۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰

نگرانی اروپا از نزدیکی آنکارا و مسکو

یک نشریه آلمانی با اشاره به اعلان اخیر پوتین در سفر خود به ترکیه مبنی بر اینکه طرح خط لوله موسوم به مسیر جنوبی را کنار گذاشته و پروژه‌ای جایگزین برای آن با همکاری ترکیه را مد نظر دارد، از نگرانی اروپا درباره چنین شرایطی خبر داد.
کد خبر : ۲۱۲۲۸۲
صراط: در پی مخالفت اتحادیه اروپا با پروژه احداث خط لوله موسوم به مسیر جنوبی که قرار بود گاز روسیه را از طریق خاک بلغارستان به جنوب اروپا برساند، این کشور اعلام کرد که این طرح را با طرح احداث خط لوله زیر دریایی از طریق ترکیه جایگزین خواهد کرد.

به این ترتیب روسیه روز دوشنبه ( 10 آذر) طرح ساخت خط لوله موسوم به مسیر جنوبی(ساوث استریم) را کنار گذاشت و به جای آن ترکیه را با وعده یک تخفیف بالا به عنوان شریک برتر برای ساخت یک خط لوله جایگزین اعلام کرد.

نشریه "دی سایت" در مطلبی در این باره نوشت: این خبر یک بمب کوچک بود که ولادیمیر پوتین دوشنبه شب در یک کنفرانس خبری در آنکارا بدون اینکه از قبل شرکای تجاری خود را آگاه کند ترکاند و اعلام کرد که به دلیل مخالفت اتحادیه اروپا پروژه خط لوله موسوم به مسیر جنوبی دیگر نمی تواند ساخته شود.

این پروژه خط لوله برنامه ریزی شده 40 میلیارد دلاری که به پروژه پرستیژی روسیه معروف بود قرار بود تحت رهبری شرکت انرژی روسی گاز پروم، گاز روسیه را از طریق دریای سیاه و جنوب شرق اروپا به اتریش تحویل دهد.

پوتین گناه با شکست مواجه شدن این پروژه را به گردن اتحادیه اروپا انداخته که مانع تراشی کرده و فشار روی بلغارستان به عنوان کشور ترانزیت در این پروژه را افزایش داده است. به گفته وی تعطیلی این پروژه به اقتصاد اروپا آسیب وارد می کند.

دی سایت در ادامه نوشت: اتحادیه اروپا تقریبا با آرامش و بی اعتنایی به این مسئله واکنش نشان داد. کمیسیون اتحادیه اروپا تنها اعلام کرد که می خواهد حالا از طریق راه های دیگری تامین گاز در جنوب شرقی اروپا را به مشورت بنشیند. قراراست هفته آینده یک دیدار با هشت کشور مربوطه عضو این اتحادیه در این ارتباط برگزار شود.

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره اظهار داشته است که این گام روسیه نشان می دهد که اتحادیه اروپا باید حالا  تامین انرژی خود را از راه های مختلف و منابع بیشتر تامین کند.

"هربرت رویل" رئیس گروه احزاب متحد مسیحی در پارلمان اروپا نیز پروژه جریان جنوب را بیشتر در علاقه روسیه ارزیابی کرد که برای اروپا اهمیت زیادی نداشت. وی از تهدید سیاسی روسیه سخن گفت.

سبزهای پارلمان اروپا نیز از متوقف شدن طرح خط لوله جریان جنوب ابراز رضایت کرده و رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا در این راستا اظهار داشت: پروژه انتقال جریان جنوب اتحادیه اروپا را تنها به یک مناسبات با وابستگی بیشتر به روسیه وارد می کند.

در بروکسل و در سایه اختلافات روسیه و اروپا بر سر اوکراین بسیاری سیاستمداران اخیرا مسئله بزرگی با این پروژه پیدا کرده اند. ابتدا این پروژه گازی به عنوان فرصتی دیده می شد که غیر وابسته به تنش های بین روسیه و اوکراین یک منبع تامین گاز مطمئن برای اروپا را تامین کند.

رئیس بخش انرژی مرکز مطالعات سیاست اروپا در بروکسل نیز در این باره اظهار داشته است که روسیه گاز خود را برای پیشبرد سیاست هایش به کار می برد. البته برخی شرکت های اروپایی که در این پروژه شریک و سهیم بودند از چنین شرایطی راضی نبوده و خواستار گفتگو با روسیه در این راستا شده اند.

نشریه "دی سایت" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: مناقشات اروپا-روسیه حالا ترکیه را به عنوان یک کشور ترانزیت برای تحویل انرژی به اروپا مهم تر کرده است. پوتین در سفر اخیر خود به ترکیه به همتای خود در این کشور پروژه خط لوله جریان آبی و همچنین یک پروژه انتقال جدید گازی به مرزهای یونان را پیشنهاد داد. شرکت گاز پروم همچنین به ترکیه وعده تخفیف های گازی بالا را داد. دولت ترکیه می خواهد این پیشنهادها را مورد ارزیابی قرار دهد.

اروپا به این تلاش ها برای نزدیکی در زمینه سیاسی و انرژی بین ترکیه و روسیه با نگرانی بالایی می نگرد. بخصوص اینکه پوتین و اردوغان در روز دوشنبه برسر همکاری های اقتصادی قدرتمند تر با هم توافق کردند. برای ترکیه این مناسبات یک تعادل سیاسی محسوب می شود. این کشور از نظر اقتصادی بسیار با روسیه در هم تنیده است و از طرف دیگر آنکارا خواهان باز نگه داشتن و حفظ گزینه اروپا در مناسبات خود است. البته در بروکسل این احساس شکل گرفته است که ترکیه این اتحادیه را کنار گذاشته است.

"هربرت رویل" در این باره اظهار داشته است که این مسئله ساز است که پوتین اینجا به تنهایی با ترکیه سخن می گوید.

دی سایت در ادامه نوشت: شراکت با اردوغان برای پوتین فرصتی است تا نفوذ خود روی منابع تامین انرژی اروپا را حفظ کند. ترکیه به دلیل شرایط جغرافیایی که دارد یک نقش کلیدی را برای تحویل نفت و گاز از آسیا به اروپا ایفا می کند و روسیه می خواهد حتی الامکان بسیاری از راه های انتقال گاز به اروپا را کنترل کند.

منبع: تسنیم