۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
بادامچیان:

پرونده خانه احزاب مختومه شد

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: ما معتقدیم که خانه احزاب دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد آن خانه توسط کمیسیون ماده 10 احزاب تعطیل شده است و دیگر چیزی به عنوان احیا و بازگرداندن آن معنا ندارد.
کد خبر : ۱۹۰۷۷۰
صراط: نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: ما معتقدیم که خانه احزاب دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد آن خانه توسط کمیسیون ماده 10 احزاب تعطیل شده است و دیگر چیزی به عنوان احیا و بازگرداندن آن معنا ندارد.

اسدالله بادامچیان، نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به هدف از راه‌اندازی خانه احزاب، اظهار داشت: خانه احزاب با این فضا پدید آمد که مجموعه‌ای برای همه احزاب در کشور باشد و صادقانه برای همه احزاب فعالیت کند و در واقع بتواند به آنها خدمات بدهد و استقلال و همراهی آنها را در برابر دولت‌های گوناگون تأمین کند.

وی افزود: در دوره اول خانه همه امور طبق اصول برگزار شد در دوره دوم همه احزاب و گروه‌ها متوجه این موضوع شدند که اصولگرایان می‌توانند در خانه مؤثر عمل کنند و مجدداً به آنها رأی دادند که دکتر غفوری‌فرد به‌عنوان رئیس و بنده نیز به نایب رئیس اول منصوب شدیم.

بادامچیان با ابراز رضایت از پیش‌برد خانه احزاب در جهت اهداف آن در دور دوم گفت: منشور احزاب با 180 امضاء تصویب شد، پیگیری و تامین یارانه احزاب، عضویت احزاب ایران در اتحادیه احزاب آسیایی، تأمین دفتر مستقل برای خانه از جمله فعالیت‌های ما در دوره دوم خانه احزاب محسوب می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات دوره سوم با تقلبی که از سوی اصلاح‌طلبان انجام شد، اصولگرایان با آنها همراهی نکردند و ما نیز اعلام کردیم که نمی‌توانیم انتخابات شما را بپذیریم.

عضو اسبق شورای مرکزی خانه احزاب گفت: در پایان دوره سوم و با پا در میانی مرحوم عسکراولادی در انتخابات دوره چهارم شرکت کردیم که در آن دوره نیز تقلب صورت گرفت و خانه احزاب از همان زمان رو به اضمحلال رفت زیرا در آن زمان ما همکاری نکردیم و بعد از کناره‌گیری ما نتیجه این شد که دولت‌ وقت نیز با آنها همراهی نکردند و موجب به انزوا رفتن آنها شد.

وی با پیش‌بینی اینکه اگر مجمع عمومی خانه احزاب برگزار می‌شد، اصولگرایان برنده می‌شدند، گفت: اعضای دوره چهارم مجمع عمومی خانه احزاب را برگزار نکردند و کمیسیون احزاب نیز با آنها نامه‌نگاری کرد، که باید این مجمع برگزار شود اما آن‌ها توجهی به این نامه‌‌نگاری‌های کمیسیون احزاب نداشتند و خانه احزاب هم از طرف کمیسیون احزاب پایان یافته اعلام شد و دفتری هم که به خانه احزاب تحویل داده شده بود توسط وزارت کشور پس گرفته شد.

بادامچیان اتمام فعالیت قانونی خانه احزاب را به معنی وجود نداشتن آن عنوان کرد و گفت: با آغاز دولت یازدهم هم عده‌ای از اصلاح‌طلبان که سابقاً در خانه احزاب حضور داشتند، قصد راه‌اندازی مجدد این خانه را داشتند، اما اصول‌گرایان و حتی جمعی از اصلاح‌طلبان که سابقه حضور در خانه احزاب را دارند، معتقدند که هدف آنها راه‌اندازی پایگاهی با به‌کارگیری شیوه‌های گذشته است، نه مجموعه‌ای متشکل از همه احزاب و اصرار آنها از راه اندازی مجدد  خانه احزاب این است که وزارت کشور و کمیسیون احزاب را در منگنه بگذارند و مجددا جنگ ایجاد کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیشنهاد خود را کنار گذاشتن پرونده خانه احزاب و راه‌اندازی مجموعه جدیدی نام‌ «باشگاه احزاب» یا «کانون احزاب» ذکر کرد و گفت: از همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها نیز در حضور وزیر کشور دعوت شد که به راه اندازی این مجموعه همت گمارند.

وی با یادآوری به نشست مشترک استانداران و احزاب با وزیرکشور، گفت: در این جلسه 69 گروه و حزب دعوت شده بودند که از این میان 10 حزب، دارای سابقه طولانی و تشکیلات گسترده هستند و مابقی آنها احزابی هستند که تشکیلات گسترده و قابل توجهی ندارند.

بادامچیان ادامه داد: در آن جلسه از طرف جبهه پیروان خط امام و رهبری، مهندس باهنر سخنرانی و به این نکته اشاره کرد که ما با فعالیت احزاب در قالب کانون احزاب و یا باشگاه احزاب به صورتی که همه را فراگیرد و کار سیاسی و جناحی انجام نشود، و فقط به کار صنفی بپردازد موافق هستیم و تأکید کرد که دیگر خانه احزاب به کار نمی‌آید.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: مهندس باهنر به نکته نیز تاکید داشتند  که احزاب اصولگرا مثل مؤتلفه، جامعه مهندسین و احزاب زیرمجموعه جبهه پیروان خط امام و رهبری در راه‌اندازی مجدد خانه احزاب هیچ نقشی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: دکتر غفوری‌فرد هم به نمایندگی از اصولگرایان که در بحث خانه احزاب فعالیت داشتند ادامه کار خانه احزاب را منتفی اعلام کردند.

بادامچیان با ارائه آماری از تعدد احزاب در کشور گفت: در حال حاضر در کشور حدود 262 تشکل سیاسی دارای مجوز هستند، اما در جلسه‌ای که وزیر کشور از احزاب دعوت کرده بود فقط 69 حزب در این جلسه حضور پیدا کردند و علت آن این است که برخی از افراد فقط به دنبال مجوز برای تشکیل حزب بودند و هیچ فعالیت دیگری را تا زمان انتخابات ها انجام نمی‌دهند.

عضو سابق کمیسیون ماده 10 احزاب همچنین با بیان اینکه وزارت کشور باید احزابی با هویت حزبی و شرایط لازم را در باشگاه احزاب بپذیرد، گفت: وزارت کشور باید تعریف کاملی از عضو داشته باشد، مثلا احزاب 10 نفره فولکس واگنی نباید در این باشگاه حضور داشته باشند باید باید برای آنها شرایطی مثل داشتن حداقل 10 شعبه در استان و همچنین حداقل 300 عضو داشته باشند.

وی ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که آن احزاب را دور بیندازیم چون طبق قانون فعلی 3 نفر اگر تقاضای تاسیس حزب کنند می توانند تشکیل حزب دهند اما اینها می توانند عضو بدون رای باشند کمیسیون احزاب هم نمی‌تواند اینگونه احزاب را منحل کند زیرا تنها راه این است که خود دبیران احزاب درخواست انحلال حزب متبوعشان را بدهد.

بادامچیان در پایان گفت: باید یک گروه بی‌طرف باشگاه احزاب را راه‌اندازی کنند و سپس قانون احزاب نیز بازنگری شود.
منبع: فارس