۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸

پرونده سیاه اینچئون در داوری مسابقات

بازیهای آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی با مکان پنجمی ایران خاتمه یافت اما نکات منفی داوری در این بازها کاملا محسوس بود.
کد خبر : ۲۰۱۳۳۹
صراط: هفدهمین دوره بازیهای آسیایی به میزبانی اینچئون کره جنوبی برگزار شد که کاروان ورزش ایران با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره،، 18 برنز و در مجموع با 57 مدال در جایگاه پنجم این بازیها قرار گرفت.
 
اینچئون با همه امکانات پیشرفته آن برخی نکات منفی را هم در میبانی خود داشت که از جمله آن می توان به دست بردن در داوری مسابقات مختلف اشاره کرد.
 
با اینکه موارد بسیاری در برخی مسابقات بین المللی در ناداوری ها دیده می شود اما در بازیهای آسیایی اینچئون، کره جنوبی سعی داشت با حداکثر استفاده از قضاوت ها بهترین نتایج را کسب کند.
 
این موارد در مسابقات مختلفی چون کشتی آزاد و فرنگی، بوکس، تکواندو و کاراته دیده شد.
 
جاییکه میزبان با حمایت تماشاگرانش همه توان خود را بکار برد تا ورزشکارانش به سکو برسد و در این راه ورزشکاران تیم های مختلفی مثل ایران قربانی آن شدند.
 
داوری های بوکس که نگاه ببنده را تغییر داد، در رشته های رزمی این ناداوری ها باعث به خطر انداختن ماندگاری یا ثبت آن در بازیهای المپیک شد و در کنار آنها هم کشتی بیشترین آسیب را دید.
 
اوج ناداوری های این بازیها در حق ورزشکاران ایران در شرایطی رخ داد که سعید عبدولی با اجرای بهترین فنون و در جاییکه قهرمان کره ای ها را مغلوب کرده بود با محسوب نشدن امتیازاتش بازنده اعلام شد.
 
این اتفاق هرچند که نتیجه مسابقه را تغییر نداد و طلای این کشتی گیرا تبدیل به مدال برنز کرد اما مسئولان فدراسیون کشتی و ورزش ایران را وادار به شکایت رسمی به برگزارکنندگان و دادگاه عالی ورزش کرد.
 
حالا هم دادگاه عالی ورزش و اتحادیه جهانی کشتی مشغول بازنگری فیلم این مسابقه هستند.
 
در کنار آن مسئولان فدراسیون تکواندو نیز برای ناداوری ها در مبارزه سجاد مردانی مقابل حریف کره ای اش در دوره اول مسابقات که منجر به باخت و حذف او شد اقدام به نوشتن اعتراض رسمی کردند.
 
همه اتفاقات یک نمره منفی در کارنامه میزبانی اینچئون به ثبت رسانده است.