۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

عزم احتمالی خاتمی برای عذرخواهی

سایت حزب ندای ایرانیان اخیراً در بخشی از گفت‌وگو با آقای امیر محبیان (از تحلیلگران سیاسی)، از وی‌ پرسیده است: «آیا اصلاح طلبان در حال حاضر باید اعتماد نظام به خود را بازسازی کنند؟»
کد خبر : ۲۱۵۱۴۰
صراط: سایت حزب ندای ایرانیان اخیراً در بخشی از گفت‌وگو با آقای امیر محبیان (از تحلیلگران سیاسی)، از وی‌ پرسیده است: «آیا اصلاح طلبان در حال حاضر باید اعتماد نظام به خود را بازسازی کنند؟»
 
آقای محبیان نیز در بخشی از پاسخ خود گفته است:‌ اصلاح‌طلبان همیشه شیب تندی به سمت خروج از نظام از خودشان نشان دادند...نظام ابن باور را دارد که دوگانه اصلاح طلبان و اصولگرایان حتماً باید وجود داشته باشد. لذا برای دو جریان اصلاح طلبی مجوز پذیرش صادر شده است. برداشت من این است که نظام جریان سبز و رادیکال را هرگز نمی‌پذیرد و موضع تند هم در مقابلش می‌گیرد. جریان آرام‌تر یعنی جریان آقای خاتمی به این دلیل که هنوز صف بندی روشنی با جریان سبز نگرفته‌اند، در یک حالت تعلیقی قرار دارند.
 
مدتی قبل از این مصاحبه، روزنامه اعتماد نیز با آقای حسن رسولی، از اعضای بنیاد باران (وابسته به محمد خاتمی) گفت‌وگو کرده بود.
 
خبرنگار اعتماد در بخشی از مصاحبه خود از آقای رسولی می‌پرسد: «چندی پیش آقای خاتمی در مورد تعامل با حاکمیت صحبت کرده بود، این موضوع در جریان اصلاح طلبی با چه سازوکاری اتفاق می‌افتد؟»
 
آقای رسولی هم در بخشی از پاسخ خود گفته است: در گذشته هم تعامل با حاکمیت از استراتژی های ما بوده است و آقای خاتمی در هشت سال گذشته نزدیک ترین و صادقانه ترین و شفاف ترین رابطه را با حاکمیت داشته!
 
*اشاره‌های خبرنگاران اصلاح‌طلب در سؤالات مذکور، منبعث از دو سخنرانی مهم آقای خاتمی طی چند هفته اخیر است که وی در آنها صریحاً بر مقولاتی مثل «ضرورت حذف بدبینی نظام نسبت به اصلاح‌طلبان» «تعیین موضع شفاف توسط اصلاح‌طلبان» و «پذیرش اشتباهات توسط اصلاح‌طلبان» تأکید کرده است.
 
این صحبت‌ها که معنای واضح آنها عزم احتمالی آقای خاتمی برای عذرخواهی از زوایای مهم فتنه سال 88 است، از سوی عدد کثیری از معاریف اصلاح‌طلبان و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های وابسته به این جریان سیاسی مورد استقبال قرار گرفت و همانطور که در گفت‌وشنودهای بالا نیز مشهود است؛ این روند همچنان مورد اشاره قرار دارد و بعضاً پاسخ‌هایی درست، گاهی کلی و گاهی غلط به سؤالات خبرنگاران اصلاح‌طلب در این زمینه داده می‌شود.
 
گفتنیست آقای موسوی لاری نیز اخیراً در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مسئله تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت را مورد اشاره قرار داده و در بخشی از پاسخ خود به سؤال خبرنگار مهر در همین زمینه گفته است:‌«اصلاح‌طلبان بخشی از حاکمیت هستند. یعنی اینگونه نیست که حاکمیت در یک مسیر باشد و اصلاح‌طلبان در مسیر دیگری باشند...اصلاح‌طلبی به عنوان بخشی از موجودیت و سرمایه اجتماعی جامعه ما ارتباطش با ارکان نظام خیلی خوب است»
 
بحث عذرخواهی آقای خاتمی که برایند احتمالی تأکیدات وی بر ضرورت حذف بدبینی‌های نظام نسبت به اصلاح‌طلبان است؛ پیش از این در روزنامه‌های آرمان، آفتاب یزد و اعتماد با عبارت‌هایی مثل «ضرورت کنش‌های اعتمادافزا» و «کلیدی که قرار است قفل فعالیت‌های اصلاح‌طلبان را باز کند» مورد استقبال قرار گرفته است.
 
لازم به توضیح است که پیرامون تأکید برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه رابطه اصلاح‌طلبان با نظام خوب است و آقای خاتمی روابط شفافی با نظام دارد؛ دو نکته مهم را باید مد نظر قرار داد.
 
نکته اول آنکه ملاقات‌های برخی اصلاح‌طلبان با رهبری نظام (همچنانکه قبل از انتخابات سال 92 نیز رخ داد) استبعادی با عدم اجازه به آقای خاتمی برای ملاقات با رهبری نظام ندارد. آن ملاقات‌ها فلسفه دیگری دارد و عدم اجازه به آقای خاتمی تا زمان عدم عذرخواهی رسمی وی فلسفه دیگری.
 
نکته دوم نیز آنست که باید دانست علیرغم تمام ادعاهای موجود مبنی بر اینکه رابطه اصلاح‌طلبان با نظام خوب است، حزب ندای ایرانیان قصد قانونمداری دارد و ... اما باید دانست که بیت‌الغزل سخن تمامی اصلاح‌طلبان لبیک به لیدرینگ و رهبری بلافصل آقای خاتمی در جبهه اصلاحات است.
 
و لذا افکار عمومی هنگامی که می‌بینند و لمس می‌کنند که این پرچمدار بلامنازع به دلیل نقشی که در حوادث سال 88 ایفا کرده است حق ملاقات با مقام ارشد نظام و حتی با مقامات دفتر ایشان را هم ندارد؛ به این نتیجه می‌رسند که اردوگاه اصلاحات دچار یک ضایعه بزرگ است که این ضایعه بزرگ همانطور که آقای خاتمی نیز اشاره کرده است جزو با «حذف بدبینی‌های نظام» (که منطقاً معنایی غیر از عذرخواهی صریح آقای خاتمی ندارد) مرتفع نخواهد شد.
منبع: فارس