۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

آرارات بدون بانوان هوادار به فوتبال بازگشت

تماشاگران و مسوولان آرارات بر این نظر بودند که این تیم به‌خاطر مسایل اقتصادی نتوانسته در سطح اول فوتبال ایران حاضر شود؛ گروهی از کارشناسان اما بر این باورند که یکی از دلایل افول آرارات تاکید بر ارمنی‌بودن بازیکنان است.
کد خبر : ۲۰۲۳۱۴
صراط:  به‌مناسبت حضور مجدد تیم فوتبال آرارات در لیگ دسته‌اول باشگاه‌های تهران و هفتادمین سالگرد فعالیت این باشگاه از ساعت 16:30 روز پنجشنبه این تیم در ورزشگاه اختصاصی ارامنه تهران در دیداری دوستانه به‌مصاف تیم فوتبال منتخب استقلال رفت که این دیدار با نتیجه 7برصفر به سود آرارات به پایان رسید. این دیدار تماشاگران ویژه‌ای هم داشت و علاوه بر چهره‌های فوتبالی چون سردار ناصر شفق، حمیدرضا صدر و امیر حاج‌رضایی؛ «کارن خانلریان»، نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و دکتر زارع، معاون حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس‌‏جمهور در امور اقلیت‌ها در ورزشگاه حاضر بودند. در بدو ورود به ورزشگاه اختصاصی آرارات اولین چیزی که به‌چشم می‌خورد تابلویی بود که روی آن نوشته بود: «ورود خانم‌ها ممنوع است». بسیاری از زنان و دختران ارامنه که تا قبل از این دیدار می‌توانستند برای تماشای بازی تیم فوتبال آرارات در ورزشگاه حضور داشته باشند این‌بار با یک نه بزرگ روبه‌رو شدند و به خانه‌هایشان بازگشتند. حدود دوهزارتماشاگر روی سکوها بودند که رایگان می‌توانستند بعد از مدت‌ها، بازی تیم آرارات را البته در مصاف با سایه‌های استقلال ببینند. استقلالی که میهمان این دیدار بود خلف‌وعده کرده بود. این تیم ابتدا قرار بود با بازیکنان اصلی خود در این دیدار حاضر شود، اما به یکباره برنامه‌های این تیم عوض شد و بازیکنان و کادرفنی برای شرکت در یک تورنمنت چهارجانبه به آمریکا دعوت شدند و چون آمریکا در ایران سفارت نداشت مجبور شدند برای دریافت ویزا به ارمنستان سفر کنند. در ترکیب تیم منتخب استقلال، بازیکنانی چون محمد نوازی، علیرضا نیکبخت‌واحدی، علیرضا اکبرپور، علی سامره، علی موسوی، یدالله اکبری، بهشاد یاورزاده و بازیکنانی جوان حضور داشتند و هدایتشان برعهده سیروس دین‌محمدی، سرمربی فعلی تیم امید استقلال بود. هدایت تیم فوتبال آرارات نیز برعهده ماسیس هاکوپیان، بازیکن اسبق این تیم و در کنار خود فرد ملکیان و ادموند بزیک، بازیکنان اسبق دوتیم استقلال و پرسپولیس را به‌عنوان کمک داشت.

مشکلات اقتصادی و توقف فعالیت آرارات
پیش از آنکه داور سوت آغاز بازی را به‌صدا درآورد «هاملت خالویان»، مدیر باشگاه آرارات دقایق کوتاهی صحبت کرد و با اشاره به اینکه این باشگاه از سال1320 تا امروز قدمت داشته علت توقف فعالیت تیم آرارات را کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی خواند و از مسوولان خواست توجه بیشتری به این مساله داشته باشند. «کارن خانلری»، نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در حاشیه این بازی گفت: «در سال‌هایی که آرارات در سطح اول فوتبال کشور نبود، مدیران آن سعی کردند فعالیت تیم به صورت مدرسه و آکادمی فوتبال ادامه پیدا کند و تیم‌های نوجوانان و جوانان در لیگ فعالیت داشتند، منتها باید برای پیشرفت باشگاه تلاش‌های گسترده‌تری صورت گیرد. اگر آرارات دانشگاه فوتبال ارامنه باشد تیم رافی به نوعی دبیرستان فوتبال ارامنه است که هردو اینها توجه بیشتر مسوولین را به‌خصوص از نظر مالی می‌طلبد». او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه تاکید مدیران آرارات مبنی بر حضور بازیکنان ارمنی باعث افت فوتبال این تیم شده، گفت: «این که در تیم آرارات فقط از بازیکنان ارمنی استفاده شود نه امتیاز است و نه ضرر، بلکه رسالت باشگاه آرارات استفاده از بازیکنان ارمنی است؛ بنابراین همیشه روال کار بر این بوده و ادامه خواهد داشت.»

ممنوعیت ورود زنان ارمنی به ورزشگاه
تا قبل از این مسابقه ورود بانوان ارمنی برای تماشای دیدارهای تیم آرارات به ورزشگاه بلامانع بود، اما در این بازی ورودشان ممنوع اعلام شد. نماینده ارامنه تهران در پاسخ به این پرسش که چرا زنان و دختران نتوانستند طبق روال گذشته برای تماشای این دیدار به ورزشگاه بیایند، گفت: «بحث ورود بانوان به استادیوم‌ها مربوط به قوانین جاری مملکت است و باید از قانونگذار پرسید و من نمی‌توانم در این‌باره اظهارنظر کنم و تا به حال به آن فکر نکرده بودم. در بازی‌هایی دوستانه که بین تیم‌های ارامنه انجام می‌شود خانم‌ها می‌توانند برای تماشا به ورزشگاه بیایند چون اقلیت‌های دینی کشور طبق قانون‌اساسی در احوال شخصیه آزاد هستند، ما از این بحث قانونی استفاده می‌کنیم و بانوان ارمنی می‌توانند فقط در رقابت‌های داخلی ارامنه در ورزشگاه حاضر شوند.»

مرزهای نژادی و دینی ازبین‌رفته
تماشاگران و مسوولان آرارات بر این نظر بودند که این تیم به‌خاطر مسایل اقتصادی نتوانسته در سطح اول فوتبال ایران حاضر شود؛ گروهی از کارشناسان اما بر این باورند که یکی از دلایل افول آرارات تاکید بر ارمنی‌بودن بازیکنان است. در این رابطه امیر حاج‌رضایی می‌گوید: «اینکه مدیران آرارات تاکید زیادی دارند که بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فقط از ارامنه باشند یک دیدگاه خاص است. این مساله قابل بحث است و شاید به نوعی آنها این قضیه را نوعی اتحاد درونی بر مبنای فرهنگ خود می‌دانند و ترجیح می‌دهند لزوما از بازیکنان ارمنی استفاده کنند، طبیعتا با شاخص‌هایی که برای فوتبال حرفه‌ای مطرح می‌کنیم دیگر مرزهای نژادی، دینی و حتی ملیتی از بین رفته؛ منتها توجه کنیم که برای جذب بازیکنان با ملیت‌ها و مذاهب دیگر سرمایه‌، لازم است. آیا با شرایط فعلی از بین بازیکنان تراز اول کسی حاضر است بدون درنظرگرفتن مسایل اقتصادی بازی کند؟ بنابراین حتی اگر مدیران آرارات بخواهند برخلاف روش‌های گذشته از بازیکنانی غیر از ارامنه استفاده کنند بار مالی زیادی برایشان خواهد داشت و عملا مقدور نیست و با بضاعت فعلی آنها راهی جز این ندارند.»
منبع: شرق