۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

نظر سخنگوی جبهه پیروان درباره کاندیداتوری ناطق‌

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره نظر ناطق نوری درباره حضور در انتخابات می‌گوید: نظر آقای ناطق نوری این است که اتاق فکر راه بیندازیم و در آن کسانی که سابقه طولانی در سیاست دارند، حضور داشته و به جوانان مشورت دهند.
کد خبر : ۲۱۱۸۸۵
صراط: با نزدیک شدن به زمان انتخابات در کشور، آرایش احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف چه اصولگرا و چه اصلاح طلب برای سهم گیری و حضور فعالانه در عرصه انتخابات آغاز می‌شود و پس از برگزاری انتخابات، شاهد کمرنگ شدن حضور احزاب در صحنه سیاسی کشور هستیم؛ به همین جهت است که از انتخابات با عنوان "بهار احزاب" یاد می‌کنند.
 
با وجودیکه بیش از یک سال به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، اصولگرایان به دلیل تجربه‌ انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم فعالیت‌های خود را برای حضور مؤثر در صحنه انتخابات و به دست آوردن کرسی‌های بیشتر پارلمان دهم آغاز کرده‌اند و با برگزاری همایش‌ها و جلسات متعدد قصد دارند به سمت وحدت پیش رفته و مانع از تکرار انتخابات ناموفق ریاست جمهوری دوره یازدهم شوند. به همین علت است که علاوه بر احزاب و گروه‌های سیاسی، جبهه‌های اصولگرا نیز سرگرم دید و بازدید و برنامه‌ریزی برای وحدت با سایر گروه‌ها و جبهه‌های همسو هستند.
 
جبهه پیروان خط امام و رهبری یکی از جبهه‌های اصولگرا محسوب می‌شود که فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای مجلس دهم آغاز کرده است و گرچه رئیس و سخنگوی این جبهه معتقدند که رسانه‌ای شدن فعالیت‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری "زود" است و موجب آسیب به کشور می‌شود، اما این تفکر آنها را از وحدت با سایر احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرای همسو بازنداشته است.
 
برای آگاهی از نحوه فعالیت‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت‌وگویی را با سید کمال الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری انجام داد‌ه‌ایم که در ادامه مشروح این مصاحبه می‌آید:
 
در مورد فعالیت‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری توضیح دهید.
 
جلسات شورای مرکزی و هیئت رئیسه جبهه پیروان خط امام و رهبری علی‌الدوام برگزار می‌شود و در آن مسائل روز کشور و موضوعات درون گروهی جریان دارد.
 
با توجه به اینکه انتخابات بهار احزاب محسوب می‌شود و سایر احزاب تنها در دوره انتخابات فعال می‌شوند و پس از آن فعالیت خود را رها می‌کنند، ولی جبهه پیروان اینگونه نیست. یعنی زمان دبیرکلی مرحوم عسگراولادی و در زمان حاضر که آقای مهندس باهنر مسئولیت جبهه را برعهده دارند، جلسات جبهه پیروان خط امام و رهبری مداوم برگزار می‌شود.
 
***آمادگی جبهه پیروان برای ثبت/باهنر رئیس جبهه است نه دبیرکل***
 
 آیا درخواستی مطرح شده است که جبهه پیروان به صورت حزبی فعالیت کند؟
 
درکی که ما از جبهه داریم این است که تعدادی از اشخاص حقیقی، هیئت مؤسس و شورای مرکزی تشکیل می‌دهند. اما جبهه اینطور نیست؛ جبهه از احزاب ثبت شده تشکیل می‌شود. به طور مثال جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی کارمندان و کارگران در گذشته ثبت شده‌اند بنابراین جبهه شخصیت حقوقی دارد و اگر در قانون جدید احزاب مصوب شود که جبهه‌ها نیز باید ثبت شوند، ما آمادگی داریم چرا که ما اساسنامه و شورای مرکزی داریم و اگر به لحاظ قانونی از ما درخواست شود که ثبت شویم، آمادگی این کار را داریم ولی در قانون از جبهه‌ها درخواست نشده است که ثبت شوند.
 
