۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷

دکتر شوید یک سال بورسیه می‌گیرید

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر کسی در داخل کشور مدرک دکترا بگیرد، بنیاد هزینه یک سال بورسیه را متقبل می‌شود.
کد خبر : ۲۰۷۹۱۷
صراط: سورنا ستاری پیش از ظهر امروز در نوزدهمین نشست رؤسای بنیاد‌های ملی نخبگان‌ استان‌ها که در محل استانداری کرمان برگزار شد، اظهار داشت: تغییر رویکردهای فعلی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه دشوار است.
 
وی ادامه داد: علم پایه و اساس ثروت است و در زمانی که بیشترین ارزش‌های افزوده از مغز انسان مبنی بر درآمدزایی نشأت می‌گیرد، اساساً کارهای تجاری و دلالی بدون بهره‌گیری از مغز و تفکر بی‌پایه است.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران خاطرنشان کرد: برای نخبه‌پروری در ابتدا باید فضای جذب نخبگان در کشور فراهم شود و این نیاز به گفتمان اساسی و اعمال تغییرات جدید دارد که بدون همراهی دولت، مجلس و دانشگاهیان میسر نیست.
 
ستاری با بیان اینکه استادی که در دانشگاه شرکت دانش‌بنیان می‌زند باید تاج سر باشد نه اینکه مورد آماج سرکوفت‌ها از داخل و خارج قرار بگیرد، تصریح کرد: نخبه طبق سند راهبردی بنیاد ملی نخبگان کسی است که در جامعه تأثیرگذاری داشته باشد و بتواند جهت‌دهی‌های اقتصادی را تغییر دهد، نباید در جامعه به صرف کسب رتبه‌های برتر «نخبه‌نوازی» داشته باشیم.
 
وی در پایان عنوان کرد: البته نخبگان نیاز به حمایت دارند و کسب رتبه‌های برتر در المپیاد و کنکورها شایسته است، اما وظیفه ما نخبه‌نوازی نیست.
 
ستاری با اشاره به اینکه نخبگان باید به درجه‌ای برسند که موجب اعمال تغییرات در فضای حوزه‌های کنونی شوند، گفت: در بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های جدید بسیاری از اختیارات را به دانشگاه‌ها تفویض کرده‌ایم.
 
وی متذکر شد: زیرا یک استاد دانشگاه در شناسایی نخبه‌های دانشجویی از من که در بنیاد نخبگان نشسته‌ام، اصلح‌تر است.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران گفت: تا دیروز اعضای بنیاد ملی نخبگان را افرادی تشکیل می‌دادند که به صرف ارائه و داشتن چند مقاله ISI خود را جزو نخبگان می‌پنداشتند و این از لحاظ ساختاری بی‌معنا است.
 
وی ادامه داد: مکانیسم‌های شناسایی نخبگان باید بر اساس چارچوب‌هایی که ما تعیین می‌کنیم، مشخص شوند، همچنین ظرفیت جوایز را به سمت فوق‌لیسانس‌ها و دکترا پیش برده‌ایم و اگر کسی در داخل کشور مدرک دکترا بگیرد، بنیاد هزینه یک سال بورسیه را متقبل می‌شود.
 
ستاری بیان داشت: باید جهت‌گیری و هدف بنیادهای ملی نخبگان در استان‌ها به سمت ماندگار شدن نخبگان و استعدادهای برتر در همان استان سوق داده شود.
 
وی یادآور شد: طبیعی است که یک فرد حقوق چند برابری سازمان‌های خصوصی را نسبت به جذب در نهاد دولتی از دست نمی‌دهد، اما این وظیفه روسای بنیاد ملی نخبگان و مهارت آنها برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است که باید به کار گرفته شود.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران با اشاره به اینکه مراکز رشد و پارک‌های فناوری در تربیت نخبگان و آشنایی نخبگان با سیستم‌های دولتی نقش مهمی دارند، گفت: نهادهای واسطه باید آموزش‌های لازم را به نخبگان و استعدادهای برتر در این زمینه ارائه دهند.
 
وی افزود: ما نمی‌خواهیم به یکبار نیروی نخبه را وارد دستگاه‌های اجرایی استان‌ها کنیم، این امر اگر با عدم برنامه‌ریزی و بررسی‌های لازم صورت بگیرد، قطعا آسیب‌ها و ناکارآمدی‌هایی را به دنبال دارد.
 
ستاری با تاکید بر اینکه توانمندسازی نخبگان به این معنا نیست که ماهانه حقوقی ثابت به جیب عده‌ای برود، گفت: در آیین‌نامه‌های جدید و اختیاراتی که به بنیادهای هر استان داده‌ایم، تمرکز اصلی بر شناسایی و توانمندسازی نخبگان است.
 
وی افزود: توانمندسازی به این معنا است که مکانیسم‌هایی را برای پرورش نیروهای متخصص در هر حوزه انجام دهیم و ادعا کنیم که تا چند سال آینده این نیروی تخصصی را در فلان حوزه به وارد کار می‌کنیم.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران به روسای بنیادهای ملی نخبگان در استان‌ها تاکید کرد: اگر برنامه‌های خود را در مباحث فرهنگی، شناسایی و توانمندسازی ارائه ندهند، ما بر اساس بودجه‌های سالانه مجبور به برنامه‌ریزی برای آنها می‌شویم.
 
وی بیان داشت: باید نخبگان در انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های پیشنهادی سهیم و حضوری فعال داشته باشند، نباید حس کنند که به واسطه کسب رتبه برتر با دیگران تفاوت دارند، زیرا این تازه ابتدا راه آنها است و برای تاثیرگذاری و دیده شدن باید هزینه‌ها و وقت بسیاری را صرف کنند.
 
ستاری تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان یک موسسه صرفا دفاعی نیست و تمام فعالیت‌ها در راستای توانمندسازی صورت می‌گیرد.
 
وی متذکر شد: هدف ما این نیست که بدون اینکه فردی متحمل هزینه و وقت شود به او تسهیلات بدهیم و در این امر حدود 80 درصد آیین‌نامه‌ها را تا پایان امسال تغییر می‌دهیم.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران خاطرنشان کرد: روسای بنیادهای ملی نخبگان در استان‌ها باید تدابیری را برای ماندگار شدن نخبگان در همان استان اتخاذ کنند، یکی از مشکلات بنیادها مهاجرت افراد نخبه به استان‌های دیگر برای تحصیل و کار است.
 
وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا علاوه بر حمایت و ایجاد امکانات لازم، شرایط برای ماندگار شدن نخبگان درنظر گرفته شود و مشکلات احتمالی از طریق ظرفیت‌های معاونت علمی برطرف شود.
منبع: فارس