۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱

آمار عجیب از آدم‌کشی پلیس‌های آمریکا

پایگاه خبری-تحلیلی گلوبال ریسرچ با اشاره به تبعیض‌نژادی و رفتارهای خشونت‌بار پلیس آمریکا نوشت که پلیس‌های این کشور ۱۰۰ برابر بیش از دیگر کشورهای سرمایه‌دار آدم می‌کشند.
کد خبر : ۲۱۹۶۳۳
صراط: «ریچارد بکر» (Richard Becker) از رهبران جنبش ضدجنگ و ضدنژادپرستی «انسر» (ANSWER) در آمریکا در مقاله‌ای که پایگاه خبری-تحلیلی «گلوبال ریسرچ» منتشر کرد، ضمن ارائه آماری تطبیقی از قتل های صورت گرفته توسط نیروهای پلیس در آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا، نظام سرمایه‌داری را مسبب اصلی رفتارهای نژادپرستانه در داخل آمریکا خواند. وی در مقاله خود تأکید می‌کند که نیروهای پلیس آمریکا از مجوزی نانوشته برای انجام قتل ها و کشتار مردم این کشور به ویژه اقلیت‌ها و اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر کارگری برخوردارند.

بکر همچنین چندین کتاب اثرگذار را نیز به رشته تحریر درآورده که از جمله آنها می‌توان به کتاب های «فلسطین، اسرائیل و امپراطوری آمریکا» و «افسانه دموکراسی و حاکمیت بانک‌ها» اشاره کرد.

متن کامل مقاله وی در «گلوبال ریسرچ در ادامه آمده است.

سیاستمداران نظام سرمایه‌داری به شدت در حال ترویج ایده خطرناک و مرتجعانه «استثناگرایی آمریکا» یا همان «American Exceptionalism» هستند؛ عبارتی که کاربرد آن به معنای برتری و توفق آمریکا بر تمام دیگر کشورهای جهان است. مصداق این مدعا نیز در سخنرانی ماه مه سال 2014 میلادی اوباما بود که در جمع نظامیان پایگاه «وست پوینت» آمریکا برگزار شد، کاملا مشخص است. وی ضمن این سخنرانی تأکید کرد: «من با ذره ذره وجودم به استثناگرایی آمریکایی اعتقاد دارم.»

اما نکته مهم اینجا است که یکی از زمینه هایی که آمریکا بدون شک در آن از دیگر کشورها سبقت گرفته میزان اعمال خشونت از جانب مقامات دولتی علیه آمریکایی-آفریقایی‌ها، لاتین تبارها، سرخپوستان و قشر کارگر و ضعیف از تمامی ملیت ها است. میزان کشتار صورت گرفته توسط نیروهای پلیس آمریکا از همین میزان در کشورهای پیشرفته دیگر بسیار فراتر رفته به گونه‌ای که می توان این میزان کشتار را در مقایسه با اقدام مشابه توسط پلیس کشورهای پیشرفته دیگر 100 به یک دانست.

اینکه پلیس آمریکا سالانه چند نفر را به قتل می رساند هنوز مشخص نیست چرا که هیچ نهاد دولتی فدرال در آمریکا این آمار را ثبت نمی‌کند. اما پلیس فدرال آمریکا آمار «قتل‌های توجیه شده» توسط نیروهای خود را دارد و البته تمامی کشتارهای گزارش شده بدست نیروهای پلیس آمریکا در فهرست قتل های «توجیه پذیر» توسط اف بی آی به ثبت می‌رسد.

از سوی دیگر مشارکت در طرح گزارش قتل های صورت گرفته توسط نیروهای پلیس آمریکا به «اف بی آی» کاملا اختیاری است و برخی از ادارات پلیس در آمریکا هستند که تمایلی به شرکت در این طرح ندارند. از حدود 18 هزار اداره پلیس در سراسر آمریکا، تنها 800 اداره آمار مربوط به کشتارهای صورت گرفته توسط نیروهای خود را به «اف بی آی » گزارش کرده اند. اداره پلیس نیویورک نیز یکی از این ادارات است که هیچ تمایلی برای مشارکت در این طرح و گزارش تعداد قتل های صورت گرفته توسط نیروهایش ندارد.

با وجود تمام اینها طبق آماری که «اف بی آی» به ثبت رسانده، در سال 2013 میلادی تعداد 461 «قتل توجیه پذیر» توسط نیروهای پلیس آمریکا انجام شده است. وبسایت «KilledByPolice.net» آمار دیگری ارائه کرده و تعداد افراد کشته شده بدست نیروهای پلیس آمریکا تنها در 8 ماه پایانی سال 2013 را 748 نفر و همین تعداد در سال 2014 را یکهزار و 100 نفر عنوان می‌کند. اما از آنجایی که از 18 هزار اداره پلیس در سراسر آمریکا تنها 800 اداره آمار مربوطه را ارائه کرده‌اند، ارقام واقعی بدون تردید بسیار بیشتر از این تعداد است.