جبهه پیروان در چه فضای تعاملی ورود و ظهور دارد و آیا به بحث انتخابات مجلس دهم وارد شده‌اید یا فعلاً هیچ برنامه‌ای برای ورود به بحث انتخابات ندارید؟
 
اکثریت اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری از شاخه‌های حزب جمهوری اسلامی بوده‌اند و مسببان حزب جمهوری اسلامی بهزاد نبوی و مهندس موسوی بودند که این حزب به دو قسمت تقسیم شد، به گونه‌ای که با ایجاد اختلاف، حضرت امام خمینی(ره) دستور تعطیلی حزب را صادر کردند و به تعبیر برخی از آقایان فتیله حزب پایین کشیده شد و دیگر فعال نشد.
 
افرادی که در شاخه‌های حزب جمهوری اسلامی بودند،‌ در سال‌های بعد، یکدیگر را پیدا کرده و عنوان خود را به احزاب و تشکل‌های سیاسی همسو با روحانیت مبارز تغییر دادند و جلساتی در خیابان ولی آباد تشکیل می‌شد و بعد از آن تصمیم گرفته شد که تشکل‌های همسو، جبهه واحدی را تشکیل دهند. به این ترتیب جامعه مهندسین، پزشکان و کارگران هیئت مؤسس جبهه پیروان بودند و هم‌اکنون 17 حزب و گروه سیاسی ثبت شده در کمیسیون ماده 10 احزاب در جبهه پیروان خط امام و رهبری عضویت دارند.
 
جبهه پیروان خط امام و رهبری اساسنامه دارد و براساس آن هر دو سال یکبار مجمع عمومی تشکیل می‌دهیم و بنده به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان، عضو شورای مرکزی جبهه نیز هستم. ما درباره جبهه پیروان خط امام و رهبری عنوان دبیرکل جبهه به کار نمی‌بریم چراکه باید رئیس جبهه به کار ببریم یعنی مهندس باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری هست. ولی برخی از عنوان دبیرکل جبهه پیروان استفاده می‌کنند که صحیح نیست.

آیا هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اید که به چه صورتی وارد فضای انتخابات شوید؟
 
ما معتقد هستیم که احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در درون خود بحث انتخابات، راهبرد و راهکار داشته باشند ولی هم‌اکنون سوق دادن ذهن جامعه به انتخابات به صلاح کشور نیست؛ در انتخابات ریاست جمهوری برخی زود به موضوع انتخابات ورود پیدا کردند و مقام معظم رهبری فرمودند که حالا خیلی زود است.
 
ما معتقدیم با توجه به اینکه انتخابات در انتهای سال 1394 برگزار می‌شود اگر از حالا ذهن جامعه را مشغول انتخابات کنیم، هدر دادن وقت و انرژی مسئولان را در پی دارد و ذهن مردم نیز مشغول می‌شود. لذا جبهه پیروان به لحاظ بیرونی هیچ فعالیتی در مورد انتخابات ندارد، ولی این موضوع مانع از این نمی‌شود که ما در درون جبهه بحث انتخابات نداشته باشیم. بالاخره همین هم‌اکنون رقیب قصد دارد فهرست تهیه کند و بحث سرلیست تهیه کردن را مطرح می‌کنند و بحث آقای عارف را مطرح کرده‌اند.
 
مهمترین راهبرد جبهه پیروان خط امام و رهبری این است که در جهت انسجام، همگرایی و ائتلاف اصولگرایان حرکت کند و این مهمترین راهبرد ما در انتخابات آینده مجلس است. هر زمان اصولگرایان متفرق بودند، طَرفی نبستند و نتیجه‌ای نگرفتند، اما زمانیکه اصولگرایان فرمول درست کردند و نیروهای خود را جمع کرده و همگرایی ایجاد کردند، موجب شد که این گروه اکثریت را در مجلس داشته باشند. البته جبهه پیروان خط امام و رهبری خیلی در این موضوع نقش داشت و از گروه‌های مرجع خود یعنی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کرد.
 
در انتخابات ریاست جمهوری هر کس می‌گفت من رأی دارم و خود برنده پنداری در انتخابات ریاست جمهوری حاکم بود و از گروه مرجع یعنی جامعتین نیز خوب استفاده نشد. چراکه نظر گروه مرجع ما این بود که اصولگرایان یکی شوند تا آراء پشت یک نفر جمع شود. ولی غفلت موجب شد که آراء پشت اصولگرایان قرار نگیرد.
 
