۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲

زنان قبل از بارداري آزمايش تيروئيد بدهند

گفت: رئيس كلينيك تخصصي غدد در آمريكا گفت: توصيه مي‌شود زنان قبل از بارداري آزمايش تيروئيد بدهند و از ابتلا و ميزان بيماري غده تيروئيد مطلع شوند زيرا وجود اين بيماري باعث آسيب به نوزاد مي‌شود.
کد خبر : ۲۰۱۸۸

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس، نخستين كارگاه سونوگرافي تيروئيد امروز با حضور جمعي از متخصصان داخلي و خارجي اين رشته در بيمارستان شريعتي برگزار شد.

در اين كارگاه آموزشي، حسين قريب، رئيس كلينيك تخصصي غدد آمريكا، بيماري تيروئيد را يكي از بيماري‌هاي شايع در دنيا دانست و اظهار داشت: اين بيماري بيشتر در زنان ديده مي‌شود ضمن اينكه تاكنون علت مشخصي مبني بر اينكه اين بيماري ژنتيكي يا وراثتي است، كشف نشده است.

وي افزود: در گذشته گواتر در ايران بيشتر به دليل كمبود يُد بود اما اضافه كردن اين ماده به نمك‌هاي خوراكي تا حدود زيادي در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مؤثر واقع شد البته اين مشكل به طور كامل برطرف نشده است.

قريب ادامه داد: متأسفانه ميزان آگاهي افراد خصوصاً جوانان از بيماري گواتر كم است به همين دليل بايد از نظر اجتماعي به آنها اطلاع‌رساني كرد كه رسانه‌‌ها در اين راستا نقش تأثيرگذاري دارند.

رئيس كلينيك تخصصي غدد آمريكا خاطرنشان كرد: توصيه مي‌شود افراد خصوصاً جوانان جلوي آينه بايستند و پس از آب خوردن به گلوي خود نگاه كنند و اگر برجستگي ديدند به پزشك متخصص غدد مراجعه كنند.

قريب افزود: بعضي از مواد غذايي يُد ندارد و اگر خودسرانه اين ماده به مواد غذايي اضافه شود، عوارضي را به وجود مي‌آورد؛ زماني كه ببينيم رشد كودك متوقف شده، نخستين موضوعي كه بايد به آن شك كنيم، كم‌كاري تيروئيد است.

وي ادامه داد: توصيه مي‌شود زنان قبل از بارداري آزمايش تيروئيد را انجام دهند و از ابتلا يا ميزان اين بيماري مطلع شوند؛ اين امر به اين دليل است كه تيروئيد در سه ماه نخست بارداري بر روي كودك تأثير سوء مي‌گذارد.