۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
رفع گرانی‌‌ها؛ از حرف تا عمل

آقای روحانی؛ تورم هنوز از سفره‌های مردم بالا می‌رود

در ماه های اخیر، هر قدر هم آمارها از کاهش نرخ تورم خبر دهند، اما مردم که مدام با خرید کالاهای اساسی به خصوص اقلام خوراکی سر و کار دارند این ارزانی ادعایی را حس نمی‌کنند.
کد خبر : ۱۸۱۷۲۲

آقای روحانی؛ تورم هنوز از سفره‌های مردم بالا می‌رودگروه اقتصادی صراط - هنوز از یادها نرفته است که در بازار داغ تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اصلی ترین شعارهای نامزدهای انتخابات "کاهش تورم و ارزانی" بود. شعاری که در واقع حرف دل مردم بود چرا که فشارهای اقتصادی طی 8 سال گذشته بار زیادی را بر دوش خانوارها وارد کرده بود.

اما وعده کاهش تورم و ارزانی قیمت‌ها به قبل از انتخابات ختم نشد و بعد از اینکه نتیجه مشخص شد و حسن روحانی به پیروزی رسید، این وعده ها با رنگ و بوی دیگر ادامه پیدا کرد و در ماه‌های اخیر نیز دولت سعی دارد به استناد آمار و ارقام این القا را در جامعه بوجود آورد که تورم کاهش یافته و وعده های این بخش عملی شده است.

در این میان هر قدر هم آمارها از کاهش نرخ تورم خبر دهند، اما مردم که مدام با خرید کالاهای اساسی به خصوص اقلام خوراکی سر و کار دارند این ارزانی ادعایی را حس نمی کنند و همه جا زمزمه های گلایه های مردم از گرانی و عملی نشدن وعده های دولت به گوش می رسد.

وضعیت مسکن و خودرو نیز بهتر از اقلام خوراکی نیست و هر چند ثبات به بازار مسکن و خودرو بازگشته اما هنوز هم مسکن و خودرو آنقدر گران است که قدرت خریدی برای آنها در بازار وجود ندارد و مردم همچنان توانایی خانه دار شدن و خودرو دار شدن را ندارند.

یکی از کسبه بازار بزرگ تهران به خبرنگار صراط می گوید:  قيمت کالاهاي اساسي در بازار عمده فروشان ثابت مانده و فعلا قرار نيست افزايش داشته باشد، اما بازار هم از رونق افتاده و از مشتري چندان خبري نيست.

این مغازه دار که حبوبات و برنج می فروشد ادامه می دهد: هنوز هم مردم در انتظار ارزانی های قبل از سال 90 هستند که هرگز محقق نمی شوند و البته تقصیری هم ندارند با این گرانی های اخیر هر چند با روی کار آمدن روحانی نرخ ها ثابت مانده اما مردم قدرت خرید ندارند و در واقع پولی برایشان نمی ماند تا بتوانند خرید کنند.

فروشنده جوان یک روسری فروشی هم در این باره می گوید: الان ساعت 4 بعد از ظهر است و همینطور که می بینید بازار پر رفت و امد اما من از صبح تا الان تنها 2 روسری و یک شال فروخته ام و این یعنی فاجعه!

او ادامه می دهد: هروز مغازه ام پر و خالی می شود اما دریغ از خرید مردم و این در حالی است که روسری و شال بین خانم ها که به خرید کردن مشهورند پرطرفدار است.

این در حالی است که عمده فروشان مواد شوينده نيز مي‌گويند به رغم ثابت ماندن قيمت شوينده‌هاي وارداتي، قيمت شوينده‌هاي داخلي از 10 تا 25 درصد افزايش يافته که چيزي جز ضربه زدن به توليد داخل در پي ندارد.

به عنوان مثال، یک نمونه شامپو 4700 تومان به 5250 تومان رسيده و شوينده های لباس  20 درصد گران شده است.يا نوعي شوينده پرسيل در عرض يک هفته از 13 هزار و 300 تومان به 15 هزار و 100 تومان افزايش يافته است.

قيمت نايلکس و نايلون از کيلويي 4800 تومان به 6 هزار تومان افزايش داشته است.

گفتنی است، در حال حاضر قيمت هر کيلو برنج ايراني درجه يک در بازار عمده فروشان 7 هزار و 400 تومان، حبوبات مانند عدس کيلويي 3 هزار تا 3هزار و 500 تومان، نخود خام 3 هزار تومان، لوبيا قرمز 6500 تومان، لوبيا چيتي خارجي 6500 و لوبيا چيتي توليد داخل 7 هزار تا 7500 تومان متغير است.

