۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
مشروح هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران

پیشنهاد انتقال فرودگاه مهرآباد در شورای شهر

در حالی جلسه امروز شورا برگزار شد که در این جلسه به انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) و همچنین عدم عذرخواهی مسئولان از سقوط هواپیما و عادت کردن ایرانیها به این گونه حوادث اشاره شد.
کد خبر : ۱۹۱۲۸۷
صراط: هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران  صبح امروز با حضور تمامی اعضاء برگزار شد.

این جلسه در ساعت 9 و  20 دقیقه و با تلاوتی چند از آیات قرآن توسط طلایی آغاز شد.

احمد مسجد جامعی در نطق بیش از دستور با تسلیت مجدد به دلیل فوت هموطنان در سقوط هواپیمایی ایران 140 ، اظهار داشت: مرگ این عزیزان را به خانواده‌هایشان تسلیت عرض می‌کنم و از اینکه رئیس‌جمهور دستور دادند پروازها با هواپیمای 140 ممنوع شود، تقدیر می‌کنم.

وی تصریح کرد: بر اساس قواعد بین‌المللی فرودگاه ها باید در خارج از شهرها مستقر باشند و این در حالی است که در سال‌های گذشته (70سال گذشته) فرودگاه مهرآباد در خارج از شهر بوده اما هم‌اینک با توسعه جمعیت و گسترش شهر، فرودگاه اشاره شده در مرکز شهر قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یک پرواز در فرودگاه مهرآباد به اندازه سه هزار وسیله نقلیه آلودگی هوا و صدا تولید می‌کند، گفت: در سال‌های گذشته نیز به یاد داریم 6 الی 7 مورد هواپیما سقوط کرده اند که در یکی از موارد، هواپیما به برج برخورد کرده بود.

مسجدجامعی خطاب به رؤسای کمیسیون شهرسازی - معماری و همچنین سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت:‌ پیشنهاد می‌کنم طرح انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) به لحاظ ظرفیت قابل قبولی دارد و با توجه به سابقه 10 ساله آن در زمینه پرواز، می‌تواند پروازهای داخلی را نیز مدیریت کند.

مسجدجامعی تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ جای دنیا هواپیماها از سطح شهر عبور نمی‌کنند چرا که ممکن است با خطراتی از جمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و خطرات جانی همراه باشد.

وی گفت: شورای شهر آمادگی دارند تا با همکاری دولت و مجموعه فرودگاه‌های مهرآباد، پروازهای داخلی را نیز به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل کند که با این کار از آسیب‌های جدی در شهر رها خواهیم شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: قطعاً شهردار تهران نیز از این طرح حمایت خواهد کرد و امیدواریم در سال‌های آتی به سمت اجرای طرح اشاره شده گام برداریم و قدم‌های بزرگی را برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران بر داریم.

مسجدجامعی گفت: قطعاً مهمترین طرح سطح شهر تهران،‌ طرح جابه‌جایی پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خواهد بود.

مسجد جامعی:بیش از یکصد تذکر در طول یک سال گذشته در حوزه مدیریت شهری داده شده است

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: مطبوعات را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند که ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجتماعی، قانونگذاری و قضایی است.

وی تصریح کرد: این نظارت بر شکل نخستین خود زمینه‌ساز دسترسی به اطلاعات و شناسایی کمبودها و نارسایی‌ها و بیان راهکارهاست.

مسجد جامعی ادامه داد: اما بعد عمیق‌تری هم دارد و آن توجه رسانه‌ها به نگاه کلان برنامه‌ریزان به جامعه است که این نگاه احیاناً موجب شکل‌گیری ساختاری می‌شود که در ماهیت خود منشأ بروز مشکلات و آسیب‌های فراوانی است، به عبارت دیگر گفتمانی که پشتوانه چنین ساختارهایی است در معرض نقد و ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شاید می‌توان این رفتار رسانه‌ای را نظارت پیش از اجرا دانست که اهمیت آن بیش از نظارت در حین اجرا یا پس از آن است زیرا نوع از نظارت، زمینه شکل‌گیری ابهامات و مشکلات را از بین می‌برد و در چنین حالتی پیدایش گونه‌های مختلف تفسیر از یک پدیده امر طبیعی است که با گفت‌وگوی پیرامون آن به سطح بندهای گوناگون در فهم مسائل و یافتن راه حق منجر می‌شود و این مهم در نسبت با نگرش تکثر گراست که معنا می‌یابد.

مسجد جامعی گفت: در این رویکرد، همه افراد و گروه‌ها بایستی دسترسی به رسانه داشته باشند و در چارچوب وظایف و مسئولیت‌های خود بگویند و بشنوند تا زمینه‌های جست‌وجوی بهترین راه‌ها فراهم آید.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: از این حیث، کار شورا و رسانه‌ها از یک جنس است، کارکرد اصلی شورا نظارت است و این نظارت تنها حوزه پس از اجرا را در بر نمی‌گیرد، بلکه شامل مراحل پیشین نیز می‌شود و از این روست که براساس مصوبه شهرداری، موظف است قبل از ورود به هر طرح، پیوست‌های فرهنگی ـ اجتماعی و زیست‌محیطی آن را فراهم سازد و در اینجا به واقع گفت‌وگو و نظارت از قبل آغاز شده است.

