۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲

نگرانی آل‌سعوداز نزدیکی حماس به ایران

نگرانی آل‌سعوداز نزدیکی مقام‌های دستگاه اطلاعاتی عربستان اخیراً و در پی سفر هیئتی از جنبش حماس به تهران، با رهبران این جنبش تماس برقرار کرده و در خصوص نزدیک شدن به ایران به آن‌ها هشدار دادند.حماس به ایران
کد خبر : ۲۱۶۵۱۳
صراط: پایگاه خبری الرأی که از جمله پایگاه‌های خبری نزدیک به حماس است، به نقل از برخی منابع فلسطینی و عربی در کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت: عربستان در این تماس‌ها در مورد روابط حماس با ایران سؤال کرده و گفته‌اند که چرا حماس پس از سردی روابط پذیرفته که دوباره به ایران روی بیاورد؟

براساس اعلام این منابع، عربستان از سیاست خارجی جنبش حماس و روی‌آوردن به سوی ایران ابراز خشم کرده و از حماس خواسته ارتباط‌های خود را به طور کامل با ایران قطع کند تا عربستان در مقابل با اعمال نفوذ و فشار، محاصره نوار غزه را لغو کند.

پس از ایجاد بحران و جنگ در سوریه که به واسطه تحرکات عربستان و ترکیه صورت گرفت، حماس از محور مقاومت زاویه پیدا کرد و به ترکیه و قطر نزدیک شد اما همین کشورها در جنگ 51 روزه ثابت کردند که در محور آمریکا و اسرائیل ایستاده و هیچ کمکی به مقاومت فلسطین نخواهند کرد.

در همین زمینه پایگاه اینترنتی «الدستور» اردن نوشت: در پی چرخش کادر سیاسی رهبری حماس در مواضع خود نسبت به ایران، گردان‌های القسام نیز به سمت ایران متمایل شده‌اند و این چرخش در کل نشان از تغییر اولویت‌ها و اهداف حماس دارد.

این پایگاه اینترنتی در نوشته‌ای با عنوان «متشکریم ایران» یادآور شد، گردان‌های القسام دریافتند که برای ادامه مقاومت در نوار غزه، از حمایت سیاسی و معنوی قطر و ترکیه چیزی عایدشان نمی‌شود و آنگونه که یکی از مسئولان نظامی و سیاسی این تشکیلات به تازگی وعده داده بود موفق به پیاده کردن «الگوی مقاومت» مورد نظر خود در کرانه غربی و شهر بیت‌المقدس نخواهند شد بنابراین تصمیم به چرخش به سمت ایران گرفتند.

الدستور می‌افزاید: در آیین‌های سالگرد تشکیل حماس و در مانور گردان‌های القسام، پرچم‌ها و نوشته‌ها همگی حاوی شعارها و مطالب تقدیر و تشکر از ایران و حمایت مالی، نظامی، آموزشی و این کشور از گردان‌های القسام بود به نحوی که گویی تمام این مراسم فقط به خاطر تشکر از ایران برپا شده بود.

الدستور می‌نویسد: به نظر می‌رسد که حماس و مشخصاً گردان‌های القسام و چهره‌های سیاسی شاخص این گروه به این باور رسیده‌اند که روابط منحصر به فرد با آنکارا و دوحه هیچ ثمری برایشان ندارد، درست است که حماس نیاز به حمایت سیاسی معنوی دارد ولی برای روشن ماندن مشعل مقاومت به چیزی بیشتر از احساسات، عواطف و سخنرانی‌های پرشور و کمک‌های مالی دوحه نیاز دارد که در اثر فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و مصلحت‌اندیشی قطر رو به کاهش می‌رود. به نظر می‌رسد حماس به این جمع‌بندی رسیده که روابط خود را با تهران بازسازی کند. سفر کادر رهبری حماس از دوحه به تهران نیز گواهی بر این مدعاست، نتیجه این سفر هم تجلی شعارهای تقدیر از ایران در مراسم سالگرد تشکیل حماس بود.
منبع: کیهان