***برگزاری جلسات دائمی باهنر با ناطق نوری در دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام***
 
جبهه پیروان خط امام و رهبری برای بحث وحدت میان اصولگرایان چه اقدامی انجام داده و آیا جلسات شما در جبهه برای انسجام آغاز شده است؟
 
مدتهاست که ما قصد داریم با جناح اصولگرا و احزاب و تشکل‌های سیاسی همسو گفت‌وگو را آغاز کنیم؛ باتوجه به اینکه ما مسلمان هستیم، به انقلاب اسلامی اعتقاد داریم و به همه ارزش‌های انقلاب اسلامی پایبند هستیم، بنابراین زیرساخت‌های خوبی داریم. مذاکرات ما با گروه‌های مختلف مانند جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری آغاز شده است.
 
یکی از ویژگی‌های مثبت در جبهه پیروان خط امام و رهبری این است که ما ارتباط سنتی و ارگانیک با گروه‌های مرجع یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داریم.
 
با توجه به اینکه آقای ناطق نوری فعلاً گفته که قصد ورود به انتخابات را ندارد، آیا جبهه پیروان مجدداً از آقای ناطق نوری برای ورود به انتخابات دعوت کرده است؟
 
آقای ناطق نوری از سابقون در انقلاب محسوب می‌شود و کسی است که پیشینه روشنی در انقلاب دارد و امتحان خود را در تبعیت از امام خمینی(ره) و رهبری نظام پس داده است؛ لذا دیگر نیازی به تعریف از وی نیست و او آدم با انصافی است. ما نیز دائماً با وی در ارتباط هستیم یعنی مهندس باهنر با آقای ناطق نوری در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر کار وی دائماً جلسه دارد. اما من از آقای ناطق نوری نشنیده‌ام که شخصاً قصد داشته باشد وارد انتخابات شوند.
 
***ارتباط رئیس و اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری با آقای ناطق نوری علی‌الدوام ادامه دارد***
 

شما از آقای ناطق نوری درخواستی برای حضور در انتخابات نداشته‌اید؟
 
در گذشته آقایون از آقای ناطق نوری درخواست کرده بودند تا در انتخابات حضور یابد، ولی اگر ما آن زمان با وی صحبت می‌کردیم، آقای ناطق می‌گفت ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و نظر وی این است که اتاق فکر راه بیندازیم و در این اتاق فکر کسانی که سابقه طولانی دارند، حضور داشته باشند.
 
البته باید بگویم که در سیاست پیری وجود ندارد و سیاست از آن چیزهایی محسوب می‌شود که سیاسیون و علما هر چه سنشان بالا می‌رود، بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.
 
آقای ناطق نوری به تشکیل اتاق فکر اعتقاد دارد؛ اتاقی که وی بتواند در آن به جوانان مشورت دهد بنابراین تاکنون ما بحثی مبنی بر ورود وی به انتخابات نشنیده‌ایم؛ البته انسان‌ها ممکن است بسته به شرایط تصمیم جدید بگیرند؛ اما باید متذکر شوم که ارتباط رئیس و اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری با آقای ناطق نوری علی‌الدوام ادامه دارد.
 
***تهیه جدول زمانبندی جبهه پیروان برای دیدار با گروه‌های اصولگرای همسو***

 
برای دیدار با جبهه پایداری رایزنی انجام داده‌اید؟
 
برای دیدار با جبهه پایداری هنوز پیشنهادی صورت نگرفته است ولی ما در حال تهیه جدول زمانبندی هستیم تا با سایر گروه‌های اصولگرا، مراجع تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کنیم.
 
البته ما با اعضای جامعه روحانیت مبارز مانند حجت‌الاسلام تقوی در ارتباط هستیم و جامعه روحانیت نیز کمیته سیاسی دارد که جبهه پیروان خط امام و رهبری به صورت جسته و گریخته با این کمیته در ارتباط است.
 
از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، متشکریم.
 
من هم از شما سپاسگزارم.
منبع: تسنیم