وی اظهارداشت: اما به هر حال نظارت که در شورا و چه در مطبوعات در شرایطی میسر است که آزادی وجود داشته باشد تا زمینه و امکان تعامل دو سویه را فراهم سازد. در این دوره از شورا نسبت به این اصل اهتمام ویژه‌ای به عمل آمد و همه اعضاء می‌توانستند از تریبون خود برای بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان چه در سخنرانی‌های پیش از دستور، چه در شکل تذکر، سئوال و چه در غالب گفت‌وگو های پیرامون طرح‌ها  لوایح بی‌هیچ محدودیتی از طرف رئیس و هیأت رئیسه استفاده کنند و همین امر شادابی ویژه‌ای به جلسات شورا و مباحث شهری بخشید. هرچند برخی چنین فضایی را چندان خوشایند نمی‌دانند.

مسجد جامعی افزود: لازم است گفته شود که در همین دوره کوتاه از عمر شورای چهارم تاکنون بیش از یکصد تذکر فردی و جمعی درباره مدیریت شهری ارائه شده است و نکته مهم اینکه این تذکرات هیچ ربطی به گرایش سیاسی و گروهی اعضای شورا ندارد و مبنای تذکرات، آبادانی و توسعه شهر و آرامش و رفاه شهروندان بوده است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: لازم است این موضوع نیز بیان شود که بیشترین تذکرات این دوره مربوط به حوزه‌هایی است که حقوق شهروندی هم یکی از آنهاست و به عبارت دیگر در شورای چهارم اصل بر کرامت انسانی و حفظ حیثیت او قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رویکرد نظارتی شورا فایده دیگری نیز داشت و رسانه‌ها را که رسالت اصلی آنها نظارت بر عملکردهاست در این فشار وارد کرد و از این رو در شورای چهارم شاهد حضور گسترده خبرنگاران بودیم که به کمک شهروندان آمده بودند تا از یک سو با بیان گسترده آنچه در شهر می‌گذرد و از سویی دیگر با انعکاس اخبار شورا راهی را که درست‌تر است در برابر تصمیم‌گیران قرار دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه خبرنگاران، آزادی کامل برای گفت‌وگو با اعضای شورا و طرح پرسش‌های خود داشتند که خواست، منش و انتخاب اعضای شورا نیز اهمیت داشت اما به هر حال آنچه اتفاق افتاد زمینه مساعد پذیرش دو سویه اعضا، خبرنگاران و علاقمندی جامعه به مباحث اجتماعی بود که باعث شد خبر و اطلاع‌رسانی در این راستا به نحوه چشمگیری تقویت شود.

مسجد جامعی اظهارداشت: این موضوع از سوی دیگر براساس تجربه‌ای است که از گذشته داشتم و در این نگرش خبرنگار، خبرنگار است و تفاوتی نمی‌کند از کدام رسانه و با چه دیدگاهی به مسائل می‌پردازد و آنچه مهم است سئوال او پاسخگویی درست ماست و البته در هر شرایطی لازم است شأن طرفین حفظ شود و عموم خبرنگاران نشان داده‌اند چنانچه فضا آزاد باشد پایبند به قواعد عمومی، اخلاق حرفه‌ای و شأن نمایندگی افکار عمومی هستند و از این حیث با نمایندگان مردم در شورای شهر مشابهت‌های بسیاری دارند.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: رویکرد مهم دیگر در این میان، انتقال نگرش‌های شورا به مردم بود به نحوی که افکار عمومی را پشتوانه مصوبات و تصمیمات می‌ساخت و اینکه شهروندان تا این حد نسبت به حفظ فضای سبز و محیط زیست، سلامت آب، خاک، غذا و معماری با هویت ایرانی و اسلامی و میراث طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجرای قوانین و تقسیم عادلانه امکانات و موقعیت‌ها حساسیت دارند که ناشی از همین عملکرد درست رسانه‌هاست و به واقع می‌توان رسانه‌ها را عنصر 32 شورا نامید. عضوی که به عملکرد آن می‌توان امتیاز بالایی داد.

راستگو: شهرداری تنها نهادی بود که به خانواده بازماندگان رسیدگی کرد/ هواپیما شرایط خوبی نداشت

 

پس از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران، نوبت به الهه راستگو رسید و وی در ادامه جلسه با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای سپاهان ایر در روز یکشنبه گفت: روز یکشنبه شاهد سانحه دلخراشی بودیم و بار دیگر آسمان سفیر مرگ شد و هموطنان عزیزمان بی هیچ گناهی جان باختند که به نوبه خودم این سانحه غمبار را تسلیت می گویم.

وی ادامه داد: این اولین بار نیست که شاهد چنین حوادث دلخراشی هستیم که خانواده هایی از میان هم وطنانمان در لحظه ای داغدار می شوند. این مسئولیتی سنگین بر تمامی مسئولان و مدیران دستگاه های مرتبط است که با بررسی دقیق و کارشناسی چنین سوانحی مانع از بروز تکرار آن شوند. اما آنچه در این میان مهم است، این که مدیریت بحران در این حوادث صورت بگیرد و همه دستگاه های مرتبط به ارائه خدماتی شایان به خانواده هایی بپردازند که عزیزان خود را از دست داده اند و یا بر روی تخت بیمارستان شبانه روز مشغول پرستاری از آنها هستند.

راستگو افزود: روز گذشته بنده با حضور در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری به ملاقات هشت نفر از سانحه دیدگان رفتم. دیدن شرایط آنها بسیار سخت و غمبار بود و سخت تر از آن دیدن شرایط نامناسب همراهان حادثه دیدگانی بود که از شهرهای دیگر چون کاشان به تهران آمده بودند. پدری که به همراه برخی از اعضای نزدیک خانواده بر سر بالین سوخته فرزندان و عروسانش و نوه خردسالش نشسته بود که اتفاقاً از مستندسازان سیما بودند که برای ثبت جاذبه های گردشگری طبس رهسپار آن دیار می شدند. بعضی از اعضای این گروه بلیت هواپیما گیرشان نیامده و با قطار قصد سفر به طبس داشتند. یک زن و شوهر دچار 80 درصد سوختگی شده اند، اما فرزند یک ساله آنها شرایط بهتری دارد و به زودی بهبود می یابد؛ و یا برادر و خواهری که بر بالین عزیز دیگری بودند.

