۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲

احمد شیرزاد ادعاهایش را پس گرفت

احمد شیرزاد در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی دولت اظهارات خود درباره بی‌ارزش بودن فناوری هسته‌ای ایران را پس گرفت.
کد خبر : ۲۱۶۸۹۸
صراط: سایت ایران هسته ای نوشت: احمد شیرزاد که هفته گذشته در یک نشست در دانشگاه تهران گفته بود  اصلا نمی تواند بفهمد چرا ایران پای  در وادی دستیابی به فناوری هسته ای گذاشته، اکنون به ایرنا گفته است: «ما توانسته ایم به دانش هسته ای احاطه پیدا کنیم. البته در ابعاد و اهمیت آن می توان ریزبینی کرد اما دانش هسته ای به عنوان دانش نرم افزاری در ایران بومی شده است وبه لحاظ سخت افزاری نمی شود چیزی را عوض کرد» این در حالی است که وی در سخنان پیشین خود این موضوع را که اساسا ایران به لحاظ علمی در حوزه هسته ای دستاوردی به دست آورده باشد را زیر سوال برده بود. شیرزاد گفته بود: «در دانش هسته ای هیچ چیز به دست نیاورده ایم»! وی در این مصاحبه با بیان اینکه «دست تیم مذاکره کننده ایران را می بوسد» از آنها خواسته هر چه زودتر به یک توافق در موضوع هسته ای برسند.
 
پس از سخنان هفته گذشته شیرزاد رسانه های اصولگرا از دولت خواستند موضع خود را درباره این سخنان روشن کند. همچنین از دولت خواسته بود معین کند آیا اینگونه سخنان، موضع تیم مذاکره کننده هسته ای را تضعیف نمی کند؟ ظاهرا فعال شدن ایرنا و مصاحبه های پی در پی با ایرنا پاسخی به این درخواست هاست. دولت تاکنون انتقادات کارشناسی منتقدان اصولگرای تیم مذاکره کننده هسته ای را یکسره بی پاسخ گذاشته و در عوض آنها را با بدترین تعابیر خطاب قرار داده است. اما تا امروز، هیچ مقام دولتی و از جمله هیچ یک از اعضای تیم مذاکره کننده درباره سخنان احمد شیرزاد موضع صریح و روشنی نگرفته اند.
 
برخی تحلیلگران اندکی بدبین تر عقیده دارند این سخنان هم چیزی از جنس پوستر سفارشی وزارت خارجه به هنرمندان با هدف کم ارزش نشان دادن فناوری هسته ای و تحمیل یک «معامله بد» به کشور بوده است. جالب است که در همین اظهارات توضیحی هم شیرزاد عمق کم دانشی خود در زمینه مهندسی هسته ای را نشان داده است. وی گفته است: «در بحث سخت افزاری مذاکره کنندگان باید روی 200 هزار تا یک میلیون سانتریفیوژ چانه بزنند. آنجا است که تولید درابعاد کلان صنعتی انجام می شد که ما به لحاظ فنی با آن فاصله داریم».
 
جالب است که این پاراگراف در متن اصلی خبر روی تلکس ویژه خبرگزاری ایرنا وجود دارد اما از متن منتشر شده روی وب سایت ایرنا حذف شده است. شیرزاد در همین یک پاراگراف نشان می دهد برخلاف ادعاهایش چیزی  از مهندسی هسته ای نمی داند چرا که برای تولید در ابعاد صنعتی و تامین سوخت یک نیروگاه 1000 مگاواتی مانند نیروگاه بوشهر، صرفا وجود حضور 50 هزار سانتریفیوژ نوع اول در نطنز کفایت می کند. «ایران هسته ای» پیش از این گزارش داده بود احمد شیرزاد بر خلاف ادعایش یک متخصص فیزیک هسته ای است نه یک متخصص مهندسی هسته ای. ضمن اینکه اظهارات وی آشکارا ریشه سیاسی دارد نه مبانی فنی.

برچسب ها: هسته ای شیرزاد