۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰

پایان رایزنی یک روزه ظریف و کری در ژنو

رایزنی یک روزه وزرای خارجه ایران و آمریکا در ژنو پایان یافت.
کد خبر : ۲۲۰۹۶۷
صراط: رایزنی یک روزه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی در شهر ژنو و به منظور تسریع در پیشرفت مذاکرات جامع هسته‌ای لحظاتی پیش پایان یافت.

قرار است ظریف فردا (پنجشنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با فرانک والتر اشتاین‌مایر همتای آلمانی خود از ژنو راهی برلین شود و پس از آن نیز به بروکسل می‌رود تا با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رایزنی بپردازد. پاریس چهارمین مقصد سفر وزیر خارجه به قاره سبز است و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران روز جمعه با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود در پاریس دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این سفرها راه‌های تقویت مناسبات دوجانبه و روابط ایران و اتحادیه اروپا را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهد و درباره روند مذاکرات هسته‌ای نیز به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

در تماس تلفنی هفته گذشته موگرینی با ظریف، در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای بحث و تبادل نظر شد.

البته تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ژنو می‌مانند و از فردا (پنجشنبه) رایزنی‌ها در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا طی روزهای 25 تا 27 دی ماه ادامه می‌یابد.

دوازدهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای قرار است روز یکشنبه 28 دی ماه (18 ژانویه) در سطح معاونان در شهر ژنو برگزار شود. دور قبلی این مذاکرات نیز 26 آذر ماه در سطح معاونان در ژنو برگزار شده بود.

ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) و در پایان ضرب الاجل چهار ماهه توافق ژنو و پس از آنکه به دلیل اختلافات موجود، توافقی حاصل نشد، توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه (9 تیر ماه 1394) تمدید و بر انجام رایزنی‌ها و گفت‌وگو به منظور حصول توافق جامع طی چهار ماه تأکید کردند.

آنگونه که علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی 20 دی در یک برنامه تلویزیونی درباره دور دهم مذاکرات جامع هسته‌ای در وین عنوان کرد: طرفین تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود ولی اتفاقی افتاد که ناگهان طرف مقابل عقب نشینی کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی حجم غنی سازی و تولید سالانه آن را از جمله موارد مورد اختلاف خواند و گفت: الان 9 هزار سانتریفیوژ در حال کار است که سالانه 2 و نیم تن اورانیوم را غنی سازی می‌کند. مورد نیاز ما سالی 30 تن است. آنها به همین میزان هم رضایت نمی‌دهند، می‌گویند زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم و تولیدات انباشته 5 درصد را تبدیل کنید.

وی درباره مذاکرات جاری در ژنو نیز خاطرنشان کرد: الان تقریبا برخی موضوعات کم و بیش به انتهای بحث و گفت‌وگو رسیده و می‌توان گفت به نقطه مشترک رسیده‌ایم، ولی در برخی امور تقاضاهایی هست. مثل بحث غنی سازی و شیوه لغو تحریم‌ها. در بحث غنی ‌سازی مطالبی را مطرح می‌کنند، ما هم مطالب دیگری را مطرح می‌کنیم.

زمان و شیوه رفع تحریم‌ها و همچنین بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع هسته‌ای از دیگر موارد اختلافی بین دو طرف است.

البته آنگونه که از اظهارات صالحی برداشت می‌شود، موضوع رآکتور آب سنگین اراک تقریبا حل شده است.

وزرای خارجه ایران و شش کشور (آلمان،‌فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا) سوم آذر ماه 1392 به همراه کاترین اشتون در شهر ژنو سوئیس به توافقی تحت عنوان برنامه اقدام مشترک دست یافتند و این توافقنامه سی ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و از بهمن ماه همان سال رایزنی‌ها برای حصول توافق جامع هسته‌ای آغاز که در این راستا 10 دور مذاکره برگزار که هشت دور در شهر وین، یک دور در نیویورک و یک دور نیز در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.
منبع: فارس
برچسب ها: ظریف کری ژنو صراط