منشی هیات رئیسه شورا اضافه کرد: آنچه بر رنج این خانواده ها می افزود، عدم توجه به اسکان و تامین مایحتاج اولیه همراهانی بود که بی هیچ امکاناتی تنها با شنیدن خبر ناگواری به تهران سفر کرده اند. البته پیرو دستور ریاست جمهوری ایران به وزارت بهداشت، وزارت راه و دیگر سازمان های مرتبط، نمایندگانی به بازدید از وضعیت بازماندگان در بیمارستان جهت تهیه گزارش مراجعه کرده بودند، ولی متاسفانه همچنان خانواده های دل نگران این عزیزان در گرمای تهران در پیاده رو یا حیاط بیمارستان اسکان گزیده بودند.

وی در ادامه گفت: همان عصر دیروز به دنبال پیگیری هایی که صورت گرفت، با همکاری شهردار منطقه 3 اسکان این عزیزان و تامین مایحتاج اولیه شان چون پذیرایی و وسیله حمل و نقل صورت پذیرفت که جای قدردانی از شهردار این منطقه و منطقه شش بابت همراهی صمیمانه دارد.

راستگو تاکید کرد: خواهشمندم با قول هایی که درباره تعمیر هواپیماها با لغو تحریم ها و آزادسازی ورود قطعات به کشور داده شده، دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. ظاهرا هواپیمای سانحه دیده اصلا شرایط خوبی نداشته و حتی یکی از مسافران می گفت که وقتی روی صندلی نشسته بودم، مجبور بودم خودم را خم کنم.

این عضو شورای شهر همچنین گفت: بیمارستان دولتی در حال حاضر خدمات خوبی به سانحه دیدگان ارائه می دهد، اما درخواست داریم این عزیزان را به بیمارستان های خصوصی که امکانات لازم را برای رسیدگی بهتر دارند، منتقل کنند؛ زیرا ممکن است این مسافران در بیمارستان دولتی جان خود را از دست بدهند.

وی گفت: امیدوارم مسئولان مرتبط با اطلاع رسانی شفاف نسبت به دلیل بروز این حادثه و برخورد با خاطیان احتمالی، موجب تسلی خاطر بازماندگان باشند و البته این حق مردم است که به دور از هر ملاحظه ای و شفاف در جریان علت اصلی این حادثه قرار گیرند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر:آتش نشانی دیر به محل حادثه رسید/ بازار فاقد ایمنی است

به گزارش فارس در ادامه هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا با اشاره به حادثه آتش سوزی در پامنار اظهار داشت: آتش سوزی دیروز در پاساژ آهن در پامنار رخ داده که نوع کاربری آن تجاری است و این در حالی است که از 85 واحد تجاری تنها 11 واحد آن فعال هستند.

وی ادامه داد: بعد از وقوع حادثه، ساعت 10:30 اولین نیرو به فاصله 6 دقیقه و 39 ثانیه از تماس با آتش نشانی به محل رسیده که این از لحاظ استانداردهای جهانی دیر است. البته این دیرکرد به دلیل موقعیت فیزیکی محل حادثه و دسترسی های نامناسب آن است.

دنیامالی افزود: سه ایستگاه و 70 نیروی عملیاتی با 15 خودرو در این عملیات شرکت داشته اند که بر اثر تلاش های آنان، 9 نفر نجات پیدا کرده اند که یک نفر از آنها مجروح است. همچنین 2 نفر در این آتش سوزی جان باخته اند که یکی به نام سید محمد بنی طبا صاحب واحد در این پاساژ بوده و یک نفر هم روبروی واحد 35 فوت می کند که مراجعه کننده بوده و این نشان می دهد که این افراد تلاش داشته اند از ساختمان خارج شوند.

رئیس کمیسیون عمران اضافه کرد: مساحت زمین محل حادثه 350 متر مربع و مساحت حریق 100 متر مربع بوده است. خسارت حدود یک میلیارد ریال برآورد شده و سقف ساختمان تیرچه و بلوک بوده که ضایعاتی که در ساختمان بوده، باعث ایجاد دود زیاد شده بود. علت نهایی بروز حادثه نیز هنوز در حال بررسی است.

یک سوم حریق‌های تهران در بازار/ تمام ساختمان‌های حادثه دیده تذکر ایمنی داشته‌اند

به گزارش فارس معصومه آباد هم با اشاره به حادثه آتش سوزی روز گذشته در محله پامنار گفت:100 حریق در 9 ماه گذشته در تهران رخ داده و 29 مورد از این حوادث عمدتا مربوط به منطقه 12 و به ویژه محله بازار است.

وی ادامه داد: تذکراتی که ما از طرف آتش نشانی به کارگاه ها و مغازه ها می دهیم، هیچ اختیاری برای تعطیلی فعالیت برای آتش نشانی ایجاد نمی کند. در زمان وقوع این حریق 200 مغازه اطراف هیچ یک کپسول آتش نشانی نداشته اند و هیچ اقدامی برای پیشگیری از بروز حادثه رخ نمی دهد و نمی دانیم اختیاراتی که به آتش نشانی داده شده، کجا نمود پیدا می کند.

