۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳

نهاوندیان:قدرت‌ایران‌به‌زیان‌هیچ‌کشوری‌نبود

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اهتمام و اولویت ویژه‌ای برای کشورهای آفریقایی و از جمله بنین قائل است» گفت: اشتراکات دینی و جمعیت قابل توجه مسلمانان در بنین این اهمیت را مضاعف می‌کند.
کد خبر : ۲۰۸۹۸۷
صراط:  محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه در دیدار نصیرو باکو وزیر امور خارجه بنین افزود: دولت یازدهم بر اساس اصول نظام جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی در تحکیم روابط با دیگر کشورها برداشته و در مدت سپری شده از آغاز فعالیت این دولت شاهد گسترش مداوم روابط بین‌المللی ایران هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «امروز تهدید و چالش علیه ملت‌ها از سطح منطقه‌ای فراتر رفته و جنبه بین‌المللی یافته است»، به تمسک جستن برخی قدرت‌های بزرگ بر حمایت و تسلیح گروه‌های تروریستی برای سقوط برخی دولت‌ها اشاره و اظهار کرد: مایه تاسف است که این قدرت‌ها به حمایت از کثیف‌ترین و وحشیانه‌ترین روش‌ها متوسل می‌شوند تا هم کشورهای اسلامی را دچار مشکل و چالش کنند و هم اسلام را دین خشونت و آدمکشی معرفی کنند و از گسترش پیام محبت آن ممانعت به عمل آورند.

وی با طرح این سوال که «در چنین شرایطی چه چاره‌ای می‌توان اندیشید؟» تصریح کرد: در این شرایط مسلمانان باید با فهم درست از توطئه، پرچم مبارزه با افراط و خشونت را به اهتزاز درآورند و در کنار هم با تروریسم مبارزه کنند و این همان راهکاری است که دکتر روحانی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که «باید با قدرت و از موضع استقلال و نه ضعف و تسلیم به مبارزه با این تهدیدات برویم»، خاطرنشان کرد: قدرت ایران در منطقه و جهان به زیان هیچ کشوری نبوده و فقط در راستای ثبات و کمک به تامین منافع ملت‌ها و محرومین منطقه قرار خواهد داشت.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران در عین حال که از عوامل قدرت و استقلال خود به طور جدی صیانت می‌کند، اما منطق و استدلال خود را نیز به دنیا ارائه می‌کند»، گفت: ایران از همین رو فرآیند جدیدی را در مذاکرات هسته‌ای آغاز کرد که خوشبختانه در مرحله مقدماتی به پذیرش رسمی حقوق جمهوری اسلامی منتج شد و امروز پذیرش حق غنی‌سازی در ایران بخشی غیرقابل انکار در مذاکرات است.

وی تصریح کرد: تسلیم در برابر زورگویان جهانی فایده‌ای ندارد و راهی جز استقامت و پیشرفت علمی با اتکا به ملت‌های‌مان وجود ندارد.

نهاوندیان تاکید کرد: ایران در این مناقشات و مذاکره‌ها پیروز نهایی صحنه خواهد بود.

نصیرو باکو وزیر امور خارجه بنین نیز در این دیدار ضمن ارائه پیام رییس جمهوری کشورش برای دکتر حسن روحانی، تصریح کرد: تبادل هیات‌های عالی‌رتبه بین ایران و بنین در سال‌های گذشته گواه سطح بالای روابط دو کشور است.

وزیر امور خارجه بنین خاطرنشان کرد: دولت و ملت بنین اعتماد زیادی به عملکرد دولت و ملت شجاع و مستحکم ایران دارند؛ چراکه همواره شاهد ایستادگی شجاعانه آن‌ها بر سر منافع و عزت و استقلال خود بوده‌اند.

وی جمهوری اسلامی ایران را در منظر ملت و دولت بنین منبع قوی ثبات در منطقه توصیف کرد و گفت: رییس‌جمهوری کشورم همواره تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران را دنبال کرده و از این‌که ایران با شش قدرت جهانی بر سر میز مذاکره نشسته و با قامت برافراشته از منافع‏‌، عزت و استقلال خود دفاع می‌کند، خوشحال است.

منبع: ایسنا