۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳

قدیمی‌ترین خبرنگار حوادث درگذشت +تصاویر

عنایت‌الله گلستانه قدیمی‌ترین حادثه‌نگار رسانه‌های ایران در سن 87 سالگی در تهران درگذشت.
کد خبر : ۲۱۷۳۵۰
صراط: عنایت‌الله گلستانه قدیمی‌ترین حادثه‌نگار رسانه‌های ایران در سن 87 سالگی در تهران درگذشت.

وی که نهم دی‌ماه 1306 در تهران تولد یافته بود، چند روز پیش از زادروزش به علت بیماری جان سپرد.

عنایت‌الله گلستانه به‌رغم بازنشسته شدن به دلیل عشق به مطبوعات سالیان درازی به این حرفه مشغول بود که ابتدا در روزنامه باختر امروز به مدیریت دکتر حسین فاطمی به تهیه خبرهای کوتاهی از حوادث مختلف پرداخت که سپس او را مأمور تهیه اخبار سیاسی کردند.

قدیمی‌ترین خبرنگار حوادث درگذشت +تصاویر
گلستانه در سال 1330 به روزنامه اطلاعات جذب شد و سردبیر وقت اطلاعات طبق روش قبلی گلستانه او را مأمور کسب خبر با مراجعه به مسئولان و مردم کوچه و خیابان کرد.

گلستانه از محاکمات مهم تاریخی و مهمی ازجمله محاکمه خسرو روزبه (از دستگیری تا اعدام) و افسران توده‌ای، محاکمه دکتر محمد مصدق و همچنین ماجرای ترور رزم‌آرا و هژیر (نخست‌وزیران رژیم گذشته) و ماجرای تیراندازی به دکتر حسین فاطمی (در بهمن‌ماه سال 1330) گزارش‌هایی تهیه کرده که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است.

اواخر سال 1350 نیز مدت‌ها گزارش‌هایی برای بخش اخبار رادیو که معروف به برنامه خبری سه‌دقیقه‌ای بود خبرهایی از حوادث تهیه می‌کرد.

قدیمی‌ترین خبرنگار حوادث درگذشت +تصاویر
محمد بلوری روزنامه‌نگار قدیمی که خاطرات فراوانی از شادروان گلستانه دارد، می‌گوید:
- از سال 1336 که به عنوان خبرنگار حوادث در کیهان شروع به کار کردم، مرحوم گلستانه خبرنگار شهری روزنامه اطلاعات بود. روزهای تعطیل که من در تحریریه کیهان به عنوان کشیک حوادث حاضر می‌شدم و گوش به زنگ حوادث بودم، گلستانه نیز روزهای تعطیل به عنوان کشیک در تحریریه اطلاعات حاضر می‌شد و وقتی قتل یا حادثه جنایی دیگری در تهران تا اطراف شهر اتفاق می‌افتاد هر دوی ما با دو جیپ مخصوص کشیک کیهان و اطلاعات به صحنه حادثه می‌رفتیم و خبر تهیه می‌کردیم.

بلوری می‌گوید: گلستانه تنها خبرنگاری بود که به علت دوستی با من هرگز سعی نمی‌کرد با من رقابت کند و هرگاه حادثه‌ای مهم رخ می‌داد حتی به من تلفن می‌کرد و می‌گفت:
- «محمدجان سوار ماشین شو با عکاس به آدرسی که می‌دهم بیا که از خبر مهمی غافل نمانی. » چون من خبرنگار جوان و تازه‌کاری بودم به همین جهت نمی‌گذاشت از خبری دور بمانم و سردبیر جریمه‌ام کند.

به یاد دارم وقتی در بیرون شهر اتفاقی می‌افتاد بسرعت کار خبری‌مان را انجام می‌‌دادیم و بعد در جایی باصفا در کنار نهر آبی یا چشمه‌ای بساط ناهار را پهن می‌کردیم و ساعت‌ها با هم دمخور می‌شدیم. این را هم بگویم که اگر سردبیرانمان پی‌ می‌بردند که ما به دور از رقابت‌های خبرنگاری معمول با هم در تهیه گزارش و خبر شرکت داریم و با هم معاشرتی دوستانه داریم ممکن بود به خاطر همکاری در تهیه خبرها جریمه‌مان کنند.

منبع: ایران