آباد افزود: در همه این حوادث می بینیم که پیش از بروز حادثه به ساختمان ها و واحدهای غیرایمن تذکر داده شده است. در قانون شهرداری ها مصوب 1334 آمده که شهرداری ها باید نسبت به ایمن سازی واحدهای غیرایمن اقدام کرده و هزینه تمام شده لازم را به اضافه 15 درصد از واحد دریافت کند. اما عملا این اتفاق نمی افتد و هیچ کاری برای پیشگیری از حوادث خطرناک در تهران رخ نمی دهد.

 

به گزارش فارس، پس از اتمام صحبت‌های اعضاء شورای شهر در خصوص حوادث اخیر در تهران، نخستین دستور جلسه امروز بررسی شد و علیرضا دبیر  رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گزارش کمیسیون خود را در خصوص نظارت بر بودجه سال 92 شهرداری تهران مطرح کرد.

وی هدف از نظارت بر عملکرد سرمایه ای سال 92 شهرداری تهران را تعیین مشکلات اجرایی از مرحله انتخاب تا پایان اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای و ارائه راهکار رفع مشکلات با پیشنهاد طرح‌ها و لوایح مورد نیاز به شورای اسلامی شهر تهران دانست و گفت: نظارت کمیسیون برنامه و بودجه بر کمیت، کیفیت و عملکرد پروژه‌ها است.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فرآیند انجام نظارت توضیح داد: در راستای انجام به موقع، صحیح و هماهنگ امر نظارت و رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده فرم های «نظارتی» و «جمع‌بندی» تهیه شد و از تاریخ 93/3/17 لغایت 93/4/20 بازدید میدانی انجام شد.

وی افزود: ارسال فرمهای اطلاعاتی به مناطق و معاونتها، انتخاب پروژه‌ها جهت نظارت به تفکیک واحدهای اجرایی، انجام هماهنگی کارشناسان با مناطق و معاونت‌ها برای تعیین زمان نظارت و تعیین برنامه زمانی، مراجعه به واحدهای اجرایی و انجام نظارت و جمع‌بندی و تهیه گزارش نظارتی؛ از مراحل متعدد انجام نظارت و تهیه این گزارش بود.

به گفته علیرضا دبیر از هر 22 منطقه شهرداری تهران در این مدت بازدید میدانی انجام شده و همچنین عملکرد و پروژه های معاونت های فنی و عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، شهرسازی و معماری و معاونت مالی و اداری نیز بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر نظارت ها بر روی پروژه های سرمایه غیرمستمر بوده است؛ تاکید کرد: از سال جاری نظارت بر کل پروژه های سرمایه ای مستمر و غیرمستمر شهرداری انجام خواهد شد.

دبیر تاکید کرد: درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه ها در زمان بازدید به طور میانگین حدود 89 درصد بوده و انتظار شورا 100 درصد پیشرفت فیزیکی بوده است.

وی افزود:‌ هیچ کدام از پروژه های معاونت ها تعطیل نبودند و این از مزایای اجرای پروژه در معاونت ها است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مشکلات عمومی اجرایی پروژه ها اضافه کرد:‌ نتیجه بازدیدها نشان می دهد عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژه‌ها، تأمین اعتبار به منظور اتمام پروژه‌ها را با مشکل مواجه ساخته و موجب طولانی شدن زمان اجرای کار، افزایش هزینه‌ها، نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها و عدم بهره‌برداری به موقع شده است.

وی از پروژه‌های تملک و اجرای برج طغرل (منطقه 20) و احداث مسجدالرضا(ع) در منطقه 1، احداث و تجهیز خانه کشتی شوش‌ـ وحدت و احداث مسجد ولیعصر (منطقه 11)، مجتمع بانوی آفتاب (منطقه 5)، باغ پرندگان (منطقه 4)، احداث نمایشگاه آفتاب (معاونت مالی و اداری) و… به عنوان مثال هایی در این خصوص نام برد.

دبیر افزود: روش تأیید قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است و این موضوع موجب تأخیر در اجرای پروژه‌ها می شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گزارش نظارتی این کمیسیون بیان داشت:‌ اعمال تغییرات مکرر در نقشه‌های اجرایی، احجام کار و مشخصات تعدادی از پروژه‌ها، موجب طولانی شدن مدت اجرا، افزایش هزینه‌ها و تأخیر در بهره‌برداری این پروژه‌ها شده است.

تفرجگاه مسیل کن در مناطق 22 و 18، تکمیل مرکز عرضه و فروش پرندگان زینتی فاز (2) شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و رمپ و لوپ بزرگراه گمنام به کردستان و کارگر منطقه 6، مجتمع کودکان بهمن (منطقه 13)‌، مجتمع بانوی آفتاب (منطقه 5)‌، ساختمان اداری (منطقه 6) و احداث نمایشگاه شهر آفتاب توسط معاونت مالی و اداری از پروژه هایی بودند که وی از آنها نام برد.

وی همچنین با اشاره به فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژه‌هاگفت: این موضوع اعمال نظارت دقیق از نظر تطابق عملیات انجام شده با برنامه پیش‌بینی شده را برای ناظرین مشکل می کند.

دبیر با اشاره به پروژه های مجموعه ورزشی-فرهنگی زعفرانیه و پل مقصودبیک منطقه یک اظهار داشت:‌ عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران موجب وقفه در اجرا، تأخیر در اتمام کار و نیز افزایش هزینه‌ها می شود.

وی تاکید کرد: عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه‌ها، مشکلات ترافیکی عدیده‌ای را بعد از افتتاح برای محله و منطقه ایجاد خواهند کرد. لازم است واحدهای اجرایی قبل از اجرای پروژه، علاوه بر تأمین پارکینگ، مجوز ساخت هم از شهرسازی برابر طرح تفصیلی، همانند سایر شهروندان اخذ کنند.

