۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵

تقدیر جرس وBBCازهمایش اصلاح‌طلبان

تاکید تندروهای اصلاح‌طلب بر رفع حصر سران فتنه در همایش امروزشان باعث شد سایت جرس دراین باره بنویسد «تاکید بر رفع حصر و آرزوی سلامتی برای رهبران جنبش سبز وجه مشترک سخنرانان همایش سراسری اصلاح‌طلبان بود و این همایش می‌تواند آغازی برای مانور قدرت آنان باشد.»
کد خبر : ۲۲۱۱۵۷
صراط: اولین همایش شورای هماهنگی اصلاحات ظهر امروز پنجشنبه 25 دی با حضور فعالان اصلاح‌طلب در کانون توحید تهران برگزار شد.

در این همایش محمد‌رضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منتجب‌نیا قائم‌مقام کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی، فومنی رئیس حزب مردمی اصلاحات، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، موسوی لاری، حسین کمالی، صادق خرازی، الهه کولایی، تاجرنیا٬ تقواییان٬ رسولی٬ رهامی، شیخیانی، حاضری، راکعی از اعضای حزب منحله مشارکت، فخرالسادات محتشمی همسر تاجزاده از محکومان فتنه، محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی، ابراهیم اصغرزاده و برخی از محکومان و فعالین فتنه همچون مهدی خزعلی و هادی غفاری (که در جریان فتنه 88 از انبار مؤسسه تحت مدیریتش اسلحه و مهمات کشف شد) حضور دارند.

در ابتدای این مراسم که به گفته اصلاح‌طلبان، این همایش بسیار برای آنها مهم بود برای تلاوت آیات کلام الله مجید، به جای حضور قاری از نوار قرآن استفاده شد.

پس از استقرار هیات رئیسه در جایگاه،‌ حکیمی پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گزارشی از روند این شورا ارائه کرد.

در حالی که دبیر همایش اصلاح‌طلبان از حضور خاتمی و هاشمی در این همایش خبر داده بود اما پیام‌ آنها به جای خودشان به این همایش آمد و پس از قرائت پیام هاشمی، ژاله فرامرزیان عضو شورای هماهنگی اصلاحات پیام خاتمی را قرائت کرد؛‌کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران نیز که از مدعوین این همایش بود ترجیح داد به این مراسم نیاید.

سخنران اول این همایش محمدرضا عارف بود، عارف در ابتدای سخنرانی خود به بازی فوتبال ایران و قطر اشاره کرد و خطاب به حضار گفت:‌ بنده یک خبر خوشحال کننده نیز به شما می دهم الان به من خبر دادند تیم ایران یک هیچ از قطر پیش افتاده است؛  که این صحبت عارف با تشویق حضار همراه شد.

با وجود اینکه در سین برنامه همایش سخنرانی معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور گنجانده شده و گفته شده بود جهانگیری معاون اول دولت به این همایش می‌آید اما هیچ‌یک از مسئولان دولتی در همایش اصلاح‌طلبان حاضر نشدند.

موسوی لاری یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود؛ وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: برای انسجام هیچ‌عذری پذیرفته‌شده نیست و ما به عنوان جریان اصلاح‌طلبی، هم راه و هم چگونه راه رفتن را می‌دانیم، لذا اگر کسانی راه را عوضی بروند جریان اصلاحات با آنها تصفیه فکری می‌کند.
عارف، موسوی‌لاری، هادی خامنه‌ای، رهامی،‌کواکبیان، راکعی و منتجب‌نیا که از سخنرانان اصلی همایش اصلاح‌طلبان بودند، تم اصلی سخنرانی خود را حمایت از موسوی و کروبی و انتقاد به حصر سران فتنه اختصاص داده بودند که با اسم بردن از هر یک از سران فتنه، اصلاح‌طلبان به تشویق فتنه‌گران می‌پرداختند.

حضور برخی از محکومان فتنه و حامیان اصلی فتنه 88 از جمله مهدی خزعلی و هادی غفاری در این مراسم از نکته‌های قابل توجه بود که در ردیف اول همایش قرار گرفتند.

مجری برنامه در بخش‌های پایانی همایش به حضور فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده از محکومان فتنه 88 اشاره کرد و از «بانوی سبز ایران» خواست بایستد تا حضار او را تشویق کنند.

محتشمی‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه مدعی تقلب در انتخابات 88 بودید امروز در این میتینگ انتخاباتی حاضر شده‌اید آیا این به معنای اعتراف به عدم تقلب است، گفت: «شما بنویسید محتشمی‌پور فقط لبخند زد».

در حالی که قلی‌زاده دبیر همایش اصلاح‌طلبان در آغاز مراسم، از حضار و سخنرانان خواست با رعایت نکات امنیتی و قانونی از موضوع خارج نشود و تاکید کرد: هیچ برخورد هیجانی و احساسی از جمله شعار دادن و بلند کردن پلاکادر و تصاویر خارج از موضوع صورت نگیرد، اما راکعی در سخنانی احساسی خواستار رفع حصر سران فتنه شد و آرزو کرد که میردامادی و تاج‌زاده نیز آزاد شوند که این سخنان وی صدای دبیر همایش را هم درآورد و از او خواست در چارچوب سخن بگوید.

صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندا که با وجود بیماری و با شرایط سخت جسمی در همایش اصلاح‌طلبان حاضر شده بود پس از ورود به همایش زمانی که کسی از او برای نشستن در ردیف جلو دعوت نکرد، ناچار شد به انتهای سالن برود و پس مکثی کوتاه و گپ‌و‌گفت با خبرنگاران سالن همایش را ترک کند.

در حالی که اکثر سخنرانان این همایش بر لزوم تحمل صدای مخالف تاکید داشتند اما در مواجه با رسانه‌های غیرهمسو رفتار گزینشی و امنیتی داشتند.

در نیمه همایش و برای استراحت مدعوین نشست اصلاح‌طلبان، مجری برنامه با ادبیات قابل ملاحظه‌ای از حضار دعوت کرد که از خود پذیرایی کنند و خطاب به آنها گفت پذیرایی مراسم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و بسیار فقیرانه است!

تاکید مکرر افراطیون اصلاح طلب بر رفع حصر در این همایش باعث شد که امروز سایت جرس نزدیک به میرحسین موسوی درباره این همایش بنویسد «تاکید بر رفع حصر و آرزوی سلامتی برای رهبران جنبش سبز وجه مشترک سخنرانان همایش سراسری اصلاح‌طلبان بود و این همایش می‌تواند آغازی برای مانور قدرت آنان باشد.»

همچنین بنگاه خبر پراکنی بی بی سی، با اختصاص تیتر اول خود به همایش اصلاح طلبان با عنوان «همایش سراسری اصلاح‌طلبان بدون خاتمی برگزار شد» نوشت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و رهبر عمده اصلاح‌طلبان، در این جلسه شرکت نداشته و برای آن پیامی فرستاده است.
منبع: فارس