این در شرایطی است که در انگلیس که یکی دیگر از کشورهای دارای نظام سرمایه‌داری با تاریخی طولانی در نژادپرستی است، نیروهای پلیس در تمامی روزهای سال 2013 میلادی تنها سه مورد استفاده پلیس این کشور از اسلحه گزارش شده که هیچ تلفاتی نیز نداشته است. در این کشور نیروهای پلیسی که مشغول گشت زنی هستند اصلا با خود سلاح حمل نمی‌کنند.

در سال‌های 2010 تا 2014 نیز در مجموع 5 مورد تیراندازی پلیس انگلیس گزارش شده که تلفات جانی به جا گذاشته است آن هم کشوری که دست کم یک ششم جمعیت آمریکا را در خود جای داده است؛ جمعیتی حدود 52 میلیون نفر. اما تنها در شهر «آلبوکرکی» (Albuquerque, N.M.) واقع در ایالت نیومکزیکو آمریکا که جمعیتی حدود یک درصد جمعیت انگلیس را دارد در همین زمان  26 مورد قتل توسط نیروهای پلیس گزارش شده است.

گزارش «اف بی آی» از قتل های توجیه‌پذیر انجام شده توسط پلیس آمریکا در سال 2011 رقم 404 مورد را نشان می‌دهد و سایت KilledByPolice این رقم را برای همین سال بیش از یکهزار مورد گزارش کرده است. این در شرایطی است که در سال 2011 تنها 2 مورد قتل توسط پلیس انگلیس صورت گرفته است و این بدین معنا است که میزان قتل‌های انجام شده توسط پلیس آمریکا حدود یکصد برابر مواردی است که توسط پلیس انگلیس در سال 2011 صورت گرفته است.

از سوی دیگر، پلیس آلمان نیز که همواره سلاح با خود حمل می‌کند، در سال 2011 تنها 6 مورد قتل را توسط نیروهای خود گزارش کرده است. آلمان یکی دیگر از کشورهای نژادپرستی است که نظام سرمایه‌داری بر آن حاکم است و جمعیت بسیار زیادی اقلیت سرکوب‌شده دارد. جمعیت آلمان حدود یک چهارم جمعیت آمریکا است. یک حساب ساده نشان می‌دهد که پلیس آمریکا دست کم 40 برابر بیشتر از پلس آلمان به انجام قتل های به اصطلاح توجیه شده اقدام کرده است.

کانادا نیز یکی دیگر از کشورهای چندملیتی با حدود 12 درصد جمعیت آمریکا است. در این کشور نیز در سال 2011 تنها 6 مورد قتل توسط نیروهای پلیس گزارش شده است؛ به این معنا که پلیس آمریکا 20 برابر بیشتر از پلیس کانادا به انجام قتل مبادرت ورزیده است.

اما چرا نیروهای پلیس آمریکا تا این اندازه می‌کشند؟ دلیل این میزان تفاوت در تعداد قتل‌های انجام شده توسط پلیس آمریکا با دیگر کشورهای دارای نظام سرمایه‌داری چیست؟

بر خلاف آنچه سیاستمداران، رسانه‌های جمعی و کتاب های درسی سعی در ترویج آن دارند، نژادپرستی افراطی و اعمال خشونت علیه قشر کارگر و ضعیف جامعه آمریکایی بخش اصلی تاریخ آمریکا را از زمان تأسیس این کشور به خود اختصاص داده است. سرمایه‌داری آمریکایی بر مبنای نابودی و نسل کشی سرخپوستان و نیز با تکیه بر به خدمت گرفتن میلیون ها برده آفریقایی بدون پرداخت ذره ای دستمزد به آنها پایه گذاری و تأسیس شده است.

نخستین نیروهای پلیس آمریکا «گشت‌های برده» بودند که اوایل قرن 18 میلادی به خدمت گرفته شدند تا هرگونه آشوب و سرکشی برده‌ها را سرکوب کرده و از اموال و دارایی‌های سفیدپوستان محافظت کنند. هر نوع شکنجه از کتک زدن گرفته تا تجاوز و قتل از جمله شیوه های استاندارد عملکردی این گشت‌ها و برده‌دارانی به حساب می‌آمد که از اموالشان محافظت می‌کردند.