تالار شهید آوینی و سالن ورزش مادر در منطقه 16، زورخانه شهرک نفت منطقه یک و مجموعه ورزشی زعفرانیه از پروژه هایی بودند که دبیر به عنوان نمونه ای از پروژه های اجرا شده با مشکلات ترافیکی نام برد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اجرای تعدادی از پروژه‌ها در اراضی غیرملکی شهرداری و عدم احصاء آن به عنوان دارایی‌های شهرداری، ثبت مالی آن را با مشکل مواجه می کند. احداث زائرسرا در امامزاده زید منطقه 18، احداث مساجد، تکیه شهدای هفتم تیر در منطقه 12 و احداث خوابگاه استادیوم ورزشی شهدای هفتم تیر (منطقه 12)، احداث مجموعه ورزشی عودلاجان منطقه 12، مجموعه ورزشی نیایش در منطقه 2 و … از جمله این پروژه ها است.

یکی دیگر از موارد مورد تاکید دبیر فروش پروژه هایی مثل سرای محله آشتیانی به پیمانکاران برای پرداخت بدهی آنان بود. وی با اشاره به اینکه این کار فاقد توجیه کارشناسی است، خاطر نشان کرد:‌سرای محله آشتیانی منطقه 13 که در سال 91 به صورت نیمه‌تمام رها شده بود و در سال 92 هم اعتباری نداشت، از اعتبار پروژه کودکان بهمن تکمیل شد و به عنوان بدهی به پیمانکار واگذار شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه پروژه‌های تعریض معابر به علت وجود معارضین ملکی، مشکلات برآورد، وضعیت تأمین اعتبار و مشکل در تعیین زمان نهایی رفع معارضین، اغلب چندین سال به طول می‌انجامد پیشنهاد کرد عملیات این گونه پروژه‌ها در قالب عملیات پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر آسفالت، جدول، نهر و... پیش‌بینی شوند.

وی تاکید کرد: اختصاص مکرر اعتبارات نقدی به پروژه‌های بزرگ موجب کاهش تخصیص نقدینگی به سایر پروژه‌ها و نتیجتاً تأخیر در اجرای آنها شده است.

دبیر همچنین در خصوص پرداخت اعتبارات غیرنقدی (واگذاری املاک) توضیح داد: این نحوه پرداخت به علت وجود مشکلات از جمله طولانی بودن فرآیند واگذاری و عدم انطباق میزان صورت‌وضعیت‌ها با قیمت ملک و چگونگی تطبیق آن با اعتبار غیرنقدی و نحوه واگذاری ملک مورد نظر موجب عدم استقبال پیمانکاران از پذیرش اعتبارات غیرنقدی شده است.

از نظر وی اختصاص اعتبارات غیرنقدی به اغلب پروژه‌های کوچک از جمله پروژه‌های سرمایه‌ای مستمر و پروژه‌های معاونت ترافیک در مناطق، مشکلات عدیده‌ای را برای واحد اجرایی و پیمانکاران ایجاد کرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار داشت: تأمین اعتبار چند پروژه با مکان‌های مختلف در قالب یک شماره طبقه‌بندی، نظارت مالی و فیزیکی و تهیه گزارش نظارتی از نظر پیشرفت فیزیکی و عملکرد هزینه‌ای را با مشکل مواجه می‌سازد.

به گفته دبیر عدم توجه کافی به تملک زمین، مکان‌یابی نامناسب، معارضین ملکی، تأسیساتی و غیره قبل از شروع برخی از پروژه‌ها منجر به وقفه و افزایش و یا اتلاف هزینه‌های اجرا شده است. از نظر او تداخل و اجرای همزمان دو پروژه توسط دو دستگاه در یک محل موجب درگیری پیمانکاران می شود.

وی تصریح کرد: عدم پیش‌بینی و یا اجرا نکردن همزمان و برنامه‌ریزی شده پروژه‌های مکمل، موجب ایجاد مشکل در بهره‌برداری برخی از پروژه‌ها شده است.

دبیر در این باره مثال زد:‌ عدم شروع پل دسترسی به باند شرقی اتوبان قم در پروژه احداث نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب که قرار است در سال 93 مرحله اول آن افتتاح شود و عدم اجرای بزرگراه شهید شوشتری که موجب عدم ارتباط بزرگراه امام رضا(ع) و دولت‌آباد و رستگار مقدم به بزرگراههای شهید یاسینی و رسالت شده است.

به گفته دبیر تراکم جلسات کمیسیون مناقصات و محدودیت تعداد کارشناسان نماینده معاونت‌های مربوط به مرکز در کمیسیون، موجب تأخیر در برگزاری کمیسیون مناقصه و نتیجتاً تأخیر در انتخاب پیمانکاران، باعث تأخیر در انعقاد قراردادها و تأخیر در شروع پروژه‌ها می شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه عنوان کرد: تغییر مدیریت‌ و اعمال تغییرات در نقشه‌ها و مشخصات فنی پروژه‌ها توسط مدیریت‌های جدید علاوه بر اتلاف منابع و طولانی شدن زمان اجرا موجب افزایش قیمت تمام شده پروژه‌های عمرانی می‌شود.

