۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کارخانه‌ای: ایران غنی‌سازی 20 درصد زا از سر بگیرد

اقدام اتحادیه اروپا نقض توافق ژنو است

وی ادامه داد: هنوز این فرصت برای جمهوری اسلامی باقی است که در برابر شرکت ملی‌ نفت‌کش ایران در اقدامی متقابل غنی‌سازی 20 درصد را از سر بگیرد.
کد خبر : ۲۲۷۲۴۰
صراط: رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: تحریم جدید اتحادیه اروپا در مورد شرکت ملی نفت‌کش ایران مغایر با توافقنامه ژنو است و جا دارد جمهوری اسلامی در اقدامی متقابل غنی‌سازی 20 درصد را از سر بگیرد.
 
ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم اخیر اتحادیه اروپا در مورد شرکت ملی نفت ایران گفت: اینکه اتحادیه اروپا به طور یکجانبه اقدام به تحریم شرکت ملی نفت‌کش ایران کرده نقض صریح یکی از مفاد اصلی توافقنامه ژنو است و این اقدام را می‌توان مهر ابطالی بر توافقنامه ژنو دانست.
 
وی افزود: اروپایی‌ها با اقدام اخیر خود در تحریم شرکت ملی نفت‌کش ایران مسئولیت شکست مذاکرات را متوجه خود کردند. این نقض توافق و اعمال تحریم‌ها در حالی است که به اعتراف همه کشورهای اروپایی و طرف آمریکایی جمهوری اسلامی تاکنون به تمامی تعهدات خود در توافقنامه ژنو به خوبی عمل کرده است.
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: بیش از یک سال گذشته اروپایی‌ها ضمن نقض مکرر توافقنامه ژنو متاسفانه وزارت امور خارجه صرفا به ابراز تاسف و محکومیت عدم پایبندی طرف مقابل به توافقنامه ژنو اکتفا کرده است و اگر در مقابل عدم پایبندی طرف مذاکره‌کننده به توافق اقدام متقابل صورت می‌گرفت یقینا نه آمریکا و نه اروپا جرات نمی‌کردند که به طور مکرر توافقنامه‌ای که خود متعهد شدند، نادیده بگیرند.
 
کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: اگر تیم مذاکره‌کننده کشورمان از همان ابتدا شرط اجبار توافقنامه ژنو را لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا اعلام می‌کرد امروز شاهد نقض توافقنامه و تهدید به تشدید تحریم‌ها نبودیم.
 
وی ادامه داد: هنوز این فرصت برای جمهوری اسلامی باقی است که در برابر شرکت ملی‌ نفت‌کش ایران در اقدامی متقابل غنی‌سازی 20 درصد را از سر بگیرد.
 
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: اقدام متقابل در برابر رفتار طرف غربی تنها راهی است که آنها را از ادامه رفتارای غلط‌‌شان باز می‌دارد و جا دارد دستگاه دیپلماسی در اقدامی مسئولیت شکست مذاکرات را متوجه کشورهای اروپایی و آمریکایی کند و در رسانه‌های جهان اعلام کند که جمهوری اسلامی ایران فراتز از حقوق بین‌الملل و به نحوی غیرقابل تصور نهایت انعطاف و همکاری را برای حل مسئله هسته‌ای خود نشان داد اما زیاده‌خواهی‌های کشورهای سلطه‌گر مانند آمریکا و اروپا مانع از توافق پایدار شد.
 
اتحادیه اروپا در اقدام اخیر خود اقدام به تحریم شرکت ملی نفت‌کش ایران کرده است و این در حالی است که تحریم اعمال شده از سوی این اتحادیه در مورد شرکت ملی نفت‌کش ایران که پیش از این اعمال شده بود با پیگیری‌های حقوقی انجام شده توسط دادگاه اروپا لغو شده و اتحادیه اروپا بار دیگر اقدام به تحریم این شرکت کرده است.
منبع: فارس