همزمان با رشد سریع شهرها در اوایل قرن نوزدهم میلادی، ادارات پلیس نیز در این شهرها دایر شد. نقش پلیس شهر حفاظت از اموال سرمایه‌داران بود که این کار نیز با استفاده از اعمال هر نوع خشونتی که لازم دیده می‌شد، انجام می‌گرفت بویژه اعمال خشونت علیه جنبش های سازمان یافته کارگری. زمانی که ادارات پلیس محلی موفق به مدیریت اوضاع نشدند، نوبت به گارد ملی و ارتش رسید تا وارد عمل شوند. در این میان سازمان هایی نیز تشکیل شدند که فرای حدود قانون عملکردی کاملا خشونت آمیز داشتند نظیر «اداره کارآگاهی پینکرتون»[1] و دیگر سازمان های مشابه. در این زمان هزاران کارگری که برای حقوق اولیه خود می‌جنگیدند، کشته و به شدت زخمی شدند و صدها هزار نفر دیگر نیز شکنجه و راهی زندان شدند.

اما امروزه نیروهای پلیس، ادارات پلیس محلی و دیگر نهادهای پلیس فدرال و ایالتی آمریکا به عنوان مدافعان بسیار خشن نظام نژادپرستانه نابرابری افراطی و رو به رشد ایفای نقش می‌کنند. آنها هر روز از منافع بانک ها، شرکت ها و سرمایه‌داران و ثروتمندان در مقابل منافع مردم محافظت می‌کنند. هر روز در سراسر آمریکا شاهد بیرون انداخته شدن مستأجران از خانه‌هایشان به فرمان صاحبخانه‌ها توسط نیروهای پلیس ادارات محلی هستیم.

تاریخ به شدت آکنده از اقدامات خشونت آمیز آمریکا هنوز هم همچنان ادامه دارد، هم در داخل این کشور و هم در خارج از آمریکا. نیروهای ارتش آمریکا در جنگ های مشابه بی پایانی وارد شده اند و در بیش از یکصد کشور سراسر دنیا پایگاه دارند. در داخل آمریکا نیز با قرار دادن تجهیزات جنگی در اختیار ادارات پلیس، نیروهای پلیس این کشور به شدت مسلح و مجهز هستند.

کشتار مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور هر روز در شهرهای سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد. پلیس آمریکایی یک «مجوز قتل» مجازی دارد تا در دفاع از نظام سرمایه‌داری که مسئول حفاظت از آن و خدمت به آن است، استفاده کند. مهم نیست که حتی اقدامات جنایتکارانه نیروهای پلیس با استفاده از دوربین های ویدئویی ضبط و ثبت شده باشند، نیروهای پلیس آمریکا هرگز متهم نمی‌شوند و بر همین اساس محکومیتی نیز صورت نمی‌گیرد.

آمریکا در کنار پلیس به شدت خشن خود، یک سیستم زندان واقعا مخوف و «استثنایی» نیز دارد. تعداد زندانیان در آمریکا بیش از هر کشور دیگری است؛ تعدادی بیش از 2.4 میلیون نفر. در رتبه بعد از آمریکا، چین با 1.5 میلیون زندانی قرار دارد. اما جمعیت چین تقریبا چهار برابر جمعیت آمریکا است.

آمریکا با در اختیار داشتن 5 درصد کل جمعیت جهان، 24 درصد تمام زندانی‌های سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. یعنی یک چهارم کل زندانی های دنیا در آمریکا زندانی شده اند. در این میان، حدود 40 درصد از آمریکایی-آفریقایی هایی که 12 درصد جمعیت آمریکا را به خود اختصاص داده اند، در زندان به سر می‌برند. آمریکایی آفریقایی ها بیش از 6 برابر بیشتر از سفیدپوستان در آمریکا احتمال دارد به زندان بروند.

در ماه های اخیر، اعتراضات بی سابقه ای علیه کشتار مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور صورت گرفته است. صدها هزار نفر از مردم آمریکا در صدها شهر این کشور به خیابان ها آمده اند تا علیه قتل های صورت گرفته توسط پلیس آمریکا اعتراض کنند. هیچ اتفاقی از این مهمتر نمی‌توانست رخ دهد. این جنبش مردمی در خیابان ها، مدارس و ادارات است که می تواند کلید اصلی تغییر حقیقی در آمریکا باشد. و در درازمدت شاهد تغییری انقلابی در جامعه آمریکا و پایان نژادپرستی، سوءاستفاده و خشونت پلیس آمریکا علیه مردم این کشور خواهیم بود؛ اتفاقات ناگواری که تنها نظام سرمایه داری مسبب تمام آنها است.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931018000355#sthash.o3pHSV7y.dpuf
منبع: فارس