وی با اشاره به ناهماهنگی سازمانی در اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه در پروژه‌های عمرانی معاونت اجتماعی و فرهنگی مثل مجتمع ورزشی و فرهنگی زعفرانیه و مجتمع قائم در منطقه 1 گفت:‌ برای مثال در اجرای مجتمع‌های ورزشی و فرهنگی استانداردهای یکسان اعمال نمی‌شود و اساساً هماهنگی با سازمان ورزش صورت نمی‌گیرد تا نقشه‌ها و مشخصات فنی برابر نظر سازمان ورزش تهیه و اجرا شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه یکی دیگر از مشکلات پروژه ها را نداشتن استاندارد برای ساختمان‌های شهرداری دانست و گفت: ساختمان های شهرداری از جمله مناطق و نواحی نمای همگون ندارند تا شهروندان مشخصه ساختمان‌های مربوط به شهرداری در ذهن‌شان بماند.

وی افزود: ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان پارکها در خصوص استفاده از فضای روی برخی از پلها جهت اجرای فضای سبز موجب نفوذ آب ناشی از آبیاری بر روی عرشه و پایه‌ها و بستر نمای پل می شود.

دبیر تصریح کرد: ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمران و سازمان زیباسازی در خصوص استفاده از فضای زیر پل و بدنه ستون ها جهت اجرای طرح‌های زیباسازی موجب پنهان شدن نواقص و عدم اماکن بازدیدهای دوره‌ای به منظور رؤیت موارد نقص و صدمات وارده به این تأسیسات خواهد شد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد به منظور تسهیل در اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای قبل از شروع عملیات اجرایی، واحد اجرایی نسبت به انجام مطالعات توجیهی، تعیین مشخصات، برآورد کل، حجم عملیات، زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزاء پروژه اقدام کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین پیشنهاد کرد به منظور رفع معارض پروژه‌ها متناسب با انجام عملیات اصلی نسبت به رفع معارض اقدام لازم انجام شود و مهندسی ارزش در اجرای کلیه پروژه‌های عمرانی انجام پذیرد.

وی در این باره گفت: محل اجرای پروژه‌های سرمایه‌ای با نگاه کلان و سیستمی و بر اساس توجیهات اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی و بر اساس نیازهای محله‌ای، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و شهر تعیین شود. به عبارتی برای استفاده بهینه و کارآمد از امکانات، سرمایه و درآمد محدود لازم است از نگاه بخشی و محدود منطقه‌ای پرهیز و به نگاه کلان و سیستمی مجهز شود.

دبیر همچنین پیشنهاد کرد شهرداری تهران در طراحی بوستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی و ساختمان‌های اداری، نیاز ذینفعان اعم از معلولین و سالمندان را با بررسی میدانی مشخص کند و اقداماتی را انجام دهد که متناسب با فراوانی و توزیع سکونت شهروندان معلول و سالمند باشد.

وی اظهار داشت:‌پروژه‌ها بایستی بر اساس شاخص‌های مقدار، اعتبار، نوع سازه و تخصص‌های لازم تفکیک شوند تا مناطق از ورود به اجرای پروژه‌های بزرگ، پیچیده و نیازمند توان تخصصی بالا منع شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تعریف روابط شورایاری‌ها با مناطق و همین‌طور احصاء وظایف شورایاری‌ها به نحوی که از آفات احتمالی و تداخل و ناکارآمدی جلوگیری شود تاکید کرد و گفت:‌ ضروری است کارآمدی و اثرگذاری شورایاری‌ها در محلات و مناطق با نگاه کلان در کل شهر تهران افزایش داشته باشد.

دبیر همچنین تاکید کرد:‌ برای اجرای پروژه‌های عمرانی، شهرداری تهران بایستی الگوی استانداردی به لحاظ تجهیز کارگاه، نوع سازی، ایجاد حریم کارگاه، رعایت نکات ایمنی، الگوی شهروندان باشد. بر این اساس لازم است تمام استانداردها و نکات ایمنی را رعایت کند.

وی اجرای جزء «هـ» دستورالعمل و تعیین ضوابط اجرایی نحوه واگذاری پروژه‌های عمرانی (سرمایه‌ای) به پیمانکاران و چگونگی اجرای آنها را ضروری دانست و گفت: بر اساس این دستورالعمل باید موضوع انعقاد قرارداد پروژه بر مبنای کل عملیات اجرا از شروع تا خاتمه قرار گیرد.

دبیر همچنین به شهرداری تهران توصیه کرد در تعریف پروژه‌های بزرگ به اسناد فرادستی مثل چشم‌انداز و طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران توجه شود و از ابتدا ابعاد پروژه مشخص شود تا ارزیابی واقعی از کم و کیف عملیات وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: ضروری است واحدهای اجرایی ملزم به داشتن برنامه زمانبندی برای اجرای پروژه‌های غیرمستمر و الحاق به اسناد قرارداد باشند.

دبیر همچنین از شهرداری تهران خواست به استناد تبصره 3 بودجه مصوب سال 1392، تخصیص نقدینگی را متناسب با پیشرفت فیزیکی، وضعیت اجرا و وضعیت کارگاه و زمان مناسب اجرای کار پروژه‌ها در جهت کاهش مطالبات و تأمین به موقع نقدینگی و اتمام پروژه‌های فعال‌تر در قالب پروژه‌ها انجام دهند و واگذاری اجرای پروژه‌ها، مناطق متناسب با توان اجرایی و فنی مناطق انجام پذیرد.

پس از ارائه گزارش از سوی دبیر، اعضاء شورای نظراتشان را در خصوص این گزارش ارائه کردند.

 اعضاء شورای شهر:گزارش دبیر نشانگر انحراف از بودجه شهرداری است

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با استناد به گزارش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص نظارت بر بودجه سال 92 شهرداری، عملکرد شهرداری را دارای انحراف از بودجه مصوب دانستند.