همچنين روغن مايع 1.5 ليتري درجه يک 7 هزار تومان و هر قوطي روغن جامد 4.5 کيلو گرمي 18 هزار تومان است.قيمت يک کيلو شکر در بازار عمده فروشان 2 هزار تومان و هر کيلو قند 2400 تومان است.

گوشت قرمز و گوشت ماکيان نیز  با وجود اينکه تورم نقطه به نقطه اين گروه با کاهش 10 درصدي در اسفند ماه به 7.6 درصد رسيده و در فروردين ماه با رشد حدود چهار درصدي به 11.4 درصد افزايش يافت اما در ماه قبل هر چند اندک اما باز هم کاهش يافته و به 11.1 درصد رسيده است و گوشت قرمز گوساله با نرخ کیلویی 30 تا 35 هزار تومان و مرغ با نرخ کیلویی 6 تا 6500 تومان خرید و فروش می شود.

به این ترتیب برای خرید 1 کیلو برنج، یک روغن مایع، 1 کیلو گوشت گوساله و یک مرغ باید نزدیک به 60 هزار تومان هزینه کرد که در واقع خوراک یک هفته یک خانواده 4 نفری هم نمی شود.خوراکی که البته هزینه های جانبی بسیار دیگر هم دارد.

با این تفاسیر می توان گفت هر چند بازار ها این روزها آرام است اما هنوز هم سرپرست خانواده بودن با مشکلات زیادی همراه است و گرانی هنوز هم میهمان سفره های مردم است.

برچسب ها: تورم مردم سفره دولت
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۵۴
۴۴
دارید دروغ میگید
قیمتها نسبت به هشت سال گذشته از ثبات بیشتری برخورداره
مردم دارن یکم نفس میکشن تا چشم شما صراطیا دربیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دروغ شما میگی که کل هشت سال گذشته را سر هم میکنی.
لااقل تا سال 89 یعنی 5سال اول اون دولت بهترین شرایط ثبات قیمتها را داشتیم.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۳۱
۲۷
واقعا جای تعجب داره از این آمارهایی که اینها می دهند یا خودشون برای خونه هاشون خرید نمی کنند که بدونند تواین مملکت گرانی داره بیداد میکنه همشه دم از آمار میزنند بیاید تو مردم ببینید چی میگن صداو سیما در این جریان هم مقصره لااقل چند تا گزارش تهیه کنند...البته شاید نه قطعه تاثیری نخواهد داشت چرا اینکه اینها حریف ....... نمیشند ای ای ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خودمونيم آثار تورمي 8 سال خيلي دير پاك مي شود.
دوست انقلاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۴۳
۳۲
صراط جان دوستان وهمفکران شما 8سال کشور را به یک ویرانه تبدیل کردند انوقت انتظار دارید در 8ماه همه ویرانی اباد وکارها به روال عادی برگردد؟!! خجالت هم چیزی خوبی است ولی شماها که؟!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون دولت حداقل 5-6 سال اولش هم قیمتها را کنترل کرد و قدرت خرید را بالا برد (اما دو سه سال آخر با رها کردن قیمت دلار تورم سرسام آور شد)
اما این دولت اصلا با افزایش قدرت خرید موافق نیست.
سرباز ولایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۸
۲۳
کلا هر چی ................ اگه بر عکسش کنی میشه واقعیت.

میگه تورم رو کنترل کردیم همه چی گرون میشه.
جدیدا هم که میگن تورم رو به 20 درصد رسوندیم نمیدونم واقعا کجا تورم به 20 درصد رسیده.
توی جشن 22 خرداد رضا رشید پور به اون شخصی که معترض شده بود به آقای روحانی گفت ما حاضریم به شما میکروفون بدیم بیاین صحبت کنید ولی نه تنها این کارو نکردن بلکه بنده خدارو گرفتن بردن معلوم نیست .........

آقای روحانی به دانشگاهیان میگه مارو نقد کنید ولی تو دانشگاه ها کسی جرات نقد کردن نداره چون نقد کردن همانا و ......... هم همانا.

آقای روحانی میگه ما نقد پذیریم در حالی که از اون ور هر کی انتقاد کنه میشه بی سواد و بی هویت بی شناسنامه و متوهم و .... و اگر هم شخص انتقاد کننده رسانه ای دستش باشه سریعا درش رو تخته می کنن.

