۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶

پشت پرده دوپینگ وزنه‌برداران

با همه اینها خیلی از مسئولان مربوطه ابهامات ایجاد در رابطه با دوپینگ وزنه برداران را بی پایه و اساس عنوان کردند تا اینکه از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری اعلام شده که علاوه بر مهدی فروتن، تست دوپینگ سه وزنه‌بردار دیگر یعنی رامین ولی‌پور، مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی نیز مثبت شده است.
کد خبر : ۱۸۰۰۸۴
صراط: به دنبال اتفاقات دوپینگی در وزنه‌برداری و نگرانی‌هایی که در آستانه المپیک نوجوانان و بازی‌های آسیایی ایجاد کرده، مسئولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) بر آن شده‌اند تا طی نشستی ویژه پرونده این اتفاقات مورد بررسی قرار دهند. حسین رضازاده باید ضمن حضور در این نشست گزارشی از اتفاقات نگران کننده این روزهای فدراسیون خود و دلایل آن به رئیس و دبیر کل نادو ارائه دهد.

به دنبال ترک ناگهانی اردوی تیم ملی وزنه‌برداری از سوی سجاد انوشیروانی و اعلام عدم حضور وی در بازی‌های آسیایی به دلیل بیماری در کنار انتشار خبر محرومیت حضور سعید محمدپور در بازی‌های آسیایی به دلیل آسیب‌دیدگی ابهامات زیادی در رابطه با دوپینگ و رعایت نشدن آن در میان وزنه‌برداران ایجاد شد تا اینکه نتیجه تست دوپینگ مهدی فروتن، وزنه‌‍بردار ایرانی شرکت کننده در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا هم مثبت اعلام شد.

همه این اتفاقات ابهامات شیوع دوباره پدیده شوم دوپینگ در میان وزنه برداران را تقویب کرد به خصوص اینکه چند روز بعد از این اتفاقات کیومرث هاشمی و شاهرخ شهنازی، رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز طی سفری یک روزه و ناگهانی به مجارستان، به محل فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری رفتند تا با "تاماش آیان"،رئیس این فدراسیون دیدار و گفتگو داشته باشند.

با همه اینها خیلی از مسئولان مربوطه ابهامات ایجاد در رابطه با دوپینگ وزنه برداران را بی پایه و اساس عنوان کردند تا اینکه از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری اعلام شده که علاوه بر مهدی فروتن، تست دوپینگ سه وزنه‌بردار دیگر یعنی رامین ولی‌پور، مصطفی خلیلی و مهرشاد محمودی نیز مثبت شده است و حتی به همین دلیل فدراسیون وزنه‌برداری محکوم به پرداخت جریمه 100 هزار دلاری شده است.

بدین ترتیب ابهامات ایجاد شده در رابطه با اتفاقات دوپینگی وزنه‌برداری - که البته تکذیب هم می‌شدند - به نگرانی‌هایی بابت اعزام کاروان پاک به دو رویداد مهم پیش رو یعنی المپیک آسیایی نانجینگ نوجوانان و بازی‌های آسیایی اینچئون تبدیل شد تا جائیکه قرار است طی نشستی ویژه پرونده دوپینگ وزنه‌برداران و اتفاقات پشت پرده آن مورد بررسی قرار بگیرد.

این نشست میان مسئولان ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) و فدراسیون وزنه‌برداری برگزار خواهد شد. حسین رضازاده باید ضمن حضور در این نشست گزارشی از اتفاقات نگران کننده این روزهای فدراسیون خود و دلایل آن به رئیس و دبیر کل نادو ارائه دهد.

اوضاع نگران کننده است

لطفعلی پورکاظمی، دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ  اظهارداشت: در رابطه با مثبت شدن دوپینگ وزنه‌برداران، صحبت‌های کاملی با سجادی، رئیس نادو داشتم. تاکید وی هم روی این موضوع است که این پرونده به طور کامل بررسی شود تا مشخص شود چه دلایل و اتفاقات پشت پرده‌ای موجب شده چهار وزنه‌بردار دوپینگی شوند.

وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته ورزش ایران کاروان‌های پاکی به محل برگزاری بازی‌های آسیایی گوانگجو و المپیک لندن اعزام کرد اما با این اتفاقاتی که در وزنه‌برداری افتاده نگرانی‌هایی در رابطه با المپیک نانجینگ و بازی‌های آسیایی ایجاد شده و اینکه مبادا در این بازی‌ها آبرویی از ورزش ایران برود. به همین دلیل هم رئیس نادو تاکید زیادی روی بررسی پرونده وزنه‌برداران دارد.

دبیر کل نادو گفت: رئیس فدراسیون وزنه‌برداری باید طی گزارشی دلایل این اتفاقات را توضیح دهد. این گزارش طی نشستی که با حضور مسئولان نادو و خود حسین رضازاده برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد. این نشست را طی همین روزها برگزار می‌کنیم.

مسئول دوپینگ ورزشکاران خودشان هستند نه نادو
باید دید نشستی که دبیر کل نادو خبر از برگزاری آن داده چه خروجی خواهد داشت اما اصلا این نهاد در قالب برنامه‌های خود، برنامه‌ای ویژه ورزشکاران رده‌های سنی پایه و برای آگاه کردن آنها از دوپینگ و مبارزه با آن داشته است و اگر بله پس چرا چهار وزنه‌بردار نوجوان مرتکب دوپینگ شده‌اند؟

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش گفت: یکی از اهداف نادو برای مبارزه با دوپینگ معطوف به رده‌های سنی پایه است. در واقع تمام دور‌ه‌های آموزشی که سالانه برگزار می‌شود همزمان به ورزشکاران نوجوان، جوان، بزرگسال و حتی پیشکسوت اختصاص دارد. سالانه 1000 دوره آموزشی برای ورزشکار، مربی و حتی کادر اداری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب این دوره‌ها، آموزش‌های لازم در مورد دوپینگ، راه‌های مبارزه با آن و به خصوص آشنایی با مکمل‌های مجاز و غیر مجاز ارائه می‌شود. اما علاوه بر فرهنگ سازی و برای مبارزه با دوپینگ، برنامه حضور ماموران نادو در محل مسابقات و اردوها را هم داریم که به صورت منظم - سرزده یا از پیش هماهنگ شده - اجرا می‌شود با همه اینها خطاهایی از برخی ورزشکاران سر می‌زند که آن دیگر دست ما نیست.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه دوپینگ کردن ورزشکاران باعث خدشه‌دار شدن عملکرد نادو می‌شود، به یک موضوع اشاره کرد و گفت: روزانه 165 هزار تخلف رانندگی از سوی کسانی انجام می‌شود که مدارک تحصیلی بالا دارند و یا یک کارمند و کارگر ساده به حساب می‌آیند. همه اینها گواهینامه رانندگی دارند یعنی اینکه در دوره‌های آموزشی لازم برای رانندگی شرکت کرده و از تمام باید و نبایدهای آن مطلع شده‌اند با این حال مرتکب خلاف می‌شوند که گاهی مرگ و نقص عضو را هم به دنبال دارد.

پورکاظمی تصریح کرد: این مثال دوپینگ کردن ورزشکاران است که با وجود همه اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود. در این مورد خود ورزشکاران مقصر هستند و هیچ تقصیری به گردن دیگر نهادها مانند نادو نیست با این حال وظیفه خود می‌دانیم که موضوع را پیگیری کنیم.

منبع: مهر