احمد حکیمی پور گفت: در بودجه بندی سالانه، اعتبارات مورد نیاز برای پروژه ها، طول زمان اجرای پروژه و میزان پیشرفت آن دیده می شود. اما مهم آن است که پیشرفت فیزیکی و ریالی پروژه با یکدیگر مطابقت داشته باشند؛ در صورتی که گزارش آقای دبیر، بیانگر انحراف شهرداری از بودجه مصوب شورا برای سال 92 است.

اقبال شاکری نیز گفت: آمار فیزیکی و ریالی پیشرفت پروژه ها اصلا معیار قابل اعتمادی برای نظارت بر پروژه ها نیست و تنها مبنای علمی و دقیق، سیستم نرم افزاری است که با توجه به اینکه هنوز استفاده از آن چندان رایج نیست، تنها فاکتور قابل استناد، ارزش کسر شده است.

وی افزود: در تبصره 45 بودجه 93 ذکر شده که تا مطالعات یک پروژه تصویب نشود، عملیات اجرایی آن نباید شروع شود؛ در حالی که در حال حاضر این اتفاق رخ نمی دهد.

اسماعیل دوستی نیز با انتقاد از گزارش ارائه شده گفت: من از سه منظر به این گزارش ایراد دارم: اول اینکه گزارش باید تحلیل شود، کیفی باشد و تجزیه شده باشد. اینکه ما آمارارائه بدهیم، تکرار همان کاری است که شهرداری های مناطق انجام داده اند، در حالی که ما گزارش کیفی می خواهیم.

وی در پاسخ به اعتراض دبیر به انتقادش گفت: این نشد گزارش بودجه. اگر بخواهید با موضوع سرسری برخورد کنید، من همه چیز را می گویم! همه پیمانکاران از شهرداری طلب دارند و این کار کمیسیون بودجه است که به این موضوع رسیدگی کند. از حوزه خدمات شهری گرفته تا عمران و فضای سبز گرفته، یک پیمانکار نیست که از شهرداری طلب نداشته باشد.

دوستی خطاب به دبیر گفت: من نمی خواستم زحمت شما را در تهیه این گزارش زیر سوال ببرم، اما خود شما دبیر باعث شدید! گزارش باید تحلیلی باشد، تجزیه شده باشد و کیفی باشد، وگرنه گزارش نیست، جمع بندی آمار است.

محمد سالاری نیز گفت: گزارش امروز کمیسیون برنامه و بودجه، تحولی در شورای چهارم است و وقتی یک گزارش ارائه می شود، ایرادات آن مشخص می شود. از آقای دبیر متشکریم که رودربایستی را کنار گذاشتند و انحرافات و ایرادات برخی پروژه ها را با ذکر اسم بیان کردند. امیدوارم سایر کمیسیون ها هم به ارائه این قبیل گزارش ها تشویق شوند.

وی ادامه داد: با این حال برخی حوزه ها مثل معاونت شهرسازی و معماری بودجه ناچیزی داشته اند که از همین میزان اندک مصوب، حتی 10 یا 20 درصد هم جذب نشده است. اکنون هم که حدود 5 ماه از سال می گذرد، متاسفانه هنوز مبلغی از بودجه سال 93 به این معاونت تخصیص پیدا نکرده است.

سالاری افزود: علاوه بر این، برخی از معاونت ها هنوز درباره وظایف و ماموریت های خود در برنامه پنج ساله دوم توجیه نیستند و برنامه را دقیقا نخوانده اند. این گزارش نظارتی کمی است، در حالی که کیفیت اجرای بودجه مهم است و برای مثال باید گفته شود که فرایند واگذاری ها چگونه بوده است.

عبدالمقیم ناصحی گفت: ما یک سری پروژه های کوچک داریم که روند ساخت آنها طولانی شده است. باید برای آنها سقف زمانی تعیین شود؛ زیرا با طولانی شدن زمان ساخت، قیمت مصالح و هزینه تمام شده افزایش می یابد.

محسن پیرهادی گفت: گزارش دبیر در شورا کم سابقه بوده که جای تشکر دارد. گزارشی که ارائه شد، از دو بعد باید در شورا دنبال شود: یکی بعد نظارت است و دیگری اقدام که باید پس از این نظارت صورت بگیرد و آنچه اعضا در قالب تحلیل به آن اشاره می کردند، در واقع همین اقدامات اعضا پس از این گزارش های نظارتی است.

پس از اظهارات اعضاء شورای شهر تهران در خصوص گزارش کمیسیون برنامه و بدوجه، باردیگر نوبت به دبیر رئیس کمیسیون رسید تا به سوالات و انتقادات اعضائ پاسخ دهد.

انتقاد رئیس کمیسیون برنامه به عدم پرداخت پول به موقع پیمانکاران

وی گفت:برخی از پروژه‌ها چند وجهی است و در واقع به کمیسیون‌های مختلف مربوط می‌شود و به گونه‌ای است که باید کمیسیون‌های مرتبط، نظرات خود را نیز ارائه کنند.

دبیر تصریح کرد: در گزارشی که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورا در حوزه نظارت تهیه شده است 20 ایراد اساسی در حوزه‌های مختلف و در بخش‌های مدیریت شهرداری گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به عدم پرداخت به موقع پول به پیمانکاران اشاره کرد که این کار با تاخیر انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که شهرداری تهران نمی‌تواند و حق ندارد از بودجه تعیین شده 15 هزار و 845 میلیارد تومانی بیشتر هزینه کند.

دبیر با بیان اینکه بنده مانند دوران ورزشی‌ام که در آن زمان عملیاتی کار می‌کردم، همینک نیز این روحیه را در خود حفظ کرده‌ام گفت: برای تهیه گزارش کمیسیون از نظرات مختلف استفاده شده است و در واقع گزارش ارائه شده با استفاده از نظرات کارشناسی تهیه شده است.

