۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶

مخالف سوری: "ائتلاف" به گدایی افتاده است

معاون شورای "هماهنگی ملی تغییر دموکراتیک " سوریه ضمن تاکید بر شکست سیاست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سوریه گفت: کشورهای عربی به دنبال جبران اقدامات خود در سوریه هستند.
کد خبر : ۱۷۸۸۱۰
صراط: هیثم مناع روز چهارشنبه در گفت وگو با یونایتد پرس اینترنشنال گفت: هدف از نشست قاهره و دیدار معارضان سوری شاخص خارج نشین با وزیر خارجه مصر، تشکیل دولت سوری فراگیر بعد از انتخابات ریاست جمهوری نبود.

وی تاکید کرد: 11 معارض سوری از جناح های مختلف برای اولین بار بعد از 18 مارس 2011 در یک نشست گفت وگو محور به دعوت شورای امور خارجه مصر در قاهره گرد هم آمدند و بعد از آن نیز با نبیل فهمی (وزیر خارجه مصر) دیدار کردند.

مناع افزود: خنده دار است که بعضی ها از موضوع "تشکیل دولت" صحبت می کنند، در حالی که همگان می دانند که معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف مخالفان و ولید البنی، با تشکیل دولت "غسان هیتو" وابسته به ائتلاف معارضین مخالفت کردند، همچنان که بسیاری از حاضران هرگونه مشارکت در دولت دمشق را رد کرده و آن را استمرار و رسمیت دادن به "راه حل امنیتی - نظامی" (که دولت دمشق بیش از سه سال به اجرا گذارده) برشمردند.

وی با اشاره به نبود برنامه در بین ائتلاف مخالفان، گفت: اگر ائتلاف مخالفان دارای ابتکار عمل و قدرت بود، امروز توجه کشورهای اروپایی و عربی به نیروها و شخصیت هایی که ارتباطی با آن ندارند، رو نمی آوردند.

مناع تاکید کرد: یک خلا سیاسی بزرگ و مشکلات بنیادی در تشکل های موجود ائتلاف مخالفان وجود دارد که ما امروزه در نظر بعضی ها به "گدایی" تبدیل شده ایم که چند میلیون دلار جلوی ما می اندازند تا همچنان سرسپرده آنان باشیم و از طرف دیگر هم نبود طرح های سیاسی و انفعال سیاسی به معنای خالی کردن عرصه برای جولان دادن افراط، خشونت و استبداد است.

وی همچنین در تفسیر خود از علت دعوت کشور مصر از ائتلاف مخالفان سوری خارج نشین برای حضور در مصر، گفت: آیا به نظر شما قطر، عربستان، امارات، مصر و اردن تصورات مشترکی از مساله سوریه دارند؟ من این طور گمان نمی کنم؛ چنان که نتایج ضعیف نشست های این مجموعه ثابت کرد که از آن فقط نامی باقی مانده است؛ نه پاسخ های اساسی در چنته دارد و نه نیروی خلاق سوری در اختیار دارد که نیازهای اساسی کشور و مردم را برایش مشخص کند.


منبع: العالم