این یعنی خفقان همراه با خنده به این میگن حفظ ظاهر در ......................لا اله الی الله
ولش کن خود سانسوری کردم.
فقط اینو میخام بگم آقای روحانی :
مردم ما احمق نیستن و این چیزارو به خوبی میفهمن و با این روندی که در پیش گرفتید باید خوابشو ببینید که دفعه بعد هم رای بیارید.
با اینکه با احمدی نژاد مخالفم ولی احمدی نژاد دیگه اینجوری نبود خداییش.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۳
۲۲
اینکه با سند سازی امار تورم را کم و کمتر کنید و با افزایش عجیب قیمتهای آب و برق و گاز در اسفند 92 ظاهرا تورم سال 93 را کاهشی بخوانید سفره های مردم لبریز از برکت نخواهد شد جناب فریدون. مردم ما خوب می فهمند!!
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۶
۲۳
خوش انصاف هنوز عمر دولت به 10 ماه نرسیده.
انگار باور ندارید در این 8 سال چه خرابی به بار اومده که انتظار معجزه یک شبه دارید.
در کل عملکرد دولت در این مدت در مهار تورم و رشد اقتصادی خیلی خوب بوده.یادتونه شب میخوابیدی صبح میدیدی دلار شده 4500 تومان،آهن کیلویی 3000 تومان!!! از یکطرف داروهای خاص نبود چون تحریم بودیم ولی پورشه تا دلت بخواد بود آخر سر هم معلوم شد اصلاً دارو در لیست تحریم نبوده.
ناامنی و رکودی که در بازار بود برای ملت فاجعه بود به جز برای دلواپسان امروز که خوب جیب شون را پر کردند.
اگر شهامت دارید از بدهکاران 98 میلیارد دلاری(توجه کنید به رقم) مطلب بنویسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو اون دولت تا قبل اینکه کسانی که دستشون از همه جا کوتاه شده بود اقدام جهادی نکردند و دلار را به 3-4 هزار تومان نرسوندن وضع اقتصادی خیلی خوب هم بود اما با مدیریت جهادی پدرخوانده حسابی پدر ملت درآمد تا فکر کنند همه از بی تدبیری! دولت است.
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۸
۱۷
این آمارها فقط برای محمود بد بود!!!!!
انگار نه انگار که الان خودشون همش به همون آمار افتخار میکنن ولی مردم چیزی از این کاهش تورم حس نمیکنند!!!!!!!!
کاملا مشخصه این دولت روحیه جهادی نداره و خدا عالمه رو چه حسابی میخواد تورم رو به 25 درصد برسونه!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۷
۱۷
نرخ تورم کاهش چندانی نداشته است و قیمت برنج خارجی و دارو نسبت به سال 92 افزایش داشته است .
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۴
۹
يعني شما ميگيد واقعا هيچ اتفاقي نيفتاده؟؟؟؟؟
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
جهان عزیز من با جازه تون از این به بعد با جهان2 کامنت میذارم.
حسن س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۷
۱۶
................. نه طرح داره نه برنامه داره . بیخود تو تبلیغاتش کلید دستش میگرفت که با این کلید فلان می کنیم فلون میکنیم همه چی درست میشه . مردم ساده ما هم جو گیر شدن بهش رای دادن .
.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۷
۱۴
ترا خدا چرا این حرف را میزنید. من سال گذشته مخصوصا" قبل از انتخابات پنیر را صبح با یک قیمت و بعد الظهر با قیمت دیگه می خریدم. روانی شده بودم ساعت به ساعت قیمتها بالا می رفت. خدا را در نظر داشته باشید. من نمیگم این دولت همه چیزش خوبه ولی حداقل اون جو روانی سالهای قبل نیست. در ضمن وقتی بنزین گرون شد همه منتظر یه گرانی مجدد بودند ولی دیدید که چنین نشد. ترا خدا کمی منصف باشید بذارید دولت کارشو بکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۱
۱۷
ماکه از کاهش تورم چیزی ندیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۷
۱۰
تورم وازه ای که ازان برزای فریب دادن استفاده میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۰
۱۴
خواهشا شما دم از تورم نزنید. اون موقعی که باید صداتون در میومد ساکت بودید و حرف نمی زدید حالا لااقل یه آرامشی تو بازار هست
سجاد
|
United States of America
|
۱۱:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۲۰
۵
صراط عزیز وقتی می‌گویند تورم کاهش یافته مثلا از 35 درصد به 30 درصد به این معنی نیست که قیمت ها باید کاهش پیدا کند قیمت ها همچنان افزایش پیدا میکنند ولی با درصد کمتری
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۶
۱۳
با سلام
صراط از تو توقع نداشتیم در مقابل گندهایی که دولت داره تو بورس میزنه سکوت کنی
حالا حامیان دولت سکوت میکنن لال شدن دلیلشو نمیدونیم اما شما باید پیگیری کنید از به خاک سیاه نشوندن مردم تو بورس ........
انگار اینا هم از قبلیا عوام فریب ترن
وای برما
وای
لطفا از بورس گزارشی تهیه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
۱۶
۲۲
کسانی که در دولت ...... سابق نگران تورم نبودند حالا هم لطفا نگران نباشند