتی روسیه را تحریم کرد . کاخ سفید همچنین افراد و شرکت های آمریکایی را از انجام تجارت با بانک روسیه غدغن کرده است . مدیریت بانک روسیه یکی از اعضای دولت نزدیک به " ولادیمیر پوتین " می باشد .

کاخ سفید همچنین تحریم هایی را علیه هفت تن از سران معترضان در کریمه _‌که خواستار پیوستن کریمه به روسیه بوده اند _‌اعمال کرده است . وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرده است : تحریم ها علیه شخصیت های روسی و معترضان اوکراینی راهی است که برای جلوگیری از ادامه روند پیشرفت مسکو در اوکراین می توان از آن استفاده کرد .