وی ادامه داد: در گزارش تهیه شده از سوی کمیسیون برنامه و بودجه بخشی وجود دارد که نوع مناقصات از جمله عمومی بودن و یا محدود بودن آن کاملاً روشن و شفاف است.

برگشت طرح الزام شهرداری تهران برای ساماندهی بکارگیری بازنشستگان در شهرداری و موسسات تابعه

در جلسه علنی امروز شورا معاون نظارت شورا با تاکید بر اینکه این مصوبه به دنبال پایمال کردن حقوق بازنشستگان نیست، گفت: مصوبات دیگری نیز پیش از این درباره ممنوعیت اشتغال بازنشستگان در شهرداری به تصویب رسیده و این طرح تنها به دنبال تقویت آن مصوبات و تاکید بر ضرورت اجرای آنها است.

مجتبی شاکری به عنوان مخالف این طرح گفت: با توجه به اینکه مصوبات دیگری در این خصوص داشته ایم، به نظرم نیازی به تصویب طرح جدید نیست و تنها باید شهرداری را مکلف به پیگیری اجرای آن مصوبات نماییم.

علی صابری نیز گفت: ابتدا لازم است گزارشی از آمار تعداد بازنشستگان شاغل در شهرداری و علت به کارگیری آنان دریافت کنیم. از آنجا که قوانین باید همیشه عام الشمول باشند، اگر مصادیق این طرح 500 نفر هستند، فوریت آن با زمانی که مصادیق آن 5 هزار نفر هستند، متفاوت است.

رضا تقی پور نیز به عنوان مخالف یک فوریت طرح گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری شامل نهادهای عمومی غیر دولتی نیز می شود که این قانون پیشتر به مفاد این طرح اشاره کرده است. اما اگر آقایان معتقدند شهرداری از شمول این قانون خارج است، باید در این خصوص در کمیسیون ها بحث شود و دلایل آنان ارائه شود.

احمد حکیمی پور به عنوان موافق طرح گفت: بحث ما بر سر این است که اگر شهرداری نیاز به خدمات بازنشستگان دارد، بازنشستگان خود شهرداری به بازنشستگان سازمان ها و دستگاه های دیگر اولویت دارند.

اسماعیل دوستی نیز به عنوان موافق طرح گفت: دولت باید اجازه بدهد که حتی کارمند شهرداری به پست قبلی خود بازگردد و در غیر این صورت، اجازه این کار را نداریم. من نیز مثل آقای حکیمی پور معتقدم اگر به بازنشستگان نیاز داریم، اولویت با بازنشستگان شهرداری است.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران در دفاع از این طرح گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری به کارگیری افرادی که طبق قوانین و مقررات بازخرید و بازنشسته شده اند، ممنوع است. اما به کارگیری سه دسته از بازنشستگان نیاز به تصویب هیچ ارگانی ندارد: هیات علمی، ایثارگران و مقامات.

داریانی افزود: با این همه تعداد بازنشسته های شاغل در شهرداری از سایر دستگاه ها و سازمان ها کمتر و حدود 130 نفر است. اما ما می توانیم گزارش دقیقی از تعداد بازنشستگان شاغل در شهرداری و سابقه کاری آنان ارائه دهیم.

علیرضا دبیر نیز گفت: قوانینی که در مجلس و هیات دولت تصویب می شود، اولی بر قانون شورای شهر است. اما برخی از دوستان در بررسی طرح ها و لوایح، تنها به پیشینه مصوبات شورای شهر توجه می کنند؛ در حالی که مطالعه قوانین مرتبط سایر نهادهای قانونگذار نیز ضروری است.

نگرانی ما این است که این همه افرادی که در شهرداری سال ها زحمت می کشند و تجربه و تخصص می اندوزند، بعد از بازنشستگی از کار کنار گذاشته می شوند و یک عده افرادی به عنوان مدیر از بازنشستگان دستگاه های دیگر در شهرداری جذب می شوند که یک بار پایشان را در خیابان بهشت نگذاشته اند و نمی دانند زباله را با کدام «ز» می نویسند!

در نهایت اعضا رای دادند که طرح مورد نظر به صورت عادی و بدون قید فوریت برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود.

به این حوادث عادت کرده‌ایم/ کسی عذرخواهی نکرد!

 عبدالحسین مختاباد در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه مشکلات معدن شن و ماسه در منطقه 18 هر روز بیش از گذشته می‌شود، اظهار داشت: این معدن درختان و فضای سبز این منطقه را از بین برده است.

وی تصریح کرد: برابر اطلاعات به دست آمده این معدن در مسیر باد قرار دارد همین امر باعث شده است زمانی که باد می‌وزد ذرات شن و ماسه در هوا پخش و به مناطق دیگر گسترش پیدا کند.

مختاباد با بیان اینکه در ایجاد هر شغل باید ابتدا سلامت مردم در نظر گرفته شود، گفت: هیچ گاه نمی‌توان برای ایجاد هر شغل باید ابتدا سلامت مردم شهر در نظر گرفته شود و بعد به موضوع کار و اشتغال پرداخته شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به وقوع صانحه هواپیمایی در تهران گفت: یواش یواش به این حوادث عادت کرده‌ایم و این حوادث برای ما طبیعی شده است.

وی با انتقاد از اینکه هیچ یک از مسئولان با توجه به وقوع این حادثه در تلویزیون حاضر نشدند و عذرخواهی نکردند گفت: این کار